Sousedé

dok.revue 4.20

Z polského filmu Włodzimierze Borowika Nultý paragraf z roku 1957

Polsko je naším slovanským sousedem, ke kterému jsme vždy tak trochu vzhlíželi jako k velkoknížecí zemi, zatímco Poláci o nás v dobrém říkají, že jsme takoví „Pepíci“. Češtinu prý mají asociovanou s Menzelovými filmy a s knihami Bohumila Hrabala a vnímají nás jako pábitele. Možná jsme si v něčem vzájemně podobní, dělí nás však přístup k víře a k církvi. Rozdílnost Poláků a Čechů je delší dobu předmětem esejů, reportáží a povídek polského publicisty Mariusze Szczygieła, zejména v jeho knihách Gottland a Udělej si ráj. Sám Szczygieł říká, že je nevěřící, což je v Polsku stále ještě stigma. „Maminka ví, že jsem nevěřící. Vždy mě ale prosí, abych o tom v Polsku veřejně nemluvil, protože to znamená, že ona jako matka neuspěla. Když někdo nevěří v Boha, je to, jako by byl pedofil nebo vrah. Přitom je tu plno lidí, jako jsem já. Jsme menšina, ale stále se zvětšujeme,“ říká Szczygieł v rozhovoru pro Reportér Magazín.

Polský spisovatel přiznává, že ho Češi ovlivnili, protože mu ukázali, že se dá žít bez Boha. „Tenkrát ze mě vytekla víra v Boha jako voda z prasklé nádoby. Ovlivnili mě ale Češi. Knížku Udělej si ráj jsem pak napsal pro sebe. Je to knížka o české kultuře a životě bez Boha. Je to kniha pro mě a pro Poláky a je to nejdůležitější kniha v mém životě. Zeptal jsem se vás Čechů, jak se vám žije bez Boha. Velice mě to posílilo, protože jste mi řekli, že je to fajn život. Že i bez Boha můžeme být šťastní. Netušil jsem to. Byl jsem věřící do čtyřiceti a bál jsem se, že se jako nevěřící najednou ocitnu v nějakém ledovém vesmíru. A pak mě to napadlo! Sakra, vždyť existují Češi a já se jich můžu zeptat!“ 

Právě vztah Poláků k víře se rozhodli prozkoumat ve své dokumentární road movie Jak Bůh hledal Karla režiséři Filip Remunda a Vít Klusák. Film bude mít českou premiéru na letošním MFDF Ji.hlava. O tom, jaký ohlas měl snímek v Polsku a jak vznikal, jsme si povídali s oběma tvůrci v tomto zářijovém čísle dok.revue.

Polsku se věnujeme i v tématu čísla, kde představujeme polské experimentální filmy sedmdesátých let minulého století, které tvořil kolektiv autorů pod názvem Warsztat Formy Filmowej. Jak vypadal manifest tohoto hnutí, nač tyto filmy navazovaly a co naopak svou formou předznamenaly? Tvorba skupiny Warsztat Formy Filmowej bude i jednou ze sekcí letošního, 24. ročníku MFDF Ji.hlava.

Překvapivě se však k Polákům stočí pozornost i v závěru debaty o hraném českém filmu Havel. V situační recenzi čísla o něm hovoří novinářka a překladatelka Petruška Šustrová, politik, spisovatel, historik a právník Petr Pithart a dokumentarista Ivo Bystřičan. Shodují se, že hraný snímek se sice jmenuje Havel, nemá však se skutečným předobrazem Václava Havla příliš společného a nedaří se mu ani věrohodně zachytit složitou dobu normalizace. Jediný, komu se to podle Petra Pitharta dosud podařilo, je Agnieszka Hollandová ve filmu Hořící keř. Češi totiž podle něj ještě od událostí nezískali potřebný odstup. Prozatím se musíme spokojit s tím, že se reflexe naší kultury dočkáme spíše od sousedů, kteří s námi sdílejí 796 kilometrů dlouhé hranice.

V zářijovém čísle dok.revue se však nevěnujeme jen Polsku. Přinášíme pohled na to, jak vznikal dokument Nebe o současné Číně pohledem dlouholetého tamního reportéra Tomáše Etzlera, dále text o vzniku monografie Jiřího Voráče o „dobrém rodákovi“ Vojtěchu Jasném i báseň kanadského experimentátora Mikea Hoolbooma, jenž je autorem znělky letošního, 24. ročníku ji.hlavského dokumentárního festivalu.




4.20DOK.REVUE
29. 09. 2020


z aktuálního čísla:

Situační recenzeTvůrci filmu Havel nevěděli, že neví. A to je to nejhorší nevědění!Je snímek Havel režiséra Slávka Horáka skutečně chaos, který o nedávných dějinách naší země ani o prvním českém prezidentovi neřekne vůbec nic? Anebo mají tvůrci právo na autorskou licenci a mohou si natočit, co chtějí, i když snímek i ústřední postavu nazvou Havel? A co o naší době vypovídá, že si z odkazu vlivného dramatika, intelektuála a politika, mistra slova, vybírají tvůrci jen jeho lehce bulvarizované soukromí?Kamila BoháčkováNový filmNebe nad současnou ČínouJak vznikal celovečerní dokument Nebe o čínském křesťanském sirotčinci, jenž je současně výpovědí o dnešní Číně? Režisér Tomáš Etzler film vnímá jako tečku za svým sedmiletým působením v roli zahraničního zpravodaje v říši středu. Ve druhém textu popisuje střihačka Adéla Špaljová, jak spolu s režisérem vytvářeli výslednou podobu dokumentu.Tomáš Etzler, Adéla ŠpaljováTéma„Můžeme hovořit filmovým jazykem?“Letošní, čtyřiadvacátý ročník MFDF Ji.hlava se zaměří mimo jiné na polské experimentální filmy sedmdesátých let minulého století, které tvořil kolektiv autorů pod názvem Warsztat Formy Filmowej. Jak vypadal manifest tohoto hnutí a co svou formou tyto filmy předznamenaly?Tereza TurzíkováSportOzvěny Ji.hlavy a koronavirusSvé zahraniční ozvěny pořádá Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava ve spolupráci s Českými centry už několik let. Diváci v různých částech světa díky nim mohou zhlédnout oceněné filmy předešlého ji.hlavského ročníku i debatovat s autory snímků. Letos jejich průběh výrazně ovlivnila pandemie. Navíc tento rok proběhly ozvěny kromě New Yorku, Bruselu a Bratislavy poprvé také v Antverpách a ve Vídni. Přinášíme koláž ohlasů letošních ozvěn od organizátorů z různých míst světa i v různých situacích.redakce dok.revueBáseňGramsciho zápiskyMike HoolboomRozhovorJeli jsme na polské hřiště, ale přivezli jsme si svůj manšaftRozhovor s dokumentaristy Filipem Remundou a Vítem Klusákem o jejich novém společném filmu Jak Bůh hledal Karla, který ukazuje, jak se v současném Polsku zneužívá náboženství a víra k manipulaci davů a k politickým účelům. Snímek bude mít českou premiéru na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.Kamila BoháčkováNová knihaVojtěch Jasný: filmový básník a žoldnéřFilmový historik Jiří Voráč přibližuje, jak vznikala jeho monografie o Vojtěchu Jasném, autorovi legendárního filmu Všichni dobří rodáci, která se zaměřuje především na filmařovu práci v exilu a přináší i řadu dosud málo známých archivních materiálů. Kniha pod názvem Vojtěch Jasný: Filmový básník v exilu vychází na podzim v nakladatelství Host.Jiří Voráč