Sport


Muž na laně

Čína neudělila vízum finskému dokumentaristovi Artu Halonenovi, přestože byl členem delegace Finského olympijského výboru, se zdůvodněním, že není v ČLR vítanou osobou, neboť při své předchozí návštěvě země porušil zákon. Halonen v letech 1994–1998 natočil dokumentární film zabývající se tématy náboženského a kulturního útlaku Tibetu nebo čínské infiltrace do tibetské buddhistické komunity, jejímž cílem je vládnout zemi prostřednictvím nastrčených náboženských vůdců.

Živé kino proměňuje město v kino. Projekce dokumentárních filmů na místech, s nimiž vnitřně souvisejí, probíhá letos v Jihlavě již popáté. Dosud zde ale nevzbudilo takovou pozornost úředníků, jako se to hned napoprvé podařilo v Praze. Ti měli největší problém s uvedením snímku Papírový atentát Radima Procházky. „Můj film pojednává o tzv. sarajevském atentátu na Václava Klause, tj. o krizi, kterou v roce 1997 prošla Občanská demokratická strana a která vedla k pádu vlády a k předčasným volbám. Řada archivních záběrů, které se ve filmu objevují, pochází ze Sněmovní ulice, kde tehdy sídlila ODS. Právě tam se konalo v noci na neděli 30. listopadu 1997 jednání grémia strany, po kterém oznámil Václav Klaus demisi na funkci premiéra. Jednání provázela bouřlivá demonstrace pod okny sídla ODS. Na stejném místě chtěli pořadatelé přehlídky Živé kino promítnout i film Papírový atentát. Oficiálním důvodem zamítnutí úřadu Prahy 1, kde má ODS většinové zastoupení, bylo, že by se nezajistila dostatečná průchodnost chodníku. Následně chtěli film promítnout spolu s filmem Občan Havel na Hradčanském náměstí. Požádali o termín 2. září. Podle Správy Pražského hradu by však akce kolidovala s oslavami srpnového výročí okupace Československa(!).“ A tak se nakonec dokumentární atentát promítl naproti Senátu. „Ani to není špatná adresa, ale film prostě patří do Sněmovní,“ dodal Procházka ve svém tiskovém prohlášení.

S britským odstupem nahlédl na Britských listech Jan Čulík českými novináři téměř neanalyzovanou dokumentární událost tohoto roku, časosběrný film Občan Havel. Čulík mimo jiné píše: „Přístup do Havlova soukromí je v Kouteckého filmu velmi přísně kontrolovaný. Film vytvoří právě jen zdání, že nám poskytuje exkluzivní přístup do Havlova soukromého světa, avšak ve skutečnosti se o něm a o zajímavých a závažných či kontroverzních aspektech jeho prezidentství či jeho soukromého života nedovíme skoro nic. Příklad: Havlovi se před Kouteckého kamerami podařilo ukrýt Dagmar Veškrnovou až do doby těsně předtím, kdy Havel oficiálně oznamuje jejich svatbu. Má divák brát skutečně vážně, že se Koutecký s Dagmar Veškrnovou v Havlově domácnosti nesetkal nikdy dříve, když s ní Havel už udržoval poměr? Pokud je ve filmu Havlovo přátelství s Veškrnovou utajeno až do poslední chvíle před jejich sňatkem, co všechno ostatního měl Havel ještě v Kouteckého filmu pod kontrolou?“

Vítězi dokumentární sekce karlovarského festivalu se v kategorii filmů do 30 minut stal Gyula Nemes se svým snímkem Ztracený svět a v kategorii nad 30 minut James Marsh s dokumentem Muž na laně, který bude uveden do českých kin.

„Není to jako festival v Cannes, kde nikdo neumí anglicky, nebo festival Tribeca, kde si nikdo ani nesedne... Je v tom něco poetického vrátit se na místo, kde jsem trávívala prázdniny – výlety s tátou a nevlastní matkou a velkou rodinou. Je skvělé představit svůj film na místě, které znám,“ řekla na michiganském filmovém festivalu producentka Madonna při uvedení aktivistického dokumentárního filmu o problematice sirotků v africkém Malawi, odkud sama adoptovala syna.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková

starší články

3.8DOK.REVUE
12. 05. 2008


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film