Výroční anketa 2010 / J - K

Linda Jablonská - Petr Jančárek - Vít Janeček - Miroslav Janek - Vít Klusák - Lukáš Kokeš - Lucie Králová

Otázku, který dokumentární film, kniha nebo událost byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč, jsme položili již popáté koncem roku českým dokumentaristům. 

Linda Jablonská

1/ Sice se zpožděním, ale přece se ke mně dostal vynikající dokument Yes Men Fix the World, ve kterém se kombinuje vše, co mám ve filmu ráda – humor, aktivismus, inteligence a názor. 

2/ Milostný dopis klínovým písmem Tomáše Zmeškala jsme přečetla jedním dechem dokonce dvakrát – strhující příběh na pozadí režimu, který ohýbá charaktery a mění lidské duše k nepoznání. Jak by se kdo z nás zachoval?

Petr Jančárek

1/ Zcela určitě ten, který právě dlouhodobě natáčím. Snad ta odpověď není příliš sebestředná...

2/ Koukolík a spol.: Vzpoura deprivantů. Není od věci si občas připomenout, v jakém prostředí (v tom nejobecnějším smyslu) člověk žije. A položit si otázku, zda sám a za každých okolností přispívá k tomu, aby svět byl snesitelnější.

Vít Janeček

Z českých filmů posledního roku, k nimž se musím vracet, jsou to na pólu společenském Klusákův a Remundův Český mír a Procházkovo Drnovické catenaccio, na pólu sestupu do hloubek tématu nenápadně futuristický film Martina Ryšavého Medvědí ostrovy a skrze radikální subjektivitu, styl a úžasnou svobodu výrazu cyklus filmů Madly Bažantové, z nějž byl v Jihlavě uveden Je mi 30 a život je na hovno. Ze zahraničních asi nikdy nezapomenu na americký dokumentperformance- přednášku Kapitalismus chytil průvan od zakladatele Media Education Foundation Suta Jhallyho a rovněž americký film Charlese Fergusona Inside Job, který v analytickém spektáklu ukazuje pozadí americké krize a bohužel i (nepatrný) rozdíl v klíčovém pozadí Bushe jr. a Obamy. Letošní jihlavská sekce Ekonomystika by se měla stát trvalou sekcí festivalu.

Miroslav Janek

1/ Ivan Klíma: Moje šílené století a Mariusz Szczygiel: Gottland, dva různě fascinující pohledy do historie Čechů. 

2/ Upír Nosferatu + Pavel Zajíček a DG307 live (bez komentáře), taky Durakovo, režie Nino Kirtadze, zdrcující vhled do ruské mentality. 3/ Káťa Kabanová v ND, režie Robert Wilson a taky NoD Quijote v NoDU, režie Jan Nebeský.

Vít Klusák

1/ Mám-li být upřímný, tak jsem měl období ,,vydávání“ a příliš nevstřebával. Nejvíc jsem se zabýval vlastními filmy. Ale moc těším na Rock života od Jana Gogoly a nový velkofilm Karla Vachka. Naschvál sem píšu české věci, které je větší šance někde vidět. 

2/ Mám-li být upřímný, tak to není kniha, ale dopisování s jednou blízkou osobou. Promýšlení a prociťování skrz papír. Přímost a přesnost, která se do mluveného slova nevejde. Je to výtečné „papírové zrcadlo“: často totiž zjišťuju, že ačkoliv to píšu někomu jinému, tak to především adresuju sám sobě. Jinak zrovna čtu Na krásné modré Dřevnici od Antonína Bajaji a potvrzuji si, že státní cena se nemusí dávat jen za zásluhy.

Lukáš Kokeš

1/ Dokumentární esej Bloody Mondays & Strawberry Pies nizozemské režisérky Coco Schirjberové popisuje téma nudy kinematograficky poměrně napínavým způsobem. V mozaice několika svévolně, téměř nesouvisle vybraných postav, existujících napříč profesemi kdesi mezi arabským a západním světem, vytváří stylově podmanivou podívanou. Zdánlivě bezobsažné východisko proměňuje režisérka v úvahu rozprostírající se od Dostojevského až k moderní spotřební kultuře. Zároveň však zbývá místo i na zábavně nudné záběry.  

2/ Kronika zoufalství a naděje II Valtra Komárka je vhledem do politických souvislostí konce padesátých a šedesátých let v tehdejším Československu. Autor se pohybuje na hranici mezi naivním brakem a seriózní literaturou faktu. Z tohoto důvodu je pro mne jeho kniha čtenářsky podivným, ale podstatným dokumentem doby.

Lucie Králová

1/ Knihy – obtisky: Jan Balabán: Zeptej se táty a (znovu) Možná že odcházíme – syrová přesnost pod povrchem. Jaroslav Šimsa: Úzkost a naděje (dopisy, sny, události 1940 – 1945) – pro mě objevení nečekané zprávy o dávno zmizelých předcích. Jana Heffernanová: Příběh cesty na sever (III) – snová poselství (kniha-cesta sestavená z autentických snů autorky). Břetislav Kafka: Úvod do experimentální psychologie.

2/ Filmy – setkání jiného druhu: Jan Švankmajer: Přežít svůj život. Honza Šípek: Souboj mozků. Vít Klusák: Vše pro dobro světa a Nošovic. 3/ Událost: Narození dcery Anežky.

Úvodník>>A - H>>J - K>>P>>R - Ř>>S - Š>>T - Ž




5.10DOK.REVUE
02. 10. 2013


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film