Sport

14. MFDF Ji.hlava - filmy - poroty - průhledné bytosti - East Silver

Plakát 14. MFDF Ji.hlava

Přes 270 snímků, nejvíce ve čtrnáctileté historii, nabízí program 14. Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Jen výčet jejich názvů vydá na několik tiskových stran. Myslíte, že by byl nudný? Kdepak, filmové tituly jsou tak pozoruhodné, že z nich lze sestavit i – v tomto případě pokleslou – báseň, inspirovanou dokumenty z hlavní festivalové soutěžní sekce:

Opus Bonum

Neskutečný les
Zádumčivost a divočina
Přísaha

Nájemný vrah – Pokoj 164
Střílení na slona
Krvavé lekce

Touha po světle
Výstup na nebe
Bůh tohle neříká

Sestavte svou báseň složenou z názvů jihlavských filmů. Jejich přehled najdete na www.dokument-festival.cz.

V porotách jihlavského festivalu záměrně v duchu otevřenosti dokumentárních filmů vedle režisérů či filmových kritiků každoročně zasedají reprezentativní osobnosti české společnosti, letos mimo jiné legenda české filmové kritiky Galina Kopaněva, prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal, kanadský filmař Mike Hoolboom, chartista a zakladatel Spolku Šalamoun John Bok, slovenská fotografka Lucia Nimcová nebo filmový experimentátor a průvodčí nočních transevropských vlaků Martin Ježek, jeho osudová žena Hedvika a desetiletý syn Mikoláš.

Průhlednými bytostmi, jejichž filmovou retrospektivu v Jihlavě uvidíte, jsou bolivijský režisér Jorge Ruiz, japonský experimentátor Ichiro Seuoka a maďarský filmař András Szirtés. Zatímco restaurovanou filmovou kopii Ruizova nejslavnějšího filmu Vrať se, Sebastiano zapůjčila Americká filmová akademie a projekci uvede Ruizův syn, Szirtés své filmy natáčí na nejrůznější typy filmových kamer – od těch lumierovských na kliku po digitální, filmové kopie sám vyvolává i schraňuje ve svém budapešťském ateliéru. Jeho filmové dílo reprezentuje filmovou vášeň, technologické proměny kinematografie i osobní příběh východoevropského emigranta, který před komunismem odešel do New Yorku, aby zde v  dialogu s Jonasem Mekasem natáčel své osmičkové deníkové filmy.

Témata denacifikace Rumunska, z různých perspektiv nahlížená východoevropská totalitní minulost i kapitalistická přítomnost, emancipace slovenských Romů, portréty mladých indických boxerů toužících po zlatých medailích z londýnské olympiády i zamyšlení nad každodenními banalitami, které poukazují na to temné v nás – to vše zkoumají připravované filmy z východoevropského regionu, které již po desáté představí East European Forum, největší setkání středo- a východoevropských dokumentárních tvůrců s předními evropskými a severoamerickými televizními producenty, distributory, nákupčími a zástupci filmových fondů. Příležitostí, jak vyřešit tradiční festivalové trauma permanentního unikání filmů, je pro filmové profesionály určený trh East Silver, který je zaměřen na kinematografie zemí střední a východní Evropy, ale nabízí ve zdigitalizované podobě i festivalový program. East Silver v průběhu roku reprezentuje vybrané dokumenty z východoevropského regionu na téměř dvou desítkách světových festivalů, širokou škálu nejnovějších filmů pak představí přímo v Jihlavě. Od roku 2009 uděluje ceny na podporu distribuce s názvem Stříbrné oko neboli Silver Eye.

„Být lampou, toužil bych svítit i jinam, než mi určil inženýr,“ říká výtvarník Viktor Karlík, autor festivalových cen, které jsou nápadně podobné pouličním lampám. Šest se jich i letos udělí na slavnostním zakončení festivalu 30. října, které bude letos od 20 hodin přenášet Česká televize.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková

starší články

4.10DOK.REVUE
18. 10. 2010


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film