Dokument je láska

Od roku 2003 se MFDF Ji.hlava zaměřil na reflexi dokumentů, která v českém prostředí v té době téměř úplně chyběla.

Od roku 2003 se Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava zaměřil na reflexi dokumentárních filmů, která v českém prostředí v té době téměř úplně chyběla. Dokumentární film nebyl součástí mediálního diskurzu, dokumentaristé nedostávali v médiích prostor a díla byla filmovými kritiky opomíjena. Kritická diskuse je však důležitou součástí celého pole aktivit, díky nimž mohl dokumentární film projít tak radikálním vývojem a posílením své pozice v rámci kinematografie, jako tomu bylo v Česku za posledních deset let.

Prvním výrazným publikačním počinem byl sborník DO, nořící se do filmů, témat a tvůrčích metod v rozsáhlejších analytických textech, studiích, esejích, rozhovorech, teoretických i historických statích. Sborník DO byl na mnoho let v Česku jedinou platformou hlubší reflexe dokumentárního filmu, jak z pera českých filmových kritiků a historiků, tak v zásadních překladových textech o kinematografii které do té doby nevyšly v českém jazyce. Další nepokrytou rovinou však byla reflexe mířená na diváka, na návštěvníka kin, na širší čtenářskou obec, proto festival inicioval vznik periodika Dok.revue.

Dok.revue vycházela v letech 2005 – 2007 jako měsíčník v Literárních novinách. Ve své struktuře pojala jak vrstevnatější tematické texty a interdisciplinární eseje, tak kratší textové formáty informačního charakteru. Klíčovou rubrikou se stal rozhovor, který na ploše do té doby nevídané, celé novinové strany, dával dokumentaristům důstojný prostor pro představení autorské tvůrčí metody. Od roku 2008 vycházela Dok.revue jako dvouměsíční příloha týdeníku Respekt. I když se zmenšil rozsah textů, klíčové rubriky zůstaly zachovány a přibyly nové: „situační recenze“, v níž několik osobností živě diskutuje nad dokumentárním filmem či tématem, a „nový film“, v němž sami režiséři popisují dobrodružství vzniku svého posledního filmu.

V průběhu těchto let se proměnil přístup novinářů, kritiků i historiků k dokumentárnímu filmu. Je předmětem recenzí, rozhovorů, z festivalů se píší reportáže. Role Dok.revue se také vyvíjela. Zaměřuje pozornost na různorodé části dokumentárního pole, v rozhovorech dává prostor i režisérům, jejichž filmy nemusí být nutně distribuční, v textech filmy a autory spíš objevuje. Pole dokumentárního filmu je tak široké, že pořád budou podstatné části, které se do běžného mediálního obrazu nevejdou nebo „nehodí“. Dok.revue se profiluje jako prostor pro kvalitní oborovou i mezioborovou reflexi všech podob dokumentárního filmu.

Těší nás, že Vám nyní můžeme představit první číslo nové Dok.revue, obsahově zaměřené na proběhlý 16. ročník MFDF Ji.hlava a novinky související s filmy, které byly uvedeny v jeho programu.




1.12DOK.REVUE
12. 10. 2012


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film

související články:

1.12Jako by šlo o reklamu na život v PodněstříŘíká Lukáš Kokeš, spoluautor filmu Pevnost, který se stal na 16. MFDF Ji.hlava nejlepším českým dokumentem 20121.12Gunnar Goes GodFragmenty ze snímku norského režiséra Gunnara Halla Jensena1.12Chris MarkerKnihu Davida Čeňka vydal MFDF Ji.hlava a Nakladatelství AMU v roce úmrtí slavného dokumentaristy 1.12SportVýběr z ohlasů snímků "Největší přání", "Soukromý vesmír" a "Věra 68" na ČSFD1.12Do.slovník Jørgena LethaDo.slovník přináší pojmy od tvůrců dokumentárních filmů a teoretiků. Každý je uchopuje po svém a zcela svébytně...1.12Není to ženský film o kojeníRozhovor s Violou Ježkovou o filmu Tělo mého těla, který vyhrál soutěž o nejlepší dokument roku 2012 na FAMUFESTu1.12Dokumentární film a románEsej Petra Kubicy o esenci, pravdivosti, sdělení a současném českém dokumentu1.12Proč Ji.hlava a co Ji.hlava?Předzimní tóny, spirála, snad jedlé kaštany, slévání, přátelé, noc, zmatky, rez, nic novýho?

další odkazy:

Sborníky Do si můžete zakoupit v dok.obchodě MFDF Ji.hlava.