Sítnice

Báseň ze sbírky Věty českého spisovatele, překladatele a esejisty Jana Vladislava.

Sítnice, jež čeká na obraz,
poprvé uvidí,
a člověk dostává závrať, padá, klopýtá,
musí se učit chodit,
protože jako v každé zrcadlovce,
v každé temné komoře,
je obraz naruby,
co je dole,
je nahoře,

co je nahoře
je dole,
barvy, rozměry, vzdálenosti
jsou docela jiné,
než tvrdila tma a zvyk.
Obraz světa,
na který čekala sítnice po celý život,
vzbuzuje úzkost
při každém kroku.

Ale přesto, říkáš si,
chce každý
vidět sám.


Jan Vladislav (1923–2009)

V roce 1976 vydal Jan Vladislav v samizdatu sbírku vlastní poezie Věty, kterou věnoval svému dobrému příteli filozofovi Janu Patočkovi. Ústředním tématem Vladislavových Vět je koexistence dvou světů - svět duchovních hodnot, který jediný je pravý, tu paradoxně odhaluje pomocí světa reálného, jenž je sám pouhým odrazem vyšších idejí.Jan Vladislav byl českým básníkem, spisovatelem, esejistou a překladatelem. Překládal z několika světových jazyků. Vydával samizdatovou edici Kvart a byl jedním ze signatářů Charty 77. Komunistický režim jej donutil odejít do exilu ve Francii. V roce 2006 o něm natočila Kateřina Krusová dvoudílný dokumentNávrat Jana z pařížského exilu do Prahy v létě 2003 a S Janem na Sicílii v létě 2004.




3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film