Výroční anketa 2011 / J - M

Vít Janeček - Petr Jančárek - Miroslav Janek - Vít Klusák - Lucie Králová - Martin Mareček

V tradiční anketě Dok.revue jsme se ptali českých dokumentaristů: 1/ která přečtená kniha, 2/ který zhlédnutý film - pro ně byly tento rok nejpodstatnější.

 

Vít Janeček 

1/ Kluk na kole – belgický film bratří Dardennů. Není to dokument, ale ve vysoce veristickém stylu a nedoslovném vyprávění rozehrané sociální drama s mnoha vrstvami a dobrým koncem. Tmář a jeho rod – průhledný film Karla Vachka o neprůhlednosti metafyzických vrstev, které jsou takové proto, že se máme starat hlavně o tento svět, ale vzít tyto vrstvy na vědomí. A pak Pod sluncem tma Martina Marečka, pro své zenové kvality. 

2/ Temné noci duše od Thomase Moora. 

 

Petr Jančárek 

1/ Určitě první povedené filmečky mých studentů na Slezské univerzitě v Opavě. 

2/ Deník 1920, zapsaný během anabáze bolševiků na Volyň a do Haliče Isaakem Babelem, tehdy sovětským válečným zpravodajem. Reálný pohled na rudá vojska a jakoby pro nás napsané poznámky typu: český statek, úhledný, bohatý, dobrý hospodář... ruský statek, bláto, zmar, není co rekvírovat... Na Volyni se narodili moji prarodiče – polská babička a český dědeček. Odtud je pak Stalin poslal v dobytčácích zaplnit sever Čech po vyhnaných Němcích. Točím někdy rozhovory se světovými umělci, politiky, filosofy. Ale své nejbližší jsem vyzpovídat nedokázal, nezeptal jsem se jich na jejich život, dokud byl čas... A to mi připomněl Babelův Deník 1920.

 

Miroslav Janek 

1/ Věra Chytilová: Pytel blech. Osobní příběh + společenské téma + osobitý způsob vyprávění… Co víc si může člověk přát? 

2/ Thomas Bernhard: Konzumenti levných jídel, Mýcení, Ztroskotanec, Chůze, Ano, Beton, atd. Soustavnější četba románů Thomase Bernharda pomáhá rozehnat zimní chmuru. Vhodné zejména pro leden–únor. Pozor! Nebezpečí předávkování! V těsném závěsu pak novinka Martina Ryšavého Vrač.

 

Vít Klusák 

1/ Z etablovaných jmen: Tmář a jeho rod Karla Vachka. Oduševnělý film o kruzích v obilí, strašidlech a pánubohu. Filmová bohoslužba. „Sváteční slovo“ v jediné snesitelné podobě. Režisér Vachek v nejlepší kondici. Z nových jmen: Jan Strejcovský studuje druhým rokem dokument na FAMU. Loni natočil tématem odvážný a stylem odbrzděný film, jehož název kvůli jistému nebezpečenství stran zobrazeného raději neuvedu. Obecně řečeno: portrét kapitalismu v jeho nejnablblejší a nejrozežranější podobě. 

2/ Ludmila Trapková a Vladislav Chvála: Rodinná terapie psychosomatických poruch. Podtitul: Rodina jako sociální děloha. Stěžejní shrnutí mnohaleté praxe dvou chytrých a za roh vidoucích lékařů, které nebaví léčit příznaky. 

 

Lucie Králová

1/ Dva české filmy, které jsou pro mě podstatné tím, jak každý po svém překračuje hranice, a to nejen České republiky: Karel Vachek: Tmář a jeho rod a Martin Mareček: Pod sluncem tma. Většinu času jsem letos věnovala sérii autorských dokumentů z našeho cyklu proStory o současné české architektuře a jejích kontextech, dovolím si tedy upozornit na některé z nich, které myslím výrazně přesahují běžně chápanou definici televizního pořadu: Adam Oľha: Monitor venkova, Filip Remunda: V duchu betonu, Vít Klusák: Hrad pro všechny.

 

Martin Mareček 

1/ Filmů v kině jsem letos moc neviděl, ale šel jsem na jihlavském festivalu do videotéky East Silver a tam jsem strávil několik podstatných hodin. Takže z fragmentů: Miluju tě, Pavel Kostomarov, Alexandr Rastorgujev – film natočený aktéry vybranými v konkurzu, blízkost, limity dokužánru. Abendland, Nikolaus Geyrhalter – jako celek od autora filmu Chléb náš vezdejší nepřekvapí, spíš unaví, ale některé výjevy noční civilizace jsou intenzivní. 

2/ Madynka, Astrid Lindgrenová – divoká i spravedlivá hrdinka = největší společný zážitek při četbě s dětmi. Vojna a mír, Lev Nikolajevič Tolstoj – nový překlad Libora Procházky sice škobrtá, ale ponor nezkazí. O přibjehi Ferko, Keva, Albína. Máša Bořkovcová, Markéta Hajská, Vojtěch Mašek – dokumentární komiks!

Úvodník>>A - H>>J - M>>P - R>>S - T>>V - Ž





výpis dalších článků rubriky:  Anketa

dok.revueJak to vidí kritika?Na stránkách dok.revue najdete od roku 2020 hvězdokupu, v níž přední čeští filmoví kritici a přední české filmové kritičky a také jedna slovenská kritička čas od času udílejí vybraným současným českým i světovým dokumentům počet hvězdiček, podle nichž dané dílo hodnotí. V této chvíli přinášíme první tabulku roku 2021 (z ledna) a dvě loňské tabulky: březnovou a zářijovou.redakce dok.revue
6.20Nejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty k přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.
2.20Ve chvíli, kdy se nic neděje, se může teprve všechno stát...Anketa dok.revue o tom, jak čeští tvůrci dokumentů mimořádný stav vnímali a jak ovlivnil či ovlivňuje jejich práci. Kamila Boháčková
6.19Anketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film
6.18Zásadní kniha a film / od Kvapila po ŽaludaVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Hanáčkové po KubošeVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Angera po GogoluVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
F3.18Bezpečnost novinářů, politické tlaky nebo zahleděnost do sebe sama Lukáš Nedomlel
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Průchové po TřeštíkovouVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Jurdy po ProcházkuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?

starší články

5.11DOK.REVUE
17. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeHongkongské protesty očima Aj Wej-weje O celovečerním dokumentu Šváb (Cockroach) čínského umělce a režiséra Aj Wej-weje, zachycujícím nepokoje v Hongkongu v roce 2019, debatují pro dok.revue sinoložka a překladatelka z čínštiny Olga Lomová, dokumentaristka Haruna Honcoop a antropolog a sinolog Jan Karlach, který v době protestních akcí v roce 2019 pobýval na Polytechnické univerzitě v Hongkongu.Kamila BoháčkováNový filmJak jsem se stala partyzánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková přibližuje svůj nový film Jak jsem se stala partyzánkou, který měl letos v dubnu světovou premiéru na německém festivalu Go East, kde získal Award of the Federal Foreign Office for Cultural Diversity.Vera LackováTémaKino, nebo internet? Mají kina budoucnost, když si lidé během lockdownu navykli sledovat filmy na síti? Proměnily se skutečně divácké návyky a dochází ke změnám filmové distribuce, nebo jde spíš o promo světových streamovacích portálů?Martin SvobodaSportExperimenty i hledání vlastních kořenůKteré loňské filmy považují přední evropské dokumentární festivaly za nejzajímavější? Sedm filmových přehlídek sdružených pod hlavičkou Doc Alliance nominovalo do letošní soutěže Doc Alliance Selection Award celkem 14 filmů. V čem jsou výrazné a co je spojuje?Pavel SladkýBáseňZa sklemPavel NovotnýRozhovorDobrý film je vždycky o něčem jiném, než o tom, co je vidětS režisérkou Erikou Hníkovou o jejím novém filmu Každá minuta života, intimním portrétu jedné žilinské rodiny, která vychovává tříletého syna podle metody Kamevéda, aby z něj vyrostl šampion. Kamila BoháčkováNová knihaCo je „na obzoru“ české vizuální kulturyPlatforma pro studium vizuální kultury Fresh Eye vydává interaktivní publikaci Na obzoru. Nové tváře a hlasy ve vizuální kultuře. Nový e-book představuje vybrané práce studentů a studentek i čerstvých absolventů a absolventek vizuálně-teoretických či tvůrčích oborů. Jeho editorka Pavla Rousková popisuje, jak projekt vznikal i čeho je příslibem.Pavla RouskováÚvodníkDůležitost svobodydok.revue 3.21Kamila Boháčková