Sport

Panel ČT Český dokument - více financí nebude - modernizace na dokusoap a dokudrama - Ptáčata - nejde stihnout udělat skutečný film - nejdůležitější je sledovanost

„Nalijme si čistého vína. Více financí do tvorby nebude. Jsme na vrcholu a objem prostředků bude muset jít dolů,“ řekl na panelu Český dokument Václav Myslík, ředitel výroby České televize. Diskusi i dvoudenní přehlídku českých dokumentů pořádala již druhým rokem veřejnoprávní televize a osobně se jí účastnili jak členové jejího vrcholného vedení, tak zástupci ministerstva kultury, státního fondu i čeští režiséři a producenti.

„Režiséři by měli přemýšlet o nové formě pro své téma, než je klasický televizní dokument,“ vysvětlila Kateřina Fričová, ředitelka programu ČT, novou programovou strategii: „Příběh zůstává stejný, ale forma by se měla změnit“. Dokumentům uváděným na ČT 2 v hlavním vysílacím čase klesá sledovanost, proto se podle Fričové chystá Česká televize posunout jejich uvedení na jednadvacátou hodinu. A budoucí ředitel ČT 1 Radan Dolejš ji doplnil: „Budeme po vás chtít modernizovat žánr na docusoap a docudrama.“ Pro hlavní kanál veřejnoprávní televize si jako původní český dokument představuje především Nejasná úmrtí a 13. komnatu. „Tyto osobnostní dokumenty jsou i pro ČT 1.“

Veřejnoprávní televize na podzim nabídne českým divákům původní docusoap. Právě ukázka připravované šestnáctidílné docusoap s názvem Ptáčata, která sleduje žáky druhé třídy v průběhu celého školního roku, rozpoutala vášnivou diskusi. „Protože byla ve třídě většina romských dětí, napsali rodiče těch ’bílých’, že si nepřejí, aby jejich děti chodily právě do této třídy. To byl pro nás hlavní impulz, abychom vše rychle začali natáčet. I dětem jsme rozdali pět malých digitálních kamer, vše tak sledujeme i jejich očima.“ popisuje začátek projektu dramaturgyně Kamila Zlatušková. „Tato situace naznačila, že když se někdo narodí jako outsider, má v této roli podle většinové společnosti prožít celý život. “

„ V podmínkách České televize je dokumentaristika náročný koníček, takové velké hobby, protože za deset natáčecích dnů a deset dnů ve střižně nejde stihnout udělat skutečný film,“ podělil se o svou čerstvou zkušenost režisér Martin Dušek, který je také spoluautorem snímku Poustevna, das ist Paradies!, oceněného Cenou pro nejlepší český dokumentární film 2007.

„Myslím, že televize si bude muset uhájit svou pozici. Jako veřejnoprávní subjekt by neměla jen vyrábět program s největší sledovaností. Ani filmy nové vlny nepatřily v kinech k nejnavštěvovanějším, ale dodnes je viděly miliony lidí. Stále se hrají na festivalech, pravidelně je vysílají české i zahraniční televize,“ oponoval bývalým kolegům bývalý dramaturg ČT Brno Jan Gogola ml.

„Pro mě je nejdůležitější zvednout sledovanost. Přátelé, pojďme s tím něco udělat,“ vyzvala emotivně všechny přítomné Jana Škopková, která byla letos jmenována šéfdramaturgyní Centra publicistiky, dokumentaristiky a vzdělávání.

O týden později odsouhlasila Rada České televize za hospodaření s vyrovnaným rozpočtem odměnu pro jejího generálního ředitele Jiřího Janečka ve výši více než 700 000 korun. Celkový rozpočet televize dosáhl téměř sedmi miliard korun. Pro srovnání výdaje ministerstva kultury v tomtéž roce byly vyšší ani ne o miliardu a půl.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

1.20Kreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna Ondrejková
6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková

starší články

2.10DOK.REVUE
24. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue