Poznámky ke Kapitálu

Sergej Michailovič Ejzenštejn

Sergej Michajlovič Ejzenštejn

12. X. [1927]

Rozhodnutí zfilmovat „Kapitál“

podle scénáře Karla Marxe

je pevné — je to jediné možné

formální východisko. (...)

 

4. IV. [1928]

(...) V souvislosti s „Kapitálem“

se musí zřídit oddělení pro

„původce podnětů“, tzn. oddělení

pro cílově orientované materiály.

Tak jako tento Blejmanův úryvek

uvádí cílené prvky pro patetiku

„Kapitálu“ (řekněme pro poslední

kapitolu — pro dialektickou

metodu v praxi třídního boje).

(...) Něco takového se vyskytuje

již ve spisech B. Gusmana:

„... Řeč filmu má tu zvláštnost, že

pro „sehrání“ nějaké skutečnosti,

která je podle své délky bezvýznamná,

potřebuje výrazně větší

počet tvůrčích prostředků, než

je tomu u ostatních druhů umění.

To, co je v literatuře možné

shrnout pomocí několika slov,

se na plátně líčí s pomocí celé

řady scén, někdy dokonce epizod,

které v rámci filmu zaberou

velký prostor. (...)“

(...) Protože když půjdeme dál,

přijdeme na to, že celý „Kapitál“

— kromě sledování vůní Egypta

(sic) — může být „vytvořen“

ve studiu. (...)

 

7. IV. [1928], 1.30 hod.

Je nutná jedna kapitola

pro materialistické pochopení

„duše“.




2.9DOK.REVUE
13. 04. 2009


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film