Vítězové a ještě další vítězové!

Ceny jsou rozdány. Vedle těch festivalových i řada nestatutárních.

Napětí vyvrcholilo a my vám samozřejmě přinášíme nejkomplexnější přehled ocenění nejen z festivalových sekcí. Snad je to dílem náhody, že přehled přinášíme v čísle věnovaném debutům, protože řada ocenění míří právě za autory prvních filmů. Gratulujeme samozřejmě všem!

Cena pro nejlepší světový dokumentární film 2014 v sekci Opus Bonum putuje za debutující režisérkou Annou Rousillion a jejím filmem Já jsem lid (Je suis le peuple). Jediným porotcem soutěže byl srbský režisér Želmir Žilnik, který udělil ještě dvě zvláštní uznání filmům Dvacetník (20 Centavos) režiséra Tiaga Tambelliho a Honba za větrem (Persiguiendo al Dragón) režiséra Juana Camilo Olmos Ferise.

Já jsem lid

Cenu pro nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy 2014 v sekci Mezi moři získal rakousko-francouzský snímek Přicházíme jako přátelé (We come as friends) režiséra Huberta Saupera. V české distribuci byl před několika lety k vidění jeho film Darwinova noční můra (2004). V porotě letos zasedli francouzský filmový teoretik Raymnod Bellour, výtvarnice Kateřina Šedá, britský filmový kritik Nick Bradshaw, americká filmařka Deborah Stratman a španělský režisér Albert Serra.

U nás nejostřeji sledovanou Cenu pro nejlepší český dokumentární film 2014 v sekci Česká radost získal za film K oblakům vzhlížíme Martin Dušek, který si toto ocenění odnáší z Jihlavy už potřetí. Porota letos zasedala ve složení Bohdan Bláhovec, Tereza Czesany Dvořáková, Petr Hurška, Ivo Mathé, Martin Kolář. Zvláštní uznání udělila ještě filmu Několik Let režisérky Martiny Malinové.

Cenu pro nejlepší experimentální dokumentární film 2014 v sekci Fascinace získal film Napadený obvod (Hacked Circuit) americké filmařky Deborah Stratmen. Rodinnou porotu sekce letos tvořil rakouský filmařský pár Petr Tscherkassky a Eva Heller. Ti udělili ještě zvláštní uznání nejlepšímu českému experimentálnímu filmu Sexuální boj zboží režisérů Pavla Sterce a Viléma Nováka.

Napadený obvod

Letos poprvé udělovanou Cenu pro nejlepší debut 2014 v průřezové sekci První světla získal film Já jsem lid (Je suis le peuple) Anny Rousillion. V porotě se letos potkali dramaturgové zahraničních filmových festivalů Cecilia Barrionuevo, Ludmila Cviková, Mathieu Darra, Haruka Hama, Veton Nurkollari.

Cenu pro nejlepší krátký film 2014 v soutěži udělili porotci ze skupiny Rafani filmu Papoušek Babash (Babash) režisérského dua Lisa Truttmann a Behrouz Rae.

Cenu za přínos světové kinematografii 2014 na festivalu převzal Godfrey Reggio.

Cenu diváků 2014 získal film Danielův svět režisérky Veroniky Liškové.

Cenu Respektu pro nejlepší televizní a videoreportáž 2014 získal již podruhé Dalibor Bártek. Tentokrát za útvar Miliony za beztrestnost z pozadí methanolové kauzy.

V rámci filmového trhu East Silver, organizovaného Institutem dokumentárního filmu, udělily poroty ceny Silver Eye. V kategorii krátkých filmů zvítězil film Návštěva režiséra Mateje Bobrika. Zvláštní uznání putuje za kolektivním filmem 1973. Ve středometrážní kategorii pak zabodoval film Krev režisérky Alini Rudnitskaya a zvláštní uznání získal kolektivní film Euromajdan. Hrubý střih. Nejlepším celovečerním filmem na trhu byl zvolen film režiséra Alexandra Nanaua Toto a jeho sestry. Zvláštní uznání si odnesl český Gottland. Ten se také stal nejsledovanějším filmem jihlavské videotéky. Více informací k cenám Silver Eye najdete zde.

Cenu za nejlepší filmový plakát v sekci Festival Identity získal DOKUFEST v kosovském Prizrenu.




f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeFilm V síti by měl být hlavně na síti, aby něco dokázal změnitDebata nad filmem V síti tvůrců Víta Klusáka a Barbory ChalupovéKamila BoháčkováNový filmSlunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna KryvenkoTémaJak uslyšet obraz?Hlavním tématem tohoto čísla dok.revue jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? Téma radiodokumentů se hodí do dnešních dnů všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. Kamila BoháčkováSportKreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna OndrejkováBáseňJiří TrnkaFrantišek HrubínTeorieKinematografická filozofieKinematografická filozofie či filmozofie představuje oblast výzkumu, která stojí na průsečíku filmové vědy a filozofie. Následující text je úvodem do filmozofie, jenž představuje její základní přístupy, témata a klíčové osobnosti. V první části zasazují autorky filmozofii do esteticko-historické perspektivy ztotožňování filozofie s uměním, zatímco v druhé části pak provádí „příčný řez“ dnešním stavem bádání a pokoušejí se vystihnout metodologickou i tematickou pluralitu aktuálních filmozofických přístupů.Andrea Slováková, Tereza HadravováGlosaDěkuji ti, étereFilmová dokumentaristka Tereza Reichová přibližuje své první pokusy s tvorbou radiodokumentu pro Český rozhlas. První pokus se prý příliš nevydařil. „Proč to tak bylo?“ ptá se Reichová sama sebe. Proč je problém vtěsnat všechny významy díla jen do zvuku, když jsme zvyklí vyprávět audiovizuálně?Tereza ReichováRozhovorPřinášet do světa určitý druh léčeníRozhovor s Violou Ježkovou o práci dramaturgyně Radiodokumentů, o tom, jak se v ní snoubí role autorky, dramaturgyně a teoložky i jak dokážou se zvukem pracovat filmoví dokumentaristé.Kamila BoháčkováNová knihaČeská škola neexistuje?České vydání knihy srbského režiséra Gorana Markoviće Česká škola neexistuje přibližuje jeho editor Jiří Fiala. Název knihy vychází z označení skupiny filmařů ze zemí bývalé Jugoslávie, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystudovala FAMU. Vydání publikace chystá Nakladatelství AMU v dubnu.Jiří FialaÚvodníkOd filmových obrazů k těm zvukovýmdok.revue 1.20Kamila Boháčková