Vítězové a ještě další vítězové!

Ceny jsou rozdány. Vedle těch festivalových i řada nestatutárních.

Napětí vyvrcholilo a my vám samozřejmě přinášíme nejkomplexnější přehled ocenění nejen z festivalových sekcí. Snad je to dílem náhody, že přehled přinášíme v čísle věnovaném debutům, protože řada ocenění míří právě za autory prvních filmů. Gratulujeme samozřejmě všem!

Cena pro nejlepší světový dokumentární film 2014 v sekci Opus Bonum putuje za debutující režisérkou Annou Rousillion a jejím filmem Já jsem lid (Je suis le peuple). Jediným porotcem soutěže byl srbský režisér Želmir Žilnik, který udělil ještě dvě zvláštní uznání filmům Dvacetník (20 Centavos) režiséra Tiaga Tambelliho a Honba za větrem (Persiguiendo al Dragón) režiséra Juana Camilo Olmos Ferise.

Já jsem lid

Cenu pro nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy 2014 v sekci Mezi moři získal rakousko-francouzský snímek Přicházíme jako přátelé (We come as friends) režiséra Huberta Saupera. V české distribuci byl před několika lety k vidění jeho film Darwinova noční můra (2004). V porotě letos zasedli francouzský filmový teoretik Raymnod Bellour, výtvarnice Kateřina Šedá, britský filmový kritik Nick Bradshaw, americká filmařka Deborah Stratman a španělský režisér Albert Serra.

U nás nejostřeji sledovanou Cenu pro nejlepší český dokumentární film 2014 v sekci Česká radost získal za film K oblakům vzhlížíme Martin Dušek, který si toto ocenění odnáší z Jihlavy už potřetí. Porota letos zasedala ve složení Bohdan Bláhovec, Tereza Czesany Dvořáková, Petr Hurška, Ivo Mathé, Martin Kolář. Zvláštní uznání udělila ještě filmu Několik Let režisérky Martiny Malinové.

Cenu pro nejlepší experimentální dokumentární film 2014 v sekci Fascinace získal film Napadený obvod (Hacked Circuit) americké filmařky Deborah Stratmen. Rodinnou porotu sekce letos tvořil rakouský filmařský pár Petr Tscherkassky a Eva Heller. Ti udělili ještě zvláštní uznání nejlepšímu českému experimentálnímu filmu Sexuální boj zboží režisérů Pavla Sterce a Viléma Nováka.

Napadený obvod

Letos poprvé udělovanou Cenu pro nejlepší debut 2014 v průřezové sekci První světla získal film Já jsem lid (Je suis le peuple) Anny Rousillion. V porotě se letos potkali dramaturgové zahraničních filmových festivalů Cecilia Barrionuevo, Ludmila Cviková, Mathieu Darra, Haruka Hama, Veton Nurkollari.

Cenu pro nejlepší krátký film 2014 v soutěži udělili porotci ze skupiny Rafani filmu Papoušek Babash (Babash) režisérského dua Lisa Truttmann a Behrouz Rae.

Cenu za přínos světové kinematografii 2014 na festivalu převzal Godfrey Reggio.

Cenu diváků 2014 získal film Danielův svět režisérky Veroniky Liškové.

Cenu Respektu pro nejlepší televizní a videoreportáž 2014 získal již podruhé Dalibor Bártek. Tentokrát za útvar Miliony za beztrestnost z pozadí methanolové kauzy.

V rámci filmového trhu East Silver, organizovaného Institutem dokumentárního filmu, udělily poroty ceny Silver Eye. V kategorii krátkých filmů zvítězil film Návštěva režiséra Mateje Bobrika. Zvláštní uznání putuje za kolektivním filmem 1973. Ve středometrážní kategorii pak zabodoval film Krev režisérky Alini Rudnitskaya a zvláštní uznání získal kolektivní film Euromajdan. Hrubý střih. Nejlepším celovečerním filmem na trhu byl zvolen film režiséra Alexandra Nanaua Toto a jeho sestry. Zvláštní uznání si odnesl český Gottland. Ten se také stal nejsledovanějším filmem jihlavské videotéky. Více informací k cenám Silver Eye najdete zde.

Cenu za nejlepší filmový plakát v sekci Festival Identity získal DOKUFEST v kosovském Prizrenu.




f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film