Deštníková revoluce v Hongkongu

Masterclass Josepha Čchenga na 18. MFDF Ji.hlava

Hongkongský politolog, aktivista a zakladatel hnutí Occupy Central Joseph Čcheng se na Inspiračním fóru, jež bylo součástí 18. ročníku MFDF Ji.hlava (2014) rozpovídal o tzv. deštníkové revoluci, kdy tisíce mladých lidí doslova okupují střed Hongkongu. Protestují proti zrušení dvou systémů v jednom státě. Nechtějí, aby Peking znova Hongkong ovládal a vymýtil tak i malý zárodek demokratičnosti a svobody, kterou Hongkongu garantuje britsko-čínská smlouva z roku 1984.

Protestující zvolili mírumilovnou formu demonstrace, kdy v míru a přátelství zůstávají ve středu města. Na mnohdy násilné policejní útoky neodpovídají podobnou brutalitou, nýbrž často policistům i pomohou. Při silném lijáku jim dokonce půjčí deštník, kterým se před pár hodinami bránili útokům pepřovým sprejem.

"Do protestů se zapojují hlavně studenti, často i studenti středních škol. Jsou si vědomi velice špatných podmínek, které na ně v dospělosti čekají. Po vystudování vysoké školy se často musejí vrátit domů a splácet desetitisícové dluhy státu. Vyhlídky se v Hongkongu zatím nijak nelepší," vysvětloval s pokorou Číňanům vlastní Joseph Čcheng.

Profesor politologie hongkongské univerzity Joseph Čcheng též pomáhal založit Občanskou stranu. Už od 80. let je spojen s hongkongským demokratickým hnutím. Patří k zakládajícím redaktorům odborných periodik Hong Kong Journal of Social Sciences a The Journal of Comparative Asian Development. Také byl zakládajícím prezidentem  Asociace pro asijská studia. Díky svým společensko-politickým aktivitám se těší přirozené úctě nejen v Hongkongu.




5.15DOK.REVUE
02. 12. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeKontextem naší doby je nemít kontextDebata o snímku Pozorovatelna (The Viewing Booth, 2020) izraelského dokumentaristy Ra´anana Alexandrowicze, do níž jsme přizvali odborníka na Blízký východ Jana Fingerlanda (JF), izraelsko-slovenskou umělkyni Tamaru Moyzes (TM) a teoretičku vizuální kultury a zakladatelku platformy Fresh Eye Andreu Průchovou Hrůzovou (APH). Snímek Pozorovatelna uvádí letošní online Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě v sekci Svědectví.Kamila BoháčkováNový filmJak jsem točil o KunderoviDokumentarista Miloslav Šmídmajer popisuje, jak vzniká jeho dokument o Milanu Kunderovi s pracovním názvem „Milan Kundera: Od žertu k bezvýznamnosti“. Snímek by se měl v kinech objevit v březnu příštího roku a posléze se plánuje uvedení na VOD platformách a v České televizi.Miloslav ŠmídmajerTémaMuž, který předběhl svou dobuBankéř Albert Kahn vytvořil pod vlivem svého učitele, filozofa Henriho Bergsona, pozoruhodný soukromý archiv své doby. Pokusil se v něm posbírat co nejvíce filmů a fotografií svědčících o světě, v němž žil. Jeho Archiv planety, jak svou sbírku nazval, pokrývá období od první světové války do roku 1932 a zachycuje tak paměť tehdejšího světa. Výběr ze snímků z Kahnova archivu uvede online ve zvláštní sekci letošní ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.David ČeněkTémaFantomová kinematografie Jižní KorejeProgramový ředitel MFDF Ji.hlava Petr Kubica přibližuje v následujícím textu vývoj jihokorejského dokumentu od jeho počátků po současnost. Vytváří tak potřebný kontext letošní ji.hlavské retrospektivy Průhledná krajina, jíž se stala Jižní Korea. Přehlídka představuje u nás dosud neznámé snímky, natočené v období od dvacátých let minulého století po současnost, a ukazuje fascinující cestu jihokorejského dokumentu, jehož nezávislost se začala psát až v roce 1988.Petr KubicaRozhovorChci, aby diváci viděli mé filmy nejen očimaTvorba světoběžníka rakouského původu Huberta Saupera je známá i u nás. Před lety vzbudil ohlas jeho dokumentární esej Darwinova noční můra o Viktoriině jezeře v Tanzánii, kde se chová okoun říční na vývoz do Evropy, zatímco domorodí obyvatelé poblíž jezera živoří a trpí hlady. Letos mohou diváci MFDF Ji.hlava zhlédnout Sauperův nový snímek Epicentro o současné Kubě, kde se podle autora zrodilo americké impérium i filmová propaganda. S Hubertem Sauperem jsme si povídali o jeho tvůrčí metodě, zatímco jsme se – virtuálně a se sluchátkem na uchu – společně procházeli po jeho farmě na francouzském venkově.Kamila BoháčkováÚvodníkDigitální archiv planetydok.revue 5.20redakce dok.revue