Výroční anketa 2013 / H-M

Linda Jablonská - Lukáš Kokeš - Martin Mareček

Ilustrace Michaela Kukovičová

1) Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?  2) Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč? (rok vzniku ani země původu nerozhoduje)

Linda Jablonská

1) Nadšení ve mně rozhodně vzbudil film Pátrání po Sugar Manovi (režie: Malik Bendjelloul, 2012). Skvěle vystavěné, napínavé, dojemné, silné. 

2) Z knih mě nejvíc zaujalo Vyhnání Gerty Schnirch (2009) Kateřiny Tučkové. Klobouk dolů nad tak precizní prací. 

Lukáš Kokeš

1) Z poslední doby mám v paměti minimalistický film Master of the Universe (2013) německého režiséra Marca Baudera, který je zajímavým příkladem toho, jak čistě a poutavě lze vystavět celovečerní film s minimem prostředků – pouze z monologického vyprávění jedné jediné postavy procházející se prázdnými kancelářemi vystěhované bankovní budovy kdesi v centru Frankfurtu. Zpověď investičního bankéře podílejícího se na miliardových spekulacích nabízí pro mne zajímavý vhled do globálních finančních souvislostí nejen řeckého státního bankrotu nebo pádu banky Lehman Brothers. Master of the Universe získal cenu kritiků v Locarnu.

Poprvé v dějinách benátského festivalu letos vyhrál hlavní cenu dokumentární film (doposud Zlatého lva získaly jen hrané filmy). Snímek Sacro Gra (2013) režiséra Gianfranca Rosiho je složený do mozaiky osobních příběhů propojených dálničním obchvatem Říma. Je to pro mě důležitá zpráva o pokračujícím propojování světů hrané a dokumentární kinematografie.

2) Laserová romance 2 (2008) Ladislava Šerého je vtipně roztříštěnou, kolážovitou, totálně rozbitou hraniční formou literatury, kterou asi ne každý akceptuje (text knihy je tvořen z 1696 číslovaných fragmentů – nápadů, úvah, částí rozhovorů...). Její útržkovitost vlastně vybízí i k útržkovitému čtení, což mi letos vyhovovalo.

Martin Mareček

1) Nejpodstatnější dobu, letošní tvůrčí dílny na FAMU, jsem strávil nad filmy absolventů – Show! Bohdana Bláhovce, Dál nic Iva Bystřičana a Velká noc Petra Hátleho. Je skvělé, že přes různé zákruty, vznikly skutečné absolventské filmy. Nebývá to pravidlem.

2) Když jsem dětem na přelomu roku kupoval dokreslovací sešit Ať se tužka zapotí od Martina Kubáta, přibral jsem bokem i jeho autorskou knihu Je večer, vypusťte čerta (2009). Zdánlivě načmárané, zašmudlané variace komiksu, dada poezie, zbytků deníku, příběhových zlomků. Dobrodružné a podstatně radostné překvapení.




4.13DOK.REVUE
23. 12. 2013


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film