Dok.revue 2.11

Ohlasy na odchod ředitele ČT zaujaly tím, jak přes televizi přehazovaly politickou a lobbistickou síť

Ilustrace Michaely Kukovičové

Když dlouholetý ředitel ČT ohlásil po volbě členů rady svůj odchod ze zdravotních důvodů, následné ohlasy zaujaly tím, jak přes televizi přehazovaly politickou a lobbistickou síť, jak moc se zajímaly o její peníze a jak málo se věnovaly hlavní otázce: Proč si tu parádu pěstujeme. Řada článků vyzněla takto: Nebylo to nejlepší, ale mohlo to být ještě horší. Přeloženo pro oblast dokumentární tvorby: Většinou to sice byla nuda, ale vysílalo se veřejnoprávně. Je zvykem ostřelovat televizi z různých stran, ale fakt je, že tu průměrnost neodčarují žádné výkřiky a ani výměna generálního pána ji nezlomí, protože chyba je hlubší a trvalejší. Málo pozornosti se věnuje dokumentům v jejím programu, kritici a novináři se dokumentem zabývají jen okrajově, na vysokých školách se ještě donedávna nevyučoval. Dokument jako královská disciplína kinematografie vyžaduje lidi nadané a vzdělané, ale v nerozvinutém prostředí se mu v klidu mohou věnovat tvůrci insitní. Nezlobme se na televizi, můžeme si za to sami.




2.11DOK.REVUE
04. 03. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue

související články:

2.11Chybí mi reflexe české současnostiRozhovor s šéfdramaturgyní ČT Janou Škopkovou o vývoji a tématech českých dokumentů2.11SportV kinech Tantra, Banksy: Exit through the Gift Shop a Po dlouhé noci den - dokumenty v bratislavských autobusech2.11Pod sluncem tmaRežisér Martin Mareček rozjímá o vzniku svého filmu Pod sluncem tma2.11Český dokument, Česká televizeV Dok.revue jsme se již několikrát věnovali otázce, o čem se netočí české dokumenty2.11Za nekontrolovaný filmÚryvek z manifestu amerického dokumentaristy Richarda Leacocka, který by se letos dožil devadesáti let2.11Závod ke dnuNový film Víta Janečka o mobilitě kapitálu a soumraku lidské práce ukazuje příklady zavřených továren