Sport

Dokument Sacro GRA Gianfranka Rosiho získal zlato na benátském festivalu.

Sacro GRA - snímek z natáčení

Ve dnech 5. až 11. května nabídne on-line portál DAfilms.cz zdarma ke zhlédnutí unikátní retrospektivu italského režiséra Gianfranka Rosiho, prvního režiséra, který vyhrál hlavní soutěž benátského filmového festivalu s dokumentárním filmem. Se svým letos získaným Zlatým lvem za film Sacro GRA se tak zařadil mezi legendy, jakými jsou Luis Buñuel, Michelangelo Antonioni, Carl Theodor Dreyer či Andrej Tarkovskij.

Obraz života na periferii ve filmu Sacro GRA nevytvářejí slumy či sídlištní předměstí, ale velký dálniční okruh kolem Říma. „Federico Fellini jej nazýval jedním ze Saturnových prstenců, což je zkratka, kterou rád používám, abych podtrhl jeho jinou dimezi,“ vysvětluje Rosi. „Jde o utajenou oblast, v níž žije milion a půl lidí, kteří jsou naprosto vzdáleni společenskému životu v Římě. Sám jsem je roky navštěvoval bez kamery a přespával v přilehlých motelech. Pak stačilo málo, aby se jejich pravda ukázala.“ Předsedou benátské poroty byl slavný italský režisér Bernardo Bertolucci, s nímž se však překvapený režisér setkal náhodou až cestou z Benátek. „Poznal mě totiž vlakový průvodčí, který se mě zeptal: „Můžu si vás vyfotit společně s mistrem Bertoluccim, který sedí ve vedlejším vagonu?“ Samozřejmě jsem odpověděl: „Ano.“ A na hodinu a půl strávenou v rozhovoru s Bertoluccim nikdy nezapomenu.“

Pro zasvěcené však nebyl Rosiho benátský triumf bleskem z čistého nebe. Své filmy zde uvádí pravidelně od roku 2001 a dokumentární trofej ze sekce Horizonty si odvezl již o pět let dříve za snímek Pod úrovní moře. Definitivní pozornost pak získal magnetizujícím portrétem mexického zabijáka El Sicario – Pokoj 164. „Když jsme stáli první den proti sobě, museli jsme si navzájem vydobýt důvěru. Řekl jsem mu jen: „Nebudu vás soudit. Vím, že jste překročil hranici mezi dobrem a zlem, a nevím, kde stojíte právě teď. Ale je mi to jedno.“ Bylo těžké si tuto pozici udržet. Ale o tom také celý film je: o šedé zóně, kde se stýká dobro a zlo. Víc než o dokument o zabijákovi jde o intimní portrét jeho duše.“

Ale vraťme se ještě ke zmíněnému vlakovému průvodčímu, jehož znalosti současné italské kinematografie jsou obdivuhodné. I na českých kolejích se totiž můžete setkat s výjimečnými osobnostmi, například experimentálním filmařem Martinem Ježkem, který již roky křižuje Evropu jako průvodčí mezinárodních rychlíků. Zda náhodou nejde o jednu a touž osobu můžete zjistit 5. května v pražském kině Světozor, kde Gianfranco Rosi svůj oceněný film osobně uvede.

Sledujte aktuální informace o Sacro GRA i retrospektivě Gianfranka Rosiho na DAFilms.cz.

Sacro GRA





výpis dalších článků rubriky:  Sport

6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková

starší články

1.14DOK.REVUE
28. 04. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film