Sport

Heslovitý průvodce právě vznikajícími českými dokumenty

Šitkredit

Každé září máme možnost v hutném pohledu nahlédnout českou realitu očima domácích dokumentaristů. Pravidelný Panel připravovaných českých dokumentů (22. září v 11.00, kino Atlas) shrnuje témata a osobnosti, o nichž do roka vznikne film. Následující slovníček je tak výběrovým přehledem filmů, které odrážejí možnosti i meze společenské sebereflexe.

Bůh není | Surrealistická esej Karla Vachka s podtitulem „Modlete se za skeptiky, budou to potřebovat“, složená z reálných situací ze života českých záhadologů, ufologů, senzibilů a dalších tzv. kontaktérů, hledá tenkou hranici mezi seriózností a bláznovstvím.

Dluh | Příběhy lidí, kteří kvůli dluhům přišli o dům či je budou splácet do konce života ve filmu Martina Řezníčka Šitkredit o systému bankovních i nebankovních půjček v Česku.

Fialové sako | Režisér Radim Procházka připomíná vzestup a pád fotbalového klubu v Drnovicích, dvoutisícové vsi na jihu Moravy, typický pro český fotbal, politiku i podnikání devadesátých let – za krásnými góly jsou tajemní sponzoři, korupce a doping.

Hranice | Prostřednictvím příběhů bývalých českých, slovenských a polských celníků z nejvýchodnějšího českého města Jablunkov se režisér Jan Gogola ml. zabývá tím, jak zrušení hranic ovlivnilo životy konkrétních lidí i společnosti, a ptá se, kde se dnes nachází hranice našeho státu, národa, historie a kultury.

Ikona | Režisér Břetislav Rychlík ve filmové verzi projektu Cirkus Havel otevírá téma prolínání kultury a politiky, moci a outsiderství a navrací se k uměleckým kořenům dramatika Václava Havla.

Provinčnost | Časosběrný snímek Olgy Špátové o zápasu a prohraném boji za Kaplického knihovnu na pražské Letné je vhledem do praxe nejvyšší české politiky

Půda | Životní příběh neústupného moravského sedláka pronásledovaného osudem za všech režimů minulého století připravuje Pavel Štingl.

Rozkoš | Osvobozený pohled do uzavřené komunity českých sadomasochistů – lidí, kteří objevili rozkoš v bolesti a svou neobvyklou vášeň nepotlačují ani neskrývají – připravuje pro HBO David Čálek.

Skinhead | Erika Hníková a Richard Koncička pátrají, zda v hudebníku Danielu Landovi dřímá kromě nezměrné energie i hrozba pramenící z jeho shinheadské minulosti, nebo už je jen hvězdičkou showbyznys.

Sob | Snímek s názvem Čekání na sobí spřežení, závěrečnou část volné tetralogie Polarion o neznámých národech žijících za severním polárním kruhem, právě dokončuje Zdeněk N. Bričkovský.

Válka | Observační dokumentární film Víta Klusáka a Filipa Remundy o přesvědčování a váhání Čechů, zda po zkušenosti se sovětskou okupací a při vědomí americké války proti teroru do své země pozvou armádu cizí země. Úvaha nad tím, patříme-li na Západ, na Východ, či zda a jak můžeme obstát jinak.

Vesmír | Snímek o největším hadronovém urychlovači na světě, jehož pomocí chtějí vědci simulovat situaci krátce po velkém třesku, získat základní informace o složení hmoty a odhalit záhadu vzniku vesmíru, natáčí student FAMU Jan V. Sacher.

Všednost | Po smrti dokumentaristy Pavla Kouteckého navázal na jeho časosběrné pozorování disidenta a politika Jana Rumla, hudebníka a ministra Michaela Kocába, studenta a herce Kryštofa Rimského a zahradníka a exsenátora Martina Mejstříka filmař Jan Šikl.

Závislost | První dáma časosběrných filmů Helena Třeštíková třináct let sleduje narkomanku Katku a její nejbližší žijící na pražských ulicích a sdílí jejich každodenní boj o peníze na drogy.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

1.20Kreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna Ondrejková
6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková

starší články

3.9DOK.REVUE
08. 06. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeFilm V síti by měl být hlavně na síti, aby něco dokázal změnitDebata nad filmem V síti tvůrců Víta Klusáka a Barbory ChalupovéKamila BoháčkováNový filmSlunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna KryvenkoTémaJak uslyšet obraz?Hlavním tématem tohoto čísla dok.revue jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? Téma radiodokumentů se hodí do dnešních dnů všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. Kamila BoháčkováSportKreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna OndrejkováBáseňJiří TrnkaFrantišek HrubínTeorieKinematografická filozofieKinematografická filozofie či filmozofie představuje oblast výzkumu, která stojí na průsečíku filmové vědy a filozofie. Následující text je úvodem do filmozofie, jenž představuje její základní přístupy, témata a klíčové osobnosti. V první části zasazují autorky filmozofii do esteticko-historické perspektivy ztotožňování filozofie s uměním, zatímco v druhé části pak provádí „příčný řez“ dnešním stavem bádání a pokoušejí se vystihnout metodologickou i tematickou pluralitu aktuálních filmozofických přístupů.Andrea Slováková, Tereza HadravováGlosaDěkuji ti, étereFilmová dokumentaristka Tereza Reichová přibližuje své první pokusy s tvorbou radiodokumentu pro Český rozhlas. První pokus se prý příliš nevydařil. „Proč to tak bylo?“ ptá se Reichová sama sebe. Proč je problém vtěsnat všechny významy díla jen do zvuku, když jsme zvyklí vyprávět audiovizuálně?Tereza ReichováRozhovorPřinášet do světa určitý druh léčeníRozhovor s Violou Ježkovou o práci dramaturgyně Radiodokumentů, o tom, jak se v ní snoubí role autorky, dramaturgyně a teoložky i jak dokážou se zvukem pracovat filmoví dokumentaristé.Kamila BoháčkováNová knihaČeská škola neexistuje?České vydání knihy srbského režiséra Gorana Markoviće Česká škola neexistuje přibližuje jeho editor Jiří Fiala. Název knihy vychází z označení skupiny filmařů ze zemí bývalé Jugoslávie, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystudovala FAMU. Vydání publikace chystá Nakladatelství AMU v dubnu.Jiří FialaÚvodníkOd filmových obrazů k těm zvukovýmdok.revue 1.20Kamila Boháčková