úvodník

dok.revue 4.18

Rytmus všedního i společenského dění je neustále závratnější. Často se pak noříme do jiných – fantazijních, virtuálních – světů, abychom alespoň na chvíli mohli zpomalit, pozapomenout na starosti a problémy, abychom nepozorovaně utekli za jiným životem, nebo alespoň jeho zdáním. Dříve se utíkalo za hranice jiných států, dnes utíkáme za hranice žité reality. Dokumentární film se tyto posuny snaží reflektovat, a tak se na 22. ročníku MFDF Ji.hlava budete moci setkat a diskutovat o tématech dneška s více než padesátkou hostů Inspiračního fóra, desítkami režisérů, producentů, umělců, novinářů a dalších profesionálů, a co víc, budete moci navštívit hned několik virtuálních realit – můžete se ponořit do potenciálního nekonečna, sledovat feministická hnutí 20. století, nahlédnout do roku 2029, lítat mezi úlomky měst nebo plavat mezi vodovými barvami. 

V minulosti jsme takové možnosti proměny či úniku neměli. Mnoho lidí se rozhodlo, nebo bylo přinuceno, k emigraci. O tom, jak si Evropa v této otázce stála v 80. letech, vznikl cyklus Jiná Evropa pro britský Channel 4, jehož hlavním autorem je renomovaný historik a politolog s českými kořeny Jacques Rupnik. Nejen o jeho díle a těžkostech Jiné Evropy se dočtete ve velkém rozhovoru na následujících stranách. O životě minorit a (e)migrantů v ústraní betonového labyrintu Central Bus Station v Tel Avivu pak vypráví dokumentarista Tomáš Elšík v rubrice Nový film. 

Letos slavíme 100. výročí vzniku československého státu, i když už 80 let nemá svoji původní podobu a posledních 26 let už prakticky neexistuje vůbec, jak píše dokumentarista Jaroslav Kratochvíl ve svém textu o filmech z Podkarpatské Rusi.

V říjnové „festivalové“ dok.revue tyto krásy minulosti i virtuálních světů najdete. A objevíte toho ještě víc na 22. MFDF Ji.hlava. 




4.18DOK.REVUE
15. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film