Pozvánky Jihlava


Sicko

Program digitálních televizí

Panelová diskuse nahlédne do problematiky digitálních televizních kanálů z pohledu obsahových požadavků, změny podoby, kvality a možností televizního obsahu, s důrazem na film dokumentární, nároky na jeho produkční či jiné přizpůsobení budoucímu fungovaní digitálních televizí, zároveň ale i na výhody pro jeho uplatnění (otázka aktuální tvorby) a zpřístupnění (otázka archivní). Panelu se zúčastní zástupci všech šesti českých držitelů digitálních licencí a dále producenti, distributoři a režiséři dokumentárních filmů. V pátek 26. října 2007 v 18 hodin v Aule.

Možnosti dokumentárních cross-žánrů v televizi

Představení hraničních žánrů dokumentu jako docu soap či docu drama s evidentními dokumentárními kvalitami jak v původním záměru a volbě tématu, tak v stylistických prostředcích (přiznaná kamera, přítomnost kameramana, vyloučení umělých zásahů do příběhů). Tyto pořady se mnohde ve světě těší autorskému i diváckému zájmu jako společensky údernější alternativa studiových reality show. Na úvodní teoretickou přednášku Milana Krumla o těchto žánrech s ukázkami nejrůznějších zahraničních příkladů naváže seminář Radka Bajgara o stavbě pořadů a námětech vhodných pro takovéto televizní tvary. Zúčastnit se můžete v sobotu 27. října 2007 v 10 hodin v Aule.

Dokumentární film a média

Panelová diskuse s ukázkami by měla v dialogu mezi režiséry a producenty na jedné straně a filmovými novináři na straně druhé promyslet smysluplné i nefungující body profesního protínání těchto skupin. Proč se o dokumentu píše výrazně méně než o hrané části kinematografie? Mohou režiséři nebo producenti dělat přátelštější kroky, které novinářům cesty jejich filmům otevřou víc? Proč je reflexe téměř výhradně zaměřena na téma a styl filmu zůstává v pozadí? Mohou se novináři o dokumentární film zajímat ještě z jiných úhlů, než tomu většinou je? Sobota 27. října 2007 v 16 hodin v Aule.

Miloš Zeman – nekrolog politika a oslava Vysočiny

Filmové setkání režiséra Roberta Sedláčka s bývalým premiérem České republiky a důležitým představitelem sociální demokracie Milošem Zemanem. Robert Sedláček je kromě bezmála dvou desítek dokumentů režisérem hraného filmu Pravidla lži, který můžete vidět v českých kinech, nebo taky dokumentu o filozofovi Václavu Bělohradském Nikdo neposlouchá. Film Miloš Zeman… bude ve slavnostní světové premiéře promítnut v rámci Zahájení MFDF Jihlava 23. října v kině Dukla. Celý večer bude jako již tradičně v režii divadla Vosto5, které se pak v sobotu postará i o ceremoniál Zakončení.

Sicko

Nový film Michaela Moora s varovným podtitulem „Jestli chcete zůstat zdraví, nesmíte onemocnět“, bude promítnut v rámci Slavnostního zakončení jihlavského festivalu 27. října, na němž budou odevzdány festivalové ceny. Michael Moore, otevřený kritik americké vlády a domácí i zahraniční politiky, se tentokrát soustředil na americký zdravotnický systém. Kontroverzní filmař, jenž má po celém světě skalné příznivce i zaryté odpůrce, ukazuje případy lidí, kterým byla odmítnuta zdravotnická pomoc, a srovnává péči o nemocné v USA, v Kanadě a dalších státech. Film obsahuje i opravdu ostré scény – v jedné například režisér převezl skupinku záchranářů z 11. září 2001 na Kubu, kde se jim zdarma dostalo péče, která jim byla doma odepřena. Moorovy filmy se těší širokému zájmu diváků, jsou předmětem vyostřených sporů mezi kritiky a dostává se jim i mnohých ocenění: za film Bowling for Columbine získal autor Oskara a z Cannes si za Fahrenheit 9/11 odnesl Zlatou palmu. Po české předpremiéře na jihlavském festivalu film pod hlavičkou společnosti Palace Pictures vstupuje na plátna českých kin.





výpis dalších článků rubriky:  Téma

5.19Zachytit zázrak potřebuje časCenu za přínos světové kinematografii získal letos v Jihlavě kazašský režisér Sergej Dvorcevoj, který byl také autorem letošní festivalové znělky, jež v jednom dlouhém jímavém záběru snímá tvář kazašské herečky Samal Esljamové na nástupišti moskevského metra. Do Jihlavy se Dvorcevoj vrátil přesně po dvaceti letech, v roce 1999 si z tehdy teprve začínajícího festivalu odnesl historicky první ji.hlavskou cenu. Letos představil na festivalu nejen své dosavadní filmy, ale spolu s ředitelem jihlavské přehlídky objasnil svůj způsob natáčení i uvažování na masterclass, jejíž otitulkovaný záznam si lze přehrát na dok.revue.Kamila Boháčková
F5.19Válka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis Prášil
F4.19Doba lithiová aneb Čas vyhynoutJedním z témat prolínajících se letošním festivalem je ekologie, klimatická krize i otázka, jak může jedinec i celá společnost zabránit hrozícímu kolapsu, případně jak čelit pocitu strachu a environmentální úzkosti. V programu ji.hlavského festivalu najdeme i několik filmů s ekologickou tematikou. Přinášíme zamyšlení o několika snímcích ze sekce Svědectví o přírodě.Pavel Bednařík
F2.19Reality TV – seznamte seKurátor každoroční ji.hlavské programové sekce Reality TV Milan Kruml pojmenovává tři převažující kategorie těchto televizních formátů: seznamky, pořady zaměřené na komunální problémy a aktuální publicistiku na téma přesahující běžné politické dění. Do poslední jmenované kategorie můžeme řadit rakouský dokument Heinz-Christian Strache – Ibizza video, který zachycuje jednu z největších politických afér posledních let u našich sousedů a navozuje téma, jak se bránit proti populistům. Rakouský dokument uvádí MFDF Ji.hlava dnes od 17:30 v DKO II.Milan Kruml
4.19Felix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Dnes bude k vidění v kině Dukla - Reform od 22:30. Felix Sobolev
4.19Virtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině (v DKO) i v podobě instalací.Andrea Slováková
4.19Podoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky. První blok Fascinace - Erotika je k vidění dnes od 19:30 v kině Dukla-Edison. Andrea Slováková
3.19Filmág Man RayNázory slavného experimentátora na filmové uměníMan Ray
2.19Kdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr Minařík
1.19Tradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta Černá

starší články

2.7DOK.REVUE
08. 10. 2007


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film