Průvodce pro zmatené

24 filmařských a životních zásad Wernera Herzoga

Z filmu Grizzly man (Werner Herzog, 2005)
  1. Vždy se chápej iniciativy.
  2. Není nic špatného na tom, strávit noc ve vězení, pokud ti to vynese záběr, který potřebuješ.
  3. Vypusť všechny své psy, jeden se třeba vrátí s kořistí.
  4. Nikdy si nehov ve svých problémech, zoufalství musí zůstat soukromé a krátké.
  5. Nauč se žít se svými chybami.
  6. Rozšiřuj si přehled o hudbě a literatuře, jak té staré, tak moderní, a prohlubuj své porozumění oběma.
  7. Kotouč nevyvolaného celuloidu, co zrovna držíš v ruce, může být dost dobře posledním na světě, tak s ním udělej něco ohromujícího.
  8. Nedokončení filmu nelze nijak omluvit.
  9. Vždy měj při sobě pákové kleště.
  10. Stav se na odpor zbabělosti institucí.
  11. Žádej o odpuštění, nikoli o dovolení.
  12. Vezmi osud do svých vlastních rukou.
  13. Nauč se číst vnitřní podstatu krajiny.
  14. Zažehni ve svém nitru plamen a objevuj neznámá území.    
  15. Kráčej přímo, nikdy nekličkuj.
  16. Vytáčej se a uhýbej, ale vždy splň úkol.
  17. Neboj se odmítnutí.
  18. Vytvoř si svůj vlastní hlas.
  19. První den je bodem, zpoza nějž již není návratu.
  20. Propadnutí u zkoušky z teorie filmu je vyznamenáním.
  21. Náhoda je životodárnou půdou filmu. 
  22. Nejlepší jsou guerillové taktiky.
  23. Je-li to zapotřebí, msti se.
  24. Zvykni si, že máš medvěda za zády.

Na zadní stránce knihy Werner Herzog – průvodce pro zmatené se objevilo 24 imperativů, které německý „senzibilní“ režisér fikčních i dokumentárních filmů adresuje filmařům. Některé z nich však mohou být inspirací i v běžném životě, jako třeba číslo 4 nebo 15. Werner Herzog (1942) je ikonou tzv. nového německého filmu. V 70. letech se proslavil svými vizuálními spektákly, kterými často oslavoval setkání lidí s čistou fyzikálností světa. Ve filmu Krajina temnoty a ticha (1971) tak hluší či slepí lidé navštěvují kaktusovou farmu nebo poprvé v životě letí letadlem. Do filmové historie se však nesmazatelně zapsal v roce 1979 přepracováním slavného Murnuaova němého filmu Upír Nosferatu (1922). V roce 2015 uvede svůj zatím poslední film Queen of the Desert o životě britské spisovatelky Gertrudy Bellové, která zmapovala Irák a Jordánsko.




2.15DOK.REVUE
29. 06. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJen prázdné nádoby dokážou vydávat zvukDebata o filmu Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězduKamila BoháčkováNový film14,4V17.11.Z oslav 17. listopadu se postupem času stal kýč. Jak ho dokumentovat jinak? „Vyrobil jsem si k tomu jednoduchý nástroj, míchačku, která mi dovolila akci zaznamenat, ale přitom ji celou dekonstruovat, rozmazat,“ popisuje vizuální umělec Vladimír Turner práci na svém snímku 14,4V17.11., jenž se letos objevil v české experimentální soutěži Fascinace: Exprmntl.cz na MFDF Ji.hlava. „Cítil jsem se jako takový audiovizuální terorista se zbraní, která sice nezabíjí, ale její čočka může měnit svět.“Vladimír TurnerTémaOdkazy Jóhanna JóhannssonaJóhan Jóhannsson byl unikátní skladatel filmové hudby i výjimečný filmař. V následujícím slovenském textu se ohlížíme za jeho předčasně ukončenou tvorbou a představujeme pět filozofických rovin a symbolů jeho komplexního díla. Kdyby nebylo přísných protipandemických opatření, tak by v tuto dobu už bylo možné spatřit poslední film Jóhanna Jóhannssona Last and First Men i v českých kinech. Doufejme, že se tak stane co nejdřív, tento snímek si totiž zaslouží velké plátno.Adriana BelešováTémaHudba vychází přímo z mého nitraPrvní celovečerní a poslední životní film hudebního skladatele a filmaře Jóhanna Jóhannssona Last and First Men měl mít českou premiéru na sklonku tohoto roku. Pandemie a zavřená kina tomu však zabránily, protože tato audiovizuální báseň a experimentální sci-fi potřebuje velké plátno a prostorový zvuk, aby plně vyzněla, a tak jsou pro ni VOD platformy vyloučené. Jóhannssonova (nejen filmová) hudba v českém prostoru přesto rezonuje, a tak jsme se ho rozhodli v posledním letošním čísle dok.revue připomenout. Přinášíme osobní esej dánského skladatele filmové hudby Petera Albrechtsena, který byl Jóhannssonovým dlouholetým přítelem i kolegou. Esej vznikl krátce po Jóhannssonově předčasné smrti v roce 2018 jako nekrolog, ale nikdy nevyšel. Peter AlbrechtsenSportJak mluvit (a uvažovat) o trans lidechQueer filmový festival Mezipatra je – jako mnoho lidskoprávních akcí – nejen přehlídkou kinematografie, ale pořádá i spoustu setkání, přednášek a lekcí, jež slouží k rozšíření povědomí o tématech, která pořadatelé považují za důležitá pro aktivistický záměr LGBT+ komunity. Jednou takovou akcí byla i online přednáška Transparentní čeština, v níž členky spolku Trans*parent Markéta Bečková, Lenka Králová a Ivana Recmanová vytyčily za cíl seznámit posluchače se způsoby, jak adekvátně uvažovat a zpravovat o problematice genderu v kontextu lidí pohybujících se mimo dříve prosazovanou normativní škálu.Martin SvobodaBáseňOsobní život díry(pasáž z filmu)Ondřej VavrečkaRozhovorHledání pravdy za hranicemi rozbřeskuDokumentarista Gianfranco Rosi obdržel za své filmy mnohá ocenění – za snímek Sacro GRA získal v roce 2013 Zlatého lva v Benátkách a za Fuocoammare: Požár na moři si zase v roce 2016 odnesl Zlatého medvěda z Berlinale. O svém zatím posledním filmu Nokturno (2020), který natáčel tři roky ve válečných zónách mezi Sýrií, Irákem, Kurdistánem a Libanonem, si Rosi povídal s novinářem Neilem Youngem. Komentovaný rozhovor vyšel původně v časopise Modern Times Review (MTR). Přinášíme ho v českém překladu v rámci vzájemné spolupráce s MTR, podpořené Norskými fondy.Neil YoungNová knihaFilm jsou tajné dveře do reality Filmový publicista Pavel Sladký popisuje, jak vznikala jeho kniha s názvem Film jsou tajné dveře do reality, která přibližuje tvorbu deseti současných filmových režisérů, například Ulricha Seidla, Michaela Hanekeho, Cristiho Puiua, Larse von Triera či Claire Denisové.Pavel SladkýÚvodníkO filmech, které měly přijít, a nepřišlydok.revue 6.20Kamila BoháčkováAnketaNejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty k přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.