úvodník

dok.revue 4.18

Rytmus všedního i společenského dění je neustále závratnější. Často se pak noříme do jiných – fantazijních, virtuálních – světů, abychom alespoň na chvíli mohli zpomalit, pozapomenout na starosti a problémy, abychom nepozorovaně utekli za jiným životem, nebo alespoň jeho zdáním. Dříve se utíkalo za hranice jiných států, dnes utíkáme za hranice žité reality. Dokumentární film se tyto posuny snaží reflektovat, a tak se na 22. ročníku MFDF Ji.hlava budete moci setkat a diskutovat o tématech dneška s více než padesátkou hostů Inspiračního fóra, desítkami režisérů, producentů, umělců, novinářů a dalších profesionálů, a co víc, budete moci navštívit hned několik virtuálních realit – můžete se ponořit do potenciálního nekonečna, sledovat feministická hnutí 20. století, nahlédnout do roku 2029, lítat mezi úlomky měst nebo plavat mezi vodovými barvami. 

V minulosti jsme takové možnosti proměny či úniku neměli. Mnoho lidí se rozhodlo, nebo bylo přinuceno, k emigraci. O tom, jak si Evropa v této otázce stála v 80. letech, vznikl cyklus Jiná Evropa pro britský Channel 4, jehož hlavním autorem je renomovaný historik a politolog s českými kořeny Jacques Rupnik. Nejen o jeho díle a těžkostech Jiné Evropy se dočtete ve velkém rozhovoru na následujících stranách. O životě minorit a (e)migrantů v ústraní betonového labyrintu Central Bus Station v Tel Avivu pak vypráví dokumentarista Tomáš Elšík v rubrice Nový film. 

Letos slavíme 100. výročí vzniku československého státu, i když už 80 let nemá svoji původní podobu a posledních 26 let už prakticky neexistuje vůbec, jak píše dokumentarista Jaroslav Kratochvíl ve svém textu o filmech z Podkarpatské Rusi.

V říjnové „festivalové“ dok.revue tyto krásy minulosti i virtuálních světů najdete. A objevíte toho ještě víc na 22. MFDF Ji.hlava. 




4.18DOK.REVUE
15. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue