Výroční anketa 2013 / N-R

Jan Němec - Lukáš Přibyl - Tereza Reichová - Alice Růžičková

Ilustrace Michaela Kukovičová

1) Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?  2) Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč? (rok vzniku ani země původu nerozhoduje)

Jan Němec

Film Šmejdi (2013), kniha Jan Němec: Nepodávej ruku číšníkovi (2011).

Lukáš Přibyl

1) Viděl jsem snímek Poslední skotský král (2006), ale realita většinou předčí fikci. Když mám chvíli čas, pouštím si filmy ze „zlatého fondu“ The Criterion Collection. Díky této sbírce jsem nedávno viděl dokument Général Idi Amin Dada (1974) režiséra Barbeta Schroedera, film, který je dnes stejně starý jako já. Fascinující expozé „banality zla“, se vší absurditou a humorem s příchutí a pachutí smrti – s tím švejkovsky jednajícím diktátorem se občas smějete, většinou se smějete jemu, zároveň víte, že za osm let vlády stačil povraždit statisíce lidí. Že se k němu Schroeder dokázal dostat tak blízko a zároveň se mu dostat tak pod kůži... Klobouk dolů.      

2) Nikdy jsem neuměl řadit knihy do žebříčků, je jich příliš mnoho a nedají se srovnávat; podstatných je jich hodně. Takže nejpodstatnější bývá občas ta kniha poslední. A v tomto případě to platí, i když možná jen díky tomu, že jsem se před pár měsíci díky práci odstěhoval do Izraele. Čím víc se této jedinečné, podivuhodné, báječné, extrémní a chaotické zemi snažím přijít na kloub, tím víc jí často nerozumím. Nedávno vydaná kniha Ariho Shavita My Promised Land: The Triumph and Tragedy of Israel, mi na řadu otázek neodpověděla (jednoznačné odpovědi možná ani neexistují), ale rozhodně mi otevřela oči. Skutečné reflexe je schopen málokdo. Racionální kritiky jakbysmet, stejně jako toho stát si za svým, a za ideou. Kombinovat to vše, to už je něco. Shavit to, myslím, dokázal.

Tereza Reichová

1) Minulý rok jsem neviděla moc zahraničních filmů, zato jsem viděla spoustu českých novinek. Nejvíc mne k zamyšlení dovedly dva filmy. Prvním je esej Andrana Abramjana Vládnout, pracovat, vydělávat, modlit se, hroutit se o úpadku minulých i té současné civilizace a druhým upřímný deníkový film Apoleny Rychlíkové Rodina. Zatím jediný film, který pojmenovává nebezpečí jednoduchého antikomunismu, který zastiňuje současné problémy.

2) Právě mám rozečtenou knihu Dluh. Prvních 5000 let (2011) od anarchisty Davida Graebera a je to určitě jednička tohoto roku. Kniha o tom, že by se dluhy měly odpouštět a že to i jde. Navíc mne nutí krom globálních problémů přemýšlet i nad mým vlastním časem a významem práce za mzdu. Knihu na přebalu vychvaluje i hlavní makroekonomický stratég ČSOB, tak uvidíme, jestli mu nejde jen o reklamu.

Alice Růžičková

1) Asi nejvíc mě zasáhl svou formou i tématem film Pavla Lukáše Shniješ zaživa! (2013). Jde o velmi bizarní přestřelku, která se týká vyřizování osobních účtů dvou pedagogů brněnské Filozofické fakulty MU – cosi to vypovídá nejen o stavu vztahů na našich vysokých školách, ale odráží to i náladu ve společnosti. Je taky na pokraji vyšinutí.

2) Právě čtu Poslední slovo Valtra Komárka (2013), nedokončený rozhovor se synem Martinem, a snažím se tam dopátrat motivací, pro které se výborný a pro mě doposud důvěryhodný novinář vrhá do politického víru pod seskupením ANO. Rozhovor je velmi otevřený a necenzurovaný, jde o promýšlení co se světem vpravdě v globálním rozměru.




4.13DOK.REVUE
23. 12. 2013


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film