úvodník

dok.revue 4.18

Rytmus všedního i společenského dění je neustále závratnější. Často se pak noříme do jiných – fantazijních, virtuálních – světů, abychom alespoň na chvíli mohli zpomalit, pozapomenout na starosti a problémy, abychom nepozorovaně utekli za jiným životem, nebo alespoň jeho zdáním. Dříve se utíkalo za hranice jiných států, dnes utíkáme za hranice žité reality. Dokumentární film se tyto posuny snaží reflektovat, a tak se na 22. ročníku MFDF Ji.hlava budete moci setkat a diskutovat o tématech dneška s více než padesátkou hostů Inspiračního fóra, desítkami režisérů, producentů, umělců, novinářů a dalších profesionálů, a co víc, budete moci navštívit hned několik virtuálních realit – můžete se ponořit do potenciálního nekonečna, sledovat feministická hnutí 20. století, nahlédnout do roku 2029, lítat mezi úlomky měst nebo plavat mezi vodovými barvami. 

V minulosti jsme takové možnosti proměny či úniku neměli. Mnoho lidí se rozhodlo, nebo bylo přinuceno, k emigraci. O tom, jak si Evropa v této otázce stála v 80. letech, vznikl cyklus Jiná Evropa pro britský Channel 4, jehož hlavním autorem je renomovaný historik a politolog s českými kořeny Jacques Rupnik. Nejen o jeho díle a těžkostech Jiné Evropy se dočtete ve velkém rozhovoru na následujících stranách. O životě minorit a (e)migrantů v ústraní betonového labyrintu Central Bus Station v Tel Avivu pak vypráví dokumentarista Tomáš Elšík v rubrice Nový film. 

Letos slavíme 100. výročí vzniku československého státu, i když už 80 let nemá svoji původní podobu a posledních 26 let už prakticky neexistuje vůbec, jak píše dokumentarista Jaroslav Kratochvíl ve svém textu o filmech z Podkarpatské Rusi.

V říjnové „festivalové“ dok.revue tyto krásy minulosti i virtuálních světů najdete. A objevíte toho ještě víc na 22. MFDF Ji.hlava. 




4.18DOK.REVUE
15. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJen prázdné nádoby dokážou vydávat zvukDebata o filmu Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězduKamila BoháčkováNový film14,4V17.11.Z oslav 17. listopadu se postupem času stal kýč. Jak ho dokumentovat jinak? „Vyrobil jsem si k tomu jednoduchý nástroj, míchačku, která mi dovolila akci zaznamenat, ale přitom ji celou dekonstruovat, rozmazat,“ popisuje vizuální umělec Vladimír Turner práci na svém snímku 14,4V17.11., jenž se letos objevil v české experimentální soutěži Fascinace: Exprmntl.cz na MFDF Ji.hlava. „Cítil jsem se jako takový audiovizuální terorista se zbraní, která sice nezabíjí, ale její čočka může měnit svět.“Vladimír TurnerTémaOdkazy Jóhanna JóhannssonaJóhan Jóhannsson byl unikátní skladatel filmové hudby i výjimečný filmař. V následujícím slovenském textu se ohlížíme za jeho předčasně ukončenou tvorbou a představujeme pět filozofických rovin a symbolů jeho komplexního díla. Kdyby nebylo přísných protipandemických opatření, tak by v tuto dobu už bylo možné spatřit poslední film Jóhanna Jóhannssona Last and First Men i v českých kinech. Doufejme, že se tak stane co nejdřív, tento snímek si totiž zaslouží velké plátno.Adriana BelešováTémaHudba vychází přímo z mého nitraPrvní celovečerní a poslední životní film hudebního skladatele a filmaře Jóhanna Jóhannssona Last and First Men měl mít českou premiéru na sklonku tohoto roku. Pandemie a zavřená kina tomu však zabránily, protože tato audiovizuální báseň a experimentální sci-fi potřebuje velké plátno a prostorový zvuk, aby plně vyzněla, a tak jsou pro ni VOD platformy vyloučené. Jóhannssonova (nejen filmová) hudba v českém prostoru přesto rezonuje, a tak jsme se ho rozhodli v posledním letošním čísle dok.revue připomenout. Přinášíme osobní esej dánského skladatele filmové hudby Petera Albrechtsena, který byl Jóhannssonovým dlouholetým přítelem i kolegou. Esej vznikl krátce po Jóhannssonově předčasné smrti v roce 2018 jako nekrolog, ale nikdy nevyšel. Peter AlbrechtsenSportJak mluvit (a uvažovat) o trans lidechQueer filmový festival Mezipatra je – jako mnoho lidskoprávních akcí – nejen přehlídkou kinematografie, ale pořádá i spoustu setkání, přednášek a lekcí, jež slouží k rozšíření povědomí o tématech, která pořadatelé považují za důležitá pro aktivistický záměr LGBT+ komunity. Jednou takovou akcí byla i online přednáška Transparentní čeština, v níž členky spolku Trans*parent Markéta Bečková, Lenka Králová a Ivana Recmanová vytyčily za cíl seznámit posluchače se způsoby, jak adekvátně uvažovat a zpravovat o problematice genderu v kontextu lidí pohybujících se mimo dříve prosazovanou normativní škálu.Martin SvobodaBáseňOsobní život díry(pasáž z filmu)Ondřej VavrečkaRozhovorHledání pravdy za hranicemi rozbřeskuDokumentarista Gianfranco Rosi obdržel za své filmy mnohá ocenění – za snímek Sacro GRA získal v roce 2013 Zlatého lva v Benátkách a za Fuocoammare: Požár na moři si zase v roce 2016 odnesl Zlatého medvěda z Berlinale. O svém zatím posledním filmu Nokturno (2020), který natáčel tři roky ve válečných zónách mezi Sýrií, Irákem, Kurdistánem a Libanonem, si Rosi povídal s novinářem Neilem Youngem. Komentovaný rozhovor vyšel původně v časopise Modern Times Review (MTR). Přinášíme ho v českém překladu v rámci vzájemné spolupráce s MTR, podpořené Norskými fondy.Neil YoungNová knihaFilm jsou tajné dveře do reality Filmový publicista Pavel Sladký popisuje, jak vznikala jeho kniha s názvem Film jsou tajné dveře do reality, která přibližuje tvorbu deseti současných filmových režisérů, například Ulricha Seidla, Michaela Hanekeho, Cristiho Puiua, Larse von Triera či Claire Denisové.Pavel SladkýÚvodníkO filmech, které měly přijít, a nepřišlydok.revue 6.20Kamila BoháčkováAnketaNejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty k přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.