Spojenie

Mária Ferenčuhová, ze sbírky Imunita

Ilustrace: Míša Kukovičová

Zobudila sa napojená
na svetelné vlákno,
vnikalo jej do hlavy
v najvyššom bode na temene,
čistilo vnútro,
splachovalo kal,
ničilo patogény
a naprávalo tkanivá.
Šírilo sa von cez končeky prstov.
Menila plasty na zlato,
pohľadom zušľachťovala
ľudí, spoločnosť
aj jednotlivé rasy.
Správy o jej moci
šírili sa éterom
takmer samy,
liečila na diaľku, ale aj
dotykom,
každého podľa výberu,
videla, ako špina postupne
odchádza z tiel,
vstupuje do zeme,
hreje.
Objavili ju po rokoch
zhorenú na uhoľ
v dome, z ktorého dnes stoja
iba obvodové múry.
Pod nimi sa údajne
dosiaľ skrývajú
obrovské zásoby
fosílnych palív.

 


Autorka ve své nové sbírce básní s příznačným názvem Imunita dává prostor vlastní fascinaci momentem průniku cizorodého a obrany před jeho účinky, jež tu dostává biologický až medicínský tvar. Mária Ferenčuhová také pravidelně přispívá do rubriky dok.blog.




6.16DOK.REVUE
19. 12. 2016


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film