Sport

Heslovitý průvodce právě vznikajícími českými dokumenty

Šitkredit

Každé září máme možnost v hutném pohledu nahlédnout českou realitu očima domácích dokumentaristů. Pravidelný Panel připravovaných českých dokumentů (22. září v 11.00, kino Atlas) shrnuje témata a osobnosti, o nichž do roka vznikne film. Následující slovníček je tak výběrovým přehledem filmů, které odrážejí možnosti i meze společenské sebereflexe.

Bůh není | Surrealistická esej Karla Vachka s podtitulem „Modlete se za skeptiky, budou to potřebovat“, složená z reálných situací ze života českých záhadologů, ufologů, senzibilů a dalších tzv. kontaktérů, hledá tenkou hranici mezi seriózností a bláznovstvím.

Dluh | Příběhy lidí, kteří kvůli dluhům přišli o dům či je budou splácet do konce života ve filmu Martina Řezníčka Šitkredit o systému bankovních i nebankovních půjček v Česku.

Fialové sako | Režisér Radim Procházka připomíná vzestup a pád fotbalového klubu v Drnovicích, dvoutisícové vsi na jihu Moravy, typický pro český fotbal, politiku i podnikání devadesátých let – za krásnými góly jsou tajemní sponzoři, korupce a doping.

Hranice | Prostřednictvím příběhů bývalých českých, slovenských a polských celníků z nejvýchodnějšího českého města Jablunkov se režisér Jan Gogola ml. zabývá tím, jak zrušení hranic ovlivnilo životy konkrétních lidí i společnosti, a ptá se, kde se dnes nachází hranice našeho státu, národa, historie a kultury.

Ikona | Režisér Břetislav Rychlík ve filmové verzi projektu Cirkus Havel otevírá téma prolínání kultury a politiky, moci a outsiderství a navrací se k uměleckým kořenům dramatika Václava Havla.

Provinčnost | Časosběrný snímek Olgy Špátové o zápasu a prohraném boji za Kaplického knihovnu na pražské Letné je vhledem do praxe nejvyšší české politiky

Půda | Životní příběh neústupného moravského sedláka pronásledovaného osudem za všech režimů minulého století připravuje Pavel Štingl.

Rozkoš | Osvobozený pohled do uzavřené komunity českých sadomasochistů – lidí, kteří objevili rozkoš v bolesti a svou neobvyklou vášeň nepotlačují ani neskrývají – připravuje pro HBO David Čálek.

Skinhead | Erika Hníková a Richard Koncička pátrají, zda v hudebníku Danielu Landovi dřímá kromě nezměrné energie i hrozba pramenící z jeho shinheadské minulosti, nebo už je jen hvězdičkou showbyznys.

Sob | Snímek s názvem Čekání na sobí spřežení, závěrečnou část volné tetralogie Polarion o neznámých národech žijících za severním polárním kruhem, právě dokončuje Zdeněk N. Bričkovský.

Válka | Observační dokumentární film Víta Klusáka a Filipa Remundy o přesvědčování a váhání Čechů, zda po zkušenosti se sovětskou okupací a při vědomí americké války proti teroru do své země pozvou armádu cizí země. Úvaha nad tím, patříme-li na Západ, na Východ, či zda a jak můžeme obstát jinak.

Vesmír | Snímek o největším hadronovém urychlovači na světě, jehož pomocí chtějí vědci simulovat situaci krátce po velkém třesku, získat základní informace o složení hmoty a odhalit záhadu vzniku vesmíru, natáčí student FAMU Jan V. Sacher.

Všednost | Po smrti dokumentaristy Pavla Kouteckého navázal na jeho časosběrné pozorování disidenta a politika Jana Rumla, hudebníka a ministra Michaela Kocába, studenta a herce Kryštofa Rimského a zahradníka a exsenátora Martina Mejstříka filmař Jan Šikl.

Závislost | První dáma časosběrných filmů Helena Třeštíková třináct let sleduje narkomanku Katku a její nejbližší žijící na pražských ulicích a sdílí jejich každodenní boj o peníze na drogy.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

1.20Kreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna Ondrejková
6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková

starší články

3.9DOK.REVUE
08. 06. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue