Sport

Náročná porota AFO - Bohumil Doležal reaguje na Český mír - předvolební kampaň a dokumentaristé - volební speciál na DAFilms

Není zvykem, aby nejnáročnější porotou festivalu byla ta studentská. Letošnímu Academia filmu Olomouc se to stalo. Napříč českými filmy nenašla žádný hodný ocenění s tímto zdůvodněním: „Tato cena se uděluje dokumentům s vědecko-populární tematikou, a je problematické najít takový český film v kontextu zahraniční produkce, ale i v kontextu historie českého vědecko-populárního filmu, který by splňoval měřítka i úroveň, na které jsme byli zvyklí z předchozích let. Bohužel, žádný z filmů naše očekáván a představy nesplnil.“ 

„Filmaři Remunda a Klusák, kteří prosluli zřejmě docela vydařeným filmem Český sen, natočili film o hnusných obhájcích radaru (na rozdíl od Ondřeje Štindla, který patřil podle vlastních slov k jeho umírněným zastáncům, patřil jsem já k jeho zastáncům fanatickým a patřím k nim dodnes) a statečných bojovníků za mír a usmíření (s Putinovou veleříší),“ píše ve svých internetových Událostech Bohumil Doležal, dnes politický – v šedesátých letech literární – kritik, a dodává: „V žádném případě se na to svinstvo nepůjdu podívat.“ 

Inscenovaný dokumentární film Alda, natočený studentkou FAMU Vierou Čakányovou na základě velmi osobních zápisků osoby postižené demencí Alzheimerova typu, uvedený ve světové premiéře na MFDF Jihlava, získal cenu Regards Neufs na prestižním švýcarském festivalu Visions du réel Nyon. 

Mentálně postižení se pod vedením dokumentaristky Lindy Jablonské rozdělili do filmových štábů a natáčeli v průběhu předvolební kampaně vlastní film. Rozhodli se přijít za politiky, když politici nechodí za nimi. „Myslíš, že to jenom hraje, nebo je retardovanej?“ ptal se bokem při natáčení jeden z kolegů Tomáše Vandase, lídra Dělnické strany sociální spravedlnosti. I další filmaře, kteří vystudovali Katedru dokumentární tvorby pražské FAMU, vyprovokovaly volby k tomu, aby vzali do své pravé ruky digitální kameru. Filip Renč natočil sérii klipů pro Občanskou demokratickou stranu, Jakub Sommer pro Stranu zelených a Petr Zelenka s cílem odradit voliče od levicových stran kontroverzní virální video „Přemluv bábu!“, které do voleb přesáhlo 650 000 stažení. 

Léčba Klausem zapůsobila na nejvíce diváků. Právě tento film Igora Chauna zamýšlející se nad porevolučním vývojem v České republice, důvěrou a zklamáním z demokratických ideálů a praktické politiky, přilákal nejvíc návštěvníků ve virtuálních volbách na portálu www.docalliancefilms.com, kde v předminulém týdnu proběhl „volební speciál“ – série politických dokumentů, zaznamenávajících proměny české politiky a politiků v průběhu uplynulých 20 let, byla k dispozici zdarma ke streamování. Úspěšné byly i filmy Pavla Kouteckého Oj, to byl boj, dokumentující kampaň před prvními svobodnými volbami v roce 1990, či Zánik Československa v parlamentu ukazující vznik dvou nových států. Papírový atentát Radima Procházky nebo desetiminutová glosa Igora Chauna Komunistický 1.máj 1990 v Praze Vokovicích oslovily další stovky diváků. 

Filmy promítané pomocí technologie 3D pomáhají rozpoznat vady zraku.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková

starší články

1.10DOK.REVUE
23. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film