Sport

Bill Nichols - vítězové 14. MFDF Ji.hlava - prachy a peníze - ocenění pro České dokumenty

„Chci vědět, jak se dokumentární tvůrce vyrovnává s tím, že se namísto budování imaginárního světa věnuje světu reálnému: jak vnímá svět a jak mi ho pomáhá vidět nově,“ shrnul při loňské návštěvě jihlavského festivalu americký teoretik a tehdejší porotce Bill Nichols, co ho fascinuje na dokumentární kinematografii. Nichols je autorem výjimečného a čtivého Úvodu do dokumentárního filmu, který právě vyšel díky spolupráci MFDF Jihlava a Nakladatelství AMU. 

 

„Fotografie použité ve filmu pocházejí z rukou zločinců v policejních uniformách a byly nalezeny v tajných vězeňských archivech portugalské policie. Režisérka vyhledala přeživší oběti a nechala si od nich vyprávět prosté a zároveň spletité příběhy o mučení, zohyzďování a přežití. Záběry nám jinými slovy ukazují, jak těžké je zachovat si tvář a  za jakou cenu nyní pohlížíme do tváře, jako je tahle,“ zdůvodnil udělení Ceny pro nejlepší dokumentární film na MFDF Jihlava portugalskému snímku 48 kanadský filmař a porotce Mike Hoolboom. Cenu regionu střední a východní Evropy získal rumunský Vlastní životopis Nicolae Ceausesca, sestavený téměř výhradně z  propagandistických filmů komunistického Rumunska. Cenu pro nejlepší český dokument si ve velké konkurenci vydobyl dvojportrét Ženy SHR dvojice autorů Martin Dušek – Ondřej Provazník. Cenu za přínos světové kinematografii osobně převzal Karel Vachek. 

 

Filmař Miroslav Vaněk dostal od dvou kasin dohromady 17,3 milionu. Část peněz prý použije na natáčení dvou detektivek a jednoho televizního dokumentu. A část pošle do Kostariky na humanitární účely - údajně tam za ně vzniknou výukové pořady. Jaké, pro koho a kdo projekt zaštiťuje, ale vytrvale odmítá upřesnit. „Já vám to prostě nechci říct, rozumíte?“,“ rozčílil se Vaněk v Hospodářských novinách, které důsledně analyzovaly, jak české hazardní firmy každým rokem rozdělují více než tři miliardy korun, které musejí podle zákona věnovat na dobročinné účely. Neznámou zůstává, jak objevili právě filmaře Vaňka, o kterém nenajdete na filmových serverech ani řádek. 

 

„Z důvodu nestabilního financování české kinematografie musela Rada pro podporu a rozvoj české kinematografie omezit množství a běžné výše podpor jednotlivých projektů,“ píše se v  listopadové zprávě klíčového českého státního fondu. Jeho přidělení, či nepřidělení podpory rozhoduje o tom, zda a jaké české filmy či filmové projekty v následujících letech vzniknou. 

 

Podzim zvonil zahraničními filmovými cenami pro české dokumenty: časosběrný film Katka si odvezl dvě sošky z kanadského Montrealu, dokumentární komedii Český mír ověnčili ještě před severokorejskými útoky cenou Bílá husa v jihokorejském městě Paju, které leží asi deset kilometrů od hraniční řeky rozdělující korejský poloostrov, snímek Oko nad Prahou získal hlavní dokumentární trofej na varšavském festivalu, který je už dva roky členem klubu festivalů kategorie A, a televizní dokument Zabíjení po česku si kromě Ceny Respektu z jihlavského festivalu odvezl i německou Cenu Franze Werfela. 

 

Nevíte, jak o Vánocích obdarovat své blízké? Nechali jste nakupování dárků na poslední chvíli? Darujte jim film. Na docalliancefilms.com můžete vybírat z téměř pěti set dokumentárních a experimentálních snímků.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková

starší články

5.10DOK.REVUE
19. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film