Sklízení okurek

Gottland v třetí inkarnaci. Křížová cesta pokaždé nově protrpěná. Expremiéři stále nejsou „ex“. A mnohé další ve třetí dok.revue 2014.

Třetí číslo dok.revue vychází na prahu podzimní dokumentární sezóny, uzavírá období relativního klidu a upozorňuje na některé projekty, které měly premiéru o prázdninách či v první polovině září. Gottland, soubor pěti filmových dokumentárních povídek, zabírá hned dvě rubriky – tu nejanalytičtější a tu nejsyntetičtější. Tři pozvaní účastníci situační recenze, Bára Gregorová, Iwona Łyko a Petr Fischer, se shodli na tom, že zatímco literární Gottland, jehož autorem je polský reportér Mariusz Szczygieł, je lehce bulvární, spíše komický a překvapivě intimní, jeho filmový protějšek, natočený pěticí českých a slovenských režisérů, je spíše sofistikovaný, velmi distancovaný a nesmírně smutný. Několik hodin po zhlédnutí snímku na nákladovém nádraží Žižkov poslal redakci svou báseň „Práce je obřad“ Jonáš Hájek, který tímto pokračuje v přelévání Gottlandu mezi uměleckými formami.

Novému snímku Josefa Císařovského Ztracen 45, natočenému na motivy deníků ženy Josefa Čapka Jarmily Čapkové, se v recenzi věnuje estetička Pavla Pečinková, znalkyně literárního, teoretického i výtvarného odkazu bratrů Čapkových.

První tři díly dokumentárního cyklu Expremiéři, které měly premiéru v Ji.hlavě 2013, pohněvaly před rokem na stránkách dok.revue Jiřího Angera. V tomto čísle jsme k podrobné analýze všech deseti dílů televizního cyklu vyzvali Přemysla Martinka, jehož očekávání byla – podobně jako ta Angerova – spíše zklamána. Pozoruhodné je, že oba kritizují mluvící hlavy: jeden jejich přebytek, druhý jejich nedostatek (respektive nevhodný výběr).

Třetí číslo dok.revue uvádí rozhovor, který s experimentálním filmařem Martinem Ježkem vedla dramaturgyně programové sekce Fascinace na MFDF Jihlava Andrea Slováková. Ježkovy filmy, jež charakterizuje brutální náraz absolutní nutnosti a naprosté náhody, mají premiéru při každé ze svých projekcí. Rozhovor se uskutečnil v kavárně kina Oko po jedné z nich -- Křížové cestě, ale vrací se také ke starším Ježkovým filmům.

Ve znamení věcí příštích bude naopak čtvrtá dok.revue, která vyjde 12. října 2014, vpředvečer osmnáctého ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.




3.14DOK.REVUE
15. 09. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film