Vyhlížíme 21. ročník MFDF Ji.hlava

Páté - a poslední - vydání festivalové dok.revue

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava spolu s téměř čtyřmi a půl tisícem diváků oslavil 20 let, při debatách se podíval do budoucnosti a na náměstí odhalil svoji minulost. Mezi divácky nejatraktivnější události patřily projekce filmů Český žurnál: Krtek a Lao-c‘ Filipa Remundy, Miluj mě, jestli to dokážeš a také dlouho očekávaná návštěva amerického psychologa Philipa Zimbarda.

„Dvacátá Ji.hlava skončila s velkým diváckým zájmem, vážím si toho, že je náš festival místem, které propojuje filmaře s diváky, že důvod, pro který jsme ji před dvaceti lety založili, je stále naplňován,“ říká ředitel MFDF Ji.hlava Marek Hovorka.

Netradičním zakončením v ulicích Jihlavy provázela dvojice moderátorů z Vosto5 a ocenění za nejlepší český dokumentární film si odnesly FC Roma a Normální autistický film. Nejlepším světovým filmem jsou francouzská Strašidla obcházejí Evropou. Vítězný snímek ze sekce Mezi moři nese titul Oslnivý svit soumraku, ocenila jej také porota Prvních světel jako nejlepší celovečerní debut. Cena pro nejlepší experimentální film putuje do Kanady filmu Paměťová stopa a do Česka filmu Ondřeje Vavrečky De Potentia Dei. Cenu za přínos světové kinematografii převzala z rukou ředitele festivalu Marka Hovorky Drahomíra Vihanová.

Leitmotivem jubilejního 20. ročníku MFDF Ji.hlava byl také vhled do budoucnosti. „Bude dokument za dvacet let? A jakou bude mít podobu?“ zněly jedny z klíčových otázek. Dokument bude a s ním i největší slavnost dokumentárních filmů ve střední a východní Evropě – 21. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava se uskuteční ve dnech 24. – 29. října 2017.




F5.16DOK.REVUE
30. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue