Sport


Podle ministra kultury Václava Jehličky není reálné, aby připravovaný zákon o kinematografii začal platit od ledna příštího roku. V pořadu Otázky Václava Moravce, kde byl jeho oponentem bývalý ministr kultury Vítězslav Jandák, to zdůvodnil výhradami úředníků ministerstva financí i některých senátorů. „Myslím, že ministerstvo financí to říká přesně: to je podpora soukromého sektoru, jednoho na úkor ostatních,“ souhlasil s výhradami úředníků Vítězslav Jandák. „Nevím, jestli má nadále film spadat pod ministerstvo kultury, nebo pod ministerstvo průmyslu, když je to byznys,“ dodal plameně. „Já mám s kolegou Jandákem na tuto věc podobné názory, protože si myslím, že ministerstvo kultury by mělo investovat do kulturních oblastí, ale do byznysu, do zábavního průmyslu – když trošičku přeženu -, tam by to mělo být ošetřeno jinými příjmy,“ uzavřel Jehlička. „Přesně!“ vykřikl Jandák. Protože k diskusi nebyl přizván žádný filmař, připomeňme si, co řekl před rokem pro časopis Týden režisér Saša Gedeon: „Mám pocit, že v Česku se pořád ještě nemáme dost rádi. Jako bychom nechápali, kde jsou naše kořeny, kam je potřeba směřovat podporu. Podkopáváme sami sobě nohy a na filmu je to jasně vidět. Sice existuje, ale permanentně skomírá. … Je to jako plivat si do vlastní studny.“

Přelom roku nabídl srovnání dvou dokumentárních portrétů. Zatímco na konci roku uvedla česká kina snímek Jan Saudek – V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu debutanta Adolfa Ziky, na konci ledna vstoupí do kin Občan Havel režisérů Pavla Kouteckého a Miroslava Janka. „To, co se Kouteckému podařilo v Občanu Havlovi takřka dokonale, tedy proniknout dokumentované osobnosti na kostní dřeň a tu ukázat divákovi, se Zikovi s daleko expresivnější osobností Jana Saudka nepodařilo téměř vůbec.. má to své pravdivé momenty, zbytek je ale jen pokus poodkrýt nános nejrůznějších masek, které si mnohdy odporují..,“ píše ve svém komentáři na webovém portálu CSFD divák sta. „Je to naprosto skvělá podívaná, plná vtipu, emocí a přirozenosti a opravdu smekám, jak před samotným Havlem, tak před tvůrci...tvořit něco takového takto dlouho, to je výkon.“, uvádí pak ve své recenzi k dlouho očekávanému časosběrnému snímku ze zákulisí prezidentských paláců SpaceboyCZ.

Ředitelem brněnského studia České televize byl v prosinci jmenován Karel Burian. „Týž Karel Burian,“ píše se v novoroční výzvě k jeho odstoupení, „který koncem devadesátých let vedl redakci zpravodajství Televizního studia Brno a musel z této funkce s ostudou odejít pro vážné profesní a morální selhání. Podle nálezů interní kontroly i externího auditu z let 2000 a 2001 docházelo pod jeho vedením k manipulaci se zpravodajstvím ve prospěch některých politických a podnikatelských subjektů, k vysílání tzv. skryté reklamy, dále mu byl prokázán střet zájmů a podvodné jednání.“ Mezi čtyřiadvaceti brněnskými osobnostmi, které výzvu v první den tohoto roku podepsaly, jsou také Vladimír Morávek, umělecký šéf Divadla Husa na provázku, Marek Pokorný, ředitel Moravské galerie v Brně, šéfredaktor nakladatelství Host Miroslav Balaštík či rektor JAMU prof. Václav Cejpek.

Šestnáctiletá Vierka Berkyová, hrdinka dokumentárního filmu Vierka režiséra Miroslava Janka, se stala vítězkou třetí řady televizní soutěže Slovensko hledá Superstar.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková

starší články

1.8DOK.REVUE
14. 01. 2008


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film