Průvodce pro zmatené

24 filmařských a životních zásad Wernera Herzoga

Z filmu Grizzly man (Werner Herzog, 2005)
  1. Vždy se chápej iniciativy.
  2. Není nic špatného na tom, strávit noc ve vězení, pokud ti to vynese záběr, který potřebuješ.
  3. Vypusť všechny své psy, jeden se třeba vrátí s kořistí.
  4. Nikdy si nehov ve svých problémech, zoufalství musí zůstat soukromé a krátké.
  5. Nauč se žít se svými chybami.
  6. Rozšiřuj si přehled o hudbě a literatuře, jak té staré, tak moderní, a prohlubuj své porozumění oběma.
  7. Kotouč nevyvolaného celuloidu, co zrovna držíš v ruce, může být dost dobře posledním na světě, tak s ním udělej něco ohromujícího.
  8. Nedokončení filmu nelze nijak omluvit.
  9. Vždy měj při sobě pákové kleště.
  10. Stav se na odpor zbabělosti institucí.
  11. Žádej o odpuštění, nikoli o dovolení.
  12. Vezmi osud do svých vlastních rukou.
  13. Nauč se číst vnitřní podstatu krajiny.
  14. Zažehni ve svém nitru plamen a objevuj neznámá území.    
  15. Kráčej přímo, nikdy nekličkuj.
  16. Vytáčej se a uhýbej, ale vždy splň úkol.
  17. Neboj se odmítnutí.
  18. Vytvoř si svůj vlastní hlas.
  19. První den je bodem, zpoza nějž již není návratu.
  20. Propadnutí u zkoušky z teorie filmu je vyznamenáním.
  21. Náhoda je životodárnou půdou filmu. 
  22. Nejlepší jsou guerillové taktiky.
  23. Je-li to zapotřebí, msti se.
  24. Zvykni si, že máš medvěda za zády.

Na zadní stránce knihy Werner Herzog – průvodce pro zmatené se objevilo 24 imperativů, které německý „senzibilní“ režisér fikčních i dokumentárních filmů adresuje filmařům. Některé z nich však mohou být inspirací i v běžném životě, jako třeba číslo 4 nebo 15. Werner Herzog (1942) je ikonou tzv. nového německého filmu. V 70. letech se proslavil svými vizuálními spektákly, kterými často oslavoval setkání lidí s čistou fyzikálností světa. Ve filmu Krajina temnoty a ticha (1971) tak hluší či slepí lidé navštěvují kaktusovou farmu nebo poprvé v životě letí letadlem. Do filmové historie se však nesmazatelně zapsal v roce 1979 přepracováním slavného Murnuaova němého filmu Upír Nosferatu (1922). V roce 2015 uvede svůj zatím poslední film Queen of the Desert o životě britské spisovatelky Gertrudy Bellové, která zmapovala Irák a Jordánsko.




2.15DOK.REVUE
29. 06. 2015


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film