Proč továrna?


Nad Ji.hlavou letos ční komín bez kouře. Továrny se ve 21. století vyprazdňují, tovární symbolika je však o to sytější. Do husté sítě asociací, k nimž vedly a vedou továrny filmaře a filmařky, začněte dnes pronikat v jihlavských kinosálech. Prozkoumejte sekci Do historie: Továrna, kterou dramaturgicky připravila Lucie Česálková – autorka eseje „Ano, to fabriče milovalo dětinsky svou fabriku,“ jež první festivalové číslo dok.revue otevírá. Zhlédněte také filmy zařazené do tovární části Fascinací; dočíst se o nich můžete v poznámkách Štěpánky Ištvánkové. Z továrního kouře první festivalové dok.revue také vystupují kontury dvou zbrusu nových rubrik – ankety a duelu. Ankety se zúčastnilo několik autorů v Ji.hlavě uváděných experimentálních snímků. V duelu pak své vize zkřížili Saša Uhlová a Petr Fischer. A kromě všeho toho skrznaskrz továrního najdete v dok.revue během festivalu také rozhovory s režiséry a režisérkami filmů uváděných v letošní České radosti. V tomto čísle o svých filmech mluví Miroslav Janek, David Čálek a Jakub Wagner.




f1.14DOK.REVUE
23. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film