Výroční anketa 2011 / S - T

Olga Sommerová - Honza Šípek - Tomáš Škrdlant - Pavel Štingl - Helena Třeštíková

V tradiční anketě Dok.revue jsme se ptali českých dokumentaristů: 1/ která přečtená kniha, 2/ který zhlédnutý film - pro ně byly tento rok nejpodstatnější.

Olga Sommerová 

1/ Divadlo Svoboda, režie Jakub Hejna. Dramaturgicky invenční, originální interpretace života a díla věhlasného scénografa Josefa Svobody. 

2/ Má nejmilejší kniha, Markéta Pilátová. Mnohovrstevnatý magický příběh, odvozený z latinskoamerické kultury, o životě a smrti a smyslu našich životů.

 

Honza Šípek 

1/ Na festivalu amatérských filmů jsem viděl Hru Orla. Hrané filmy jsou mezi amatérskými filmaři oblíbenější a četnější, občas se ale objeví dokument, který zazáří. Miloš Kameník natočil kolektivní portrét maloměstského futsalového týmu: má nadsázku, výraznou stylizaci, nenechává se svázat do synchronů, baví a přitom vyjadřuje hravého ducha tématu. V Jihlavě byl pro mne zajímavý dialog Ultima Refugia Ondřeje Vavrečky a Tmáře Karla Vachka. 

2/ Nosím s sebou sbírku Silentbloky materiálového fyzika Pavla Ctibora. Je tenká, ale čte se pomalu, každý řádek zvlášť a nechat doznít. Popisuje experimenty s „látkami“ (psychedelickými) i pozorování vlastního těla tak, jako by popisoval nějaký fyzikální experiment. S opatrným odstupem psaná, ale přitom velmi intenzivní, a dá se (doufám) číst i jako scénář dokumentárního filmu. 

 

Tomáš Škrdlant 

1/ Valčík s Bašírem izraelského režiséra Ariho Folmana. Vždy mě lákala představa, že by dokumentární film mohl překročit hranice vnější, fotografované reality a přitom zůstal dokumentem. Ari Folman jednu takovou možnost objevil a uskutečnil. Úžasné a nepopsatelné (jako každý dobrý film). 

2/ Pražský hřbitov Umberta Eca. Román, leč svým způsobem také „dokumentární“: většina postav skutečně žila, i popisované situace jsou autentické. Působivá (i smutně zábavná) sonda do zákulisí paranoidních vizí o globálních spiknutích, které jsou čím dál lákavější pro mnohé naše současníky.

 

Pavel Štingl 

1/ Film Lindy Jablonské Pozemšťané, koho budete volit? Je to radostné a vážné zároveň, skvěle skumulované ve významech i formách, vyjádření k politické úsměvnosti v době předvolebních slibů, totální nasazení dobře vybraných hvězd s přiznaným handicapem, svébytná poloha docusoapu. Úplně nejvíc mne však potěšilo, že tomuto filmu byla udělena Cena Pavla Kouteckého. Pavel by totiž právě tento film vybral, je blízký jeho vlastnímu hledání světa před kamerou. 

2/ Malá knížečka sebraných poznámek Romana Kouckého Úřad kreátora – vlastně odborná literatura pro architekty. Navrhuje, aby se vedle úřadů, které mají za povinnost konzervovat národní dědictví, zřídil také úřad pro vyhledávání potenciálů území a podněcování vzniku nových architektonických hodnot.

 

Helena Třeštíková 

1/ Zcela jednoznačně: Divadlo Svoboda režiséra Jakuba Hejny. Skvělý a smělý film. 

2/ David Nichols: Jeden den. Časosběrná kniha. Podtitul Dvacet let, dva lidé říká vše.

Úvodník>>A - H>>J - M>>P - R>>S - T>>V - Ž




5.11DOK.REVUE
17. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeFilm V síti by měl být hlavně na síti, aby něco dokázal změnitDebata nad filmem V síti tvůrců Víta Klusáka a Barbory ChalupovéKamila BoháčkováNový filmSlunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna KryvenkoTémaJak uslyšet obraz?Hlavním tématem tohoto čísla dok.revue jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? Téma radiodokumentů se hodí do dnešních dnů všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. Kamila BoháčkováSportKreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna OndrejkováBáseňJiří TrnkaFrantišek HrubínTeorieKinematografická filozofieKinematografická filozofie či filmozofie představuje oblast výzkumu, která stojí na průsečíku filmové vědy a filozofie. Následující text je úvodem do filmozofie, jenž představuje její základní přístupy, témata a klíčové osobnosti. V první části zasazují autorky filmozofii do esteticko-historické perspektivy ztotožňování filozofie s uměním, zatímco v druhé části pak provádí „příčný řez“ dnešním stavem bádání a pokoušejí se vystihnout metodologickou i tematickou pluralitu aktuálních filmozofických přístupů.Andrea Slováková, Tereza HadravováGlosaDěkuji ti, étereFilmová dokumentaristka Tereza Reichová přibližuje své první pokusy s tvorbou radiodokumentu pro Český rozhlas. První pokus se prý příliš nevydařil. „Proč to tak bylo?“ ptá se Reichová sama sebe. Proč je problém vtěsnat všechny významy díla jen do zvuku, když jsme zvyklí vyprávět audiovizuálně?Tereza ReichováRozhovorPřinášet do světa určitý druh léčeníRozhovor s Violou Ježkovou o práci dramaturgyně Radiodokumentů, o tom, jak se v ní snoubí role autorky, dramaturgyně a teoložky i jak dokážou se zvukem pracovat filmoví dokumentaristé.Kamila BoháčkováNová knihaČeská škola neexistuje?České vydání knihy srbského režiséra Gorana Markoviće Česká škola neexistuje přibližuje jeho editor Jiří Fiala. Název knihy vychází z označení skupiny filmařů ze zemí bývalé Jugoslávie, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystudovala FAMU. Vydání publikace chystá Nakladatelství AMU v dubnu.Jiří FialaÚvodníkOd filmových obrazů k těm zvukovýmdok.revue 1.20Kamila Boháčková