Sport


Podle ministra kultury Václava Jehličky není reálné, aby připravovaný zákon o kinematografii začal platit od ledna příštího roku. V pořadu Otázky Václava Moravce, kde byl jeho oponentem bývalý ministr kultury Vítězslav Jandák, to zdůvodnil výhradami úředníků ministerstva financí i některých senátorů. „Myslím, že ministerstvo financí to říká přesně: to je podpora soukromého sektoru, jednoho na úkor ostatních,“ souhlasil s výhradami úředníků Vítězslav Jandák. „Nevím, jestli má nadále film spadat pod ministerstvo kultury, nebo pod ministerstvo průmyslu, když je to byznys,“ dodal plameně. „Já mám s kolegou Jandákem na tuto věc podobné názory, protože si myslím, že ministerstvo kultury by mělo investovat do kulturních oblastí, ale do byznysu, do zábavního průmyslu – když trošičku přeženu -, tam by to mělo být ošetřeno jinými příjmy,“ uzavřel Jehlička. „Přesně!“ vykřikl Jandák. Protože k diskusi nebyl přizván žádný filmař, připomeňme si, co řekl před rokem pro časopis Týden režisér Saša Gedeon: „Mám pocit, že v Česku se pořád ještě nemáme dost rádi. Jako bychom nechápali, kde jsou naše kořeny, kam je potřeba směřovat podporu. Podkopáváme sami sobě nohy a na filmu je to jasně vidět. Sice existuje, ale permanentně skomírá. … Je to jako plivat si do vlastní studny.“

Přelom roku nabídl srovnání dvou dokumentárních portrétů. Zatímco na konci roku uvedla česká kina snímek Jan Saudek – V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu debutanta Adolfa Ziky, na konci ledna vstoupí do kin Občan Havel režisérů Pavla Kouteckého a Miroslava Janka. „To, co se Kouteckému podařilo v Občanu Havlovi takřka dokonale, tedy proniknout dokumentované osobnosti na kostní dřeň a tu ukázat divákovi, se Zikovi s daleko expresivnější osobností Jana Saudka nepodařilo téměř vůbec.. má to své pravdivé momenty, zbytek je ale jen pokus poodkrýt nános nejrůznějších masek, které si mnohdy odporují..,“ píše ve svém komentáři na webovém portálu CSFD divák sta. „Je to naprosto skvělá podívaná, plná vtipu, emocí a přirozenosti a opravdu smekám, jak před samotným Havlem, tak před tvůrci...tvořit něco takového takto dlouho, to je výkon.“, uvádí pak ve své recenzi k dlouho očekávanému časosběrnému snímku ze zákulisí prezidentských paláců SpaceboyCZ.

Ředitelem brněnského studia České televize byl v prosinci jmenován Karel Burian. „Týž Karel Burian,“ píše se v novoroční výzvě k jeho odstoupení, „který koncem devadesátých let vedl redakci zpravodajství Televizního studia Brno a musel z této funkce s ostudou odejít pro vážné profesní a morální selhání. Podle nálezů interní kontroly i externího auditu z let 2000 a 2001 docházelo pod jeho vedením k manipulaci se zpravodajstvím ve prospěch některých politických a podnikatelských subjektů, k vysílání tzv. skryté reklamy, dále mu byl prokázán střet zájmů a podvodné jednání.“ Mezi čtyřiadvaceti brněnskými osobnostmi, které výzvu v první den tohoto roku podepsaly, jsou také Vladimír Morávek, umělecký šéf Divadla Husa na provázku, Marek Pokorný, ředitel Moravské galerie v Brně, šéfredaktor nakladatelství Host Miroslav Balaštík či rektor JAMU prof. Václav Cejpek.

Šestnáctiletá Vierka Berkyová, hrdinka dokumentárního filmu Vierka režiséra Miroslava Janka, se stala vítězkou třetí řady televizní soutěže Slovensko hledá Superstar.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

1.20Kreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna Ondrejková
6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková

starší články

1.8DOK.REVUE
14. 01. 2008


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue