Sport

Heslovitý průvodce právě vznikajícími českými dokumenty

Šitkredit

Každé září máme možnost v hutném pohledu nahlédnout českou realitu očima domácích dokumentaristů. Pravidelný Panel připravovaných českých dokumentů (22. září v 11.00, kino Atlas) shrnuje témata a osobnosti, o nichž do roka vznikne film. Následující slovníček je tak výběrovým přehledem filmů, které odrážejí možnosti i meze společenské sebereflexe.

Bůh není | Surrealistická esej Karla Vachka s podtitulem „Modlete se za skeptiky, budou to potřebovat“, složená z reálných situací ze života českých záhadologů, ufologů, senzibilů a dalších tzv. kontaktérů, hledá tenkou hranici mezi seriózností a bláznovstvím.

Dluh | Příběhy lidí, kteří kvůli dluhům přišli o dům či je budou splácet do konce života ve filmu Martina Řezníčka Šitkredit o systému bankovních i nebankovních půjček v Česku.

Fialové sako | Režisér Radim Procházka připomíná vzestup a pád fotbalového klubu v Drnovicích, dvoutisícové vsi na jihu Moravy, typický pro český fotbal, politiku i podnikání devadesátých let – za krásnými góly jsou tajemní sponzoři, korupce a doping.

Hranice | Prostřednictvím příběhů bývalých českých, slovenských a polských celníků z nejvýchodnějšího českého města Jablunkov se režisér Jan Gogola ml. zabývá tím, jak zrušení hranic ovlivnilo životy konkrétních lidí i společnosti, a ptá se, kde se dnes nachází hranice našeho státu, národa, historie a kultury.

Ikona | Režisér Břetislav Rychlík ve filmové verzi projektu Cirkus Havel otevírá téma prolínání kultury a politiky, moci a outsiderství a navrací se k uměleckým kořenům dramatika Václava Havla.

Provinčnost | Časosběrný snímek Olgy Špátové o zápasu a prohraném boji za Kaplického knihovnu na pražské Letné je vhledem do praxe nejvyšší české politiky

Půda | Životní příběh neústupného moravského sedláka pronásledovaného osudem za všech režimů minulého století připravuje Pavel Štingl.

Rozkoš | Osvobozený pohled do uzavřené komunity českých sadomasochistů – lidí, kteří objevili rozkoš v bolesti a svou neobvyklou vášeň nepotlačují ani neskrývají – připravuje pro HBO David Čálek.

Skinhead | Erika Hníková a Richard Koncička pátrají, zda v hudebníku Danielu Landovi dřímá kromě nezměrné energie i hrozba pramenící z jeho shinheadské minulosti, nebo už je jen hvězdičkou showbyznys.

Sob | Snímek s názvem Čekání na sobí spřežení, závěrečnou část volné tetralogie Polarion o neznámých národech žijících za severním polárním kruhem, právě dokončuje Zdeněk N. Bričkovský.

Válka | Observační dokumentární film Víta Klusáka a Filipa Remundy o přesvědčování a váhání Čechů, zda po zkušenosti se sovětskou okupací a při vědomí americké války proti teroru do své země pozvou armádu cizí země. Úvaha nad tím, patříme-li na Západ, na Východ, či zda a jak můžeme obstát jinak.

Vesmír | Snímek o největším hadronovém urychlovači na světě, jehož pomocí chtějí vědci simulovat situaci krátce po velkém třesku, získat základní informace o složení hmoty a odhalit záhadu vzniku vesmíru, natáčí student FAMU Jan V. Sacher.

Všednost | Po smrti dokumentaristy Pavla Kouteckého navázal na jeho časosběrné pozorování disidenta a politika Jana Rumla, hudebníka a ministra Michaela Kocába, studenta a herce Kryštofa Rimského a zahradníka a exsenátora Martina Mejstříka filmař Jan Šikl.

Závislost | První dáma časosběrných filmů Helena Třeštíková třináct let sleduje narkomanku Katku a její nejbližší žijící na pražských ulicích a sdílí jejich každodenní boj o peníze na drogy.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

6.20Jak mluvit (a uvažovat) o trans lidechQueer filmový festival Mezipatra je – jako mnoho lidskoprávních akcí – nejen přehlídkou kinematografie, ale pořádá i spoustu setkání, přednášek a lekcí, jež slouží k rozšíření povědomí o tématech, která pořadatelé považují za důležitá pro aktivistický záměr LGBT+ komunity. Jednou takovou akcí byla i online přednáška Transparentní čeština, v níž členky spolku Trans*parent Markéta Bečková, Lenka Králová a Ivana Recmanová vytyčily za cíl seznámit posluchače se způsoby, jak adekvátně uvažovat a zpravovat o problematice genderu v kontextu lidí pohybujících se mimo dříve prosazovanou normativní škálu.Martin Svoboda
4.20Ozvěny Ji.hlavy a koronavirusSvé zahraniční ozvěny pořádá Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava ve spolupráci s Českými centry už několik let. Diváci v různých částech světa díky nim mohou zhlédnout oceněné filmy předešlého ji.hlavského ročníku i debatovat s autory snímků. Letos jejich průběh výrazně ovlivnila pandemie. Navíc tento rok proběhly ozvěny kromě New Yorku, Bruselu a Bratislavy poprvé také v Antverpách a ve Vídni. Přinášíme koláž ohlasů letošních ozvěn od organizátorů z různých míst světa i v různých situacích.redakce dok.revue
1.20Kreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna Ondrejková
6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek

starší články

3.9DOK.REVUE
08. 06. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJen prázdné nádoby dokážou vydávat zvukDebata o filmu Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězduKamila BoháčkováNový film14,4V17.11.Z oslav 17. listopadu se postupem času stal kýč. Jak ho dokumentovat jinak? „Vyrobil jsem si k tomu jednoduchý nástroj, míchačku, která mi dovolila akci zaznamenat, ale přitom ji celou dekonstruovat, rozmazat,“ popisuje vizuální umělec Vladimír Turner práci na svém snímku 14,4V17.11., jenž se letos objevil v české experimentální soutěži Fascinace: Exprmntl.cz na MFDF Ji.hlava. „Cítil jsem se jako takový audiovizuální terorista se zbraní, která sice nezabíjí, ale její čočka může měnit svět.“Vladimír TurnerTémaOdkazy Jóhanna JóhannssonaJóhan Jóhannsson byl unikátní skladatel filmové hudby i výjimečný filmař. V následujícím slovenském textu se ohlížíme za jeho předčasně ukončenou tvorbou a představujeme pět filozofických rovin a symbolů jeho komplexního díla. Kdyby nebylo přísných protipandemických opatření, tak by v tuto dobu už bylo možné spatřit poslední film Jóhanna Jóhannssona Last and First Men i v českých kinech. Doufejme, že se tak stane co nejdřív, tento snímek si totiž zaslouží velké plátno.Adriana BelešováTémaHudba vychází přímo z mého nitraPrvní celovečerní a poslední životní film hudebního skladatele a filmaře Jóhanna Jóhannssona Last and First Men měl mít českou premiéru na sklonku tohoto roku. Pandemie a zavřená kina tomu však zabránily, protože tato audiovizuální báseň a experimentální sci-fi potřebuje velké plátno a prostorový zvuk, aby plně vyzněla, a tak jsou pro ni VOD platformy vyloučené. Jóhannssonova (nejen filmová) hudba v českém prostoru přesto rezonuje, a tak jsme se ho rozhodli v posledním letošním čísle dok.revue připomenout. Přinášíme osobní esej dánského skladatele filmové hudby Petera Albrechtsena, který byl Jóhannssonovým dlouholetým přítelem i kolegou. Esej vznikl krátce po Jóhannssonově předčasné smrti v roce 2018 jako nekrolog, ale nikdy nevyšel. Peter AlbrechtsenSportJak mluvit (a uvažovat) o trans lidechQueer filmový festival Mezipatra je – jako mnoho lidskoprávních akcí – nejen přehlídkou kinematografie, ale pořádá i spoustu setkání, přednášek a lekcí, jež slouží k rozšíření povědomí o tématech, která pořadatelé považují za důležitá pro aktivistický záměr LGBT+ komunity. Jednou takovou akcí byla i online přednáška Transparentní čeština, v níž členky spolku Trans*parent Markéta Bečková, Lenka Králová a Ivana Recmanová vytyčily za cíl seznámit posluchače se způsoby, jak adekvátně uvažovat a zpravovat o problematice genderu v kontextu lidí pohybujících se mimo dříve prosazovanou normativní škálu.Martin SvobodaBáseňOsobní život díry(pasáž z filmu)Ondřej VavrečkaRozhovorHledání pravdy za hranicemi rozbřeskuDokumentarista Gianfranco Rosi obdržel za své filmy mnohá ocenění – za snímek Sacro GRA získal v roce 2013 Zlatého lva v Benátkách a za Fuocoammare: Požár na moři si zase v roce 2016 odnesl Zlatého medvěda z Berlinale. O svém zatím posledním filmu Nokturno (2020), který natáčel tři roky ve válečných zónách mezi Sýrií, Irákem, Kurdistánem a Libanonem, si Rosi povídal s novinářem Neilem Youngem. Komentovaný rozhovor vyšel původně v časopise Modern Times Review (MTR). Přinášíme ho v českém překladu v rámci vzájemné spolupráce s MTR, podpořené Norskými fondy.Neil YoungNová knihaFilm jsou tajné dveře do reality Filmový publicista Pavel Sladký popisuje, jak vznikala jeho kniha s názvem Film jsou tajné dveře do reality, která přibližuje tvorbu deseti současných filmových režisérů, například Ulricha Seidla, Michaela Hanekeho, Cristiho Puiua, Larse von Triera či Claire Denisové.Pavel SladkýÚvodníkO filmech, které měly přijít, a nepřišlydok.revue 6.20Kamila BoháčkováAnketaNejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty k přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.