Vítězové a ještě další vítězové!

Ceny jsou rozdány. Vedle těch festivalových i řada nestatutárních.

Napětí vyvrcholilo a my vám samozřejmě přinášíme nejkomplexnější přehled ocenění nejen z festivalových sekcí. Snad je to dílem náhody, že přehled přinášíme v čísle věnovaném debutům, protože řada ocenění míří právě za autory prvních filmů. Gratulujeme samozřejmě všem!

Cena pro nejlepší světový dokumentární film 2014 v sekci Opus Bonum putuje za debutující režisérkou Annou Rousillion a jejím filmem Já jsem lid (Je suis le peuple). Jediným porotcem soutěže byl srbský režisér Želmir Žilnik, který udělil ještě dvě zvláštní uznání filmům Dvacetník (20 Centavos) režiséra Tiaga Tambelliho a Honba za větrem (Persiguiendo al Dragón) režiséra Juana Camilo Olmos Ferise.

Já jsem lid

Cenu pro nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy 2014 v sekci Mezi moři získal rakousko-francouzský snímek Přicházíme jako přátelé (We come as friends) režiséra Huberta Saupera. V české distribuci byl před několika lety k vidění jeho film Darwinova noční můra (2004). V porotě letos zasedli francouzský filmový teoretik Raymnod Bellour, výtvarnice Kateřina Šedá, britský filmový kritik Nick Bradshaw, americká filmařka Deborah Stratman a španělský režisér Albert Serra.

U nás nejostřeji sledovanou Cenu pro nejlepší český dokumentární film 2014 v sekci Česká radost získal za film K oblakům vzhlížíme Martin Dušek, který si toto ocenění odnáší z Jihlavy už potřetí. Porota letos zasedala ve složení Bohdan Bláhovec, Tereza Czesany Dvořáková, Petr Hurška, Ivo Mathé, Martin Kolář. Zvláštní uznání udělila ještě filmu Několik Let režisérky Martiny Malinové.

Cenu pro nejlepší experimentální dokumentární film 2014 v sekci Fascinace získal film Napadený obvod (Hacked Circuit) americké filmařky Deborah Stratmen. Rodinnou porotu sekce letos tvořil rakouský filmařský pár Petr Tscherkassky a Eva Heller. Ti udělili ještě zvláštní uznání nejlepšímu českému experimentálnímu filmu Sexuální boj zboží režisérů Pavla Sterce a Viléma Nováka.

Napadený obvod

Letos poprvé udělovanou Cenu pro nejlepší debut 2014 v průřezové sekci První světla získal film Já jsem lid (Je suis le peuple) Anny Rousillion. V porotě se letos potkali dramaturgové zahraničních filmových festivalů Cecilia Barrionuevo, Ludmila Cviková, Mathieu Darra, Haruka Hama, Veton Nurkollari.

Cenu pro nejlepší krátký film 2014 v soutěži udělili porotci ze skupiny Rafani filmu Papoušek Babash (Babash) režisérského dua Lisa Truttmann a Behrouz Rae.

Cenu za přínos světové kinematografii 2014 na festivalu převzal Godfrey Reggio.

Cenu diváků 2014 získal film Danielův svět režisérky Veroniky Liškové.

Cenu Respektu pro nejlepší televizní a videoreportáž 2014 získal již podruhé Dalibor Bártek. Tentokrát za útvar Miliony za beztrestnost z pozadí methanolové kauzy.

V rámci filmového trhu East Silver, organizovaného Institutem dokumentárního filmu, udělily poroty ceny Silver Eye. V kategorii krátkých filmů zvítězil film Návštěva režiséra Mateje Bobrika. Zvláštní uznání putuje za kolektivním filmem 1973. Ve středometrážní kategorii pak zabodoval film Krev režisérky Alini Rudnitskaya a zvláštní uznání získal kolektivní film Euromajdan. Hrubý střih. Nejlepším celovečerním filmem na trhu byl zvolen film režiséra Alexandra Nanaua Toto a jeho sestry. Zvláštní uznání si odnesl český Gottland. Ten se také stal nejsledovanějším filmem jihlavské videotéky. Více informací k cenám Silver Eye najdete zde.

Cenu za nejlepší filmový plakát v sekci Festival Identity získal DOKUFEST v kosovském Prizrenu.




f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue