Touha po světle

Napsal ve svých poznámkách ve festivalovém deníku na letošním MFDF Jihlava režisér Mike Hoolboom

Snímek z filmu The Invisible Man, 2004

Astronomové sestrojili obří teleskop,

aby nám přiblížili dvě zdánlivě

neslučitelné věci: původ všech věcí

a minulost všeho, čím jsme dnes.“

Nebeské roční doby a petroglyfy

vyryté v pouštních kamenech.

Přemýšlím, proč zrovna Chile.

Poetický hlas vypravěče říká, že

zdejší oblohu políbili Bohové? Pouštní

klima se zdá být ideální pro pátrání

po stopách minulosti a na jasné obloze

lze zahlédnout světlo tak vzdálené,

že hvězdy, jež je vyslaly do zřítelnic

teleskopu, mezitím dávno vyhasly.

V pohledu kameramana se roztančí

lžičky, vlaky sviští pouští Atacama

a oběti Pinochetova koncentračního

tábora se zlatě lesknou v hvězdném

prachu. Ženy prosívají pouštní písek

a pátrají po ostatcích svých blízkých.

Jako každá krása je i tato krása

srdcervoucí, snad až neúnosná,

navzdory impozantním záběrům,

které kameře nejvíc sluší. –

„Co vám zbylo z bratra?“ „Kousek nohy.

Ještě vězela v botě. Pár zubů. Dál jsem

našla kousek čela, nosu, skoro celou

levou polovinu lebky. I ten kousek

s dírou po kulce. Vyletěla tudy.“ –

Tak strašlivá je poetika vzpomínání.

Lidé znovu a znovu hovoří o represích

diktatury, o policistech, kteří jsou

vždy připraveni přitakat moci.

Tisíce lidí unesli, umučili a pohřbili

v masových hrobech v poušti.

Od slunce spálení pozůstalí neúnavně

sdělují své neúnosné pravdy

a ukazují vše, od čeho bychom

nejraději odvrátili zrak.

Napsal ve svých poznámkách ve festivalovém deníku na letošním MFDF Jihlava porotce světové soutěže Opus Bonum, kanadský režisér Mike Hoolboom, o filmu Patricie Guzmána Touha po světle, který byl na jihlavském festivalu uveden ve středoevropské premiéře a na začátku prosince byl oceněn Evropskou filmovou cenou za nejlepší dokumentární film.




5.10DOK.REVUE
19. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film