Sport

Jaké komentáře si vysloužila druhá série Českého žurnálu u uživatelů a uživatelek serveru Česko-slovenské filmové databáze?

Český žurnál

Český žurnál nedávno zakončil svou druhou sezónu. V porovnání s předchozím cyklem stoupl počet reakcí fanoušků na serveru ČSFD několikanásobně. Nejlépe skóroval první díl letošní série, Klusákovi „Dělníci bulváru“, který komentovalo celkem 263 uživatelů. To je téměř dvakrát více než počet komentářů, které si vysloužilo všech pět dílů první sezóny dohromady.

Nejčastěji je Klusákovi vyčítáno, že svým filmem poskytnul hlavní postavě svého dokumentu, bulvárnímu novináři Pavlu Novotnému a webu, který vede, lacinou reklamu v prostoru veřejnoprávní televize. Podle Verbala Novotný „udělal z ČT bulvární médium“, podle uživatelky willow666 film působí „jako jedno velké PR pro eXtra.cz“ a Kajda23 dílo glosuje slovy „bulvárně o bulváru“. Jinak vnímá tento aspekt filmu Traffic, který Dělníkům sice přiznává, že přejímají „výrazové prostředky a rétoriku bulváru“, ale dodává, že tak „činí distancovaným, ironicky pobaveným způsobem“.

Druhou nejvíce opakovanou výhradou je nízká, či dokonce – podle movieho – nulová informativní hodnota Klusákova dokumentu. Isherwooda zamrzelo, že „dokument vlastně ve finále nic neřekne“ a derewi si stěžuje, že se o bulváru „nedozvěděla nic nového.“ Trefnou odpověď na tuto kritiku představuje komentář DrBuzničky: „Dělníci nepostrádají silné téma. Není jím ovšem bulvár, ale fascinující postava Pavla Novotného.“ Dlouhá_potvora poznamenává, že za zklamaná očekávání mnoha diváků může nejspíš fakt, že „název a promo nasvědčovaly tomu, že půjde o nějakou komplexní studii českého bulvárního zákulisí“.

Spíše příznivě je naopak komentovaná volba hudby „evokující postupný rozklad“ (Sarkastic). Podle Mattyho je dílo „velmi dobře rytmizované znervózňujícím hudebním doprovodem“. Jansen vše shrnuje: „Intelektuálové bulvár milují. Zvlášť když k tomu hraje hudba Michaela Nymana.“

K nejméně komentovaným dílům letošního Českého žurnálu naopak patřily „Já, horník!“ Karla Žaluda a „Zločin pana Chytila“ Iva Bystřičana. Až na výjimky se diváci ve svých komentářích vyjadřovali výhradně k tématu. Žaludovi většina z nich vyčítala, že ztrácel čas zbytečnostmi („hlušinou“) – čímž měli na mysli odkazy ke způsobu natáčení –, že sonda do hornictví na Ostravsku nebyla dosti hluboká a výprava dostatečně výpravná (Ghatos). Na obranu režiséra zvedla svůj hlas pouze Lou_DeLarge, podle které originalita dokumentu spočívá v tom, že ukazuje „jednotku horníka, jeho vztah k práci, vnímání kontextu a sebe sama“.

Pro komentátory Bystřičanova dílu bylo naopak téma dostatečným důvodem k vesměs pozitivnímu hodnocení. Podle kirose179 je „hlavní význam tohoto dokumentu jasný – a to je fakt, že vůbec nějaký takový vznikl“. Oceňován je také režisérův konfrontační přístup. Jedině Matty jde ve svém komentáři za lacinou chválu tématu: vyjadřuje se, jak jinak, k rytmizaci díla. Bystřičanovi vyčítá, že „filmu chybí větší spád a svou formou odpovídá snaživější reportáži z pořadu typu Reportéři ČT, což je,“ dodává, „nevyhnutelná daň za ,žhavou' aktuálnost.“





výpis dalších článků rubriky:  Sport

1.20Kreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna Ondrejková
6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková

starší články

2.14DOK.REVUE
30. 06. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue

související články:

2.13SportČeský žurnál aneb ohlasy fanoušků CSFD.cz nad pětidílným cyklem zabývajícím se důležitými událostmi uplynulého roku