Kam za Ji.hlavou?

Česká radost v českých kinech a přehled dalších nových dokumentů, které za vámi přijdou až domů

Každý rok se část programu jihlavského festivalu dostane k divákům v dalších několika městech po celé České republice prostřednictvím festivalových ozvěn. Pět vybraných filmů ze soutěžní sekce Česká radost vstupuje hned příští týden do kin v rámci znovuobnoveného projektu Česká radost v českých kinech. Řada dokumentů, zastoupená českými distributory, bude k vidění v kinech a na dalších místech v průběhu následujících měsíců. V neposlední řadě jsou tu internetové portály, kde jsou festivalové filmy ke zhlédnutí právě teď. Na festivalu se letos probíraly možnosti alternativní distribuce a vzhledem k řadě projektů, které nabízejí projekci mimo kina za minimální poplatky, je dosti pravděpodobné, že některé z festivalových filmů se již brzy objeví u vašeho souseda v obýváku. Jihlavský festival slouží jako startér dalšího života dokumentárních filmů. Které z titulů tedy uvidíte v následujících dnech a týdnech? A kde?

Oficiální ozvěny festivalu, v rámci kterých budou uvedeny například filmy Mat Goc Dužana Duonga, Pavel Wonka se zavazuje Libuše Rudínské, Čtyři dny v hotelu Pavouk Filipa Remundy, Evangelium podle Brabence Miroslava Janka a František svého druhu Jana Gogoly, ml., začnou 5. listopadu v olomouckém univerzitním filmovém klubu Pastiche Filmy. Od 7. do 9. listopadu bude ozvěny hostit pražský DOX a liberecké kino Varšava. Od 10. do 12. listopadu kolekce zamíří do bratislavského kultovního klubu A4 – nultý priestor a 11. listopadu se bude promítat v Žilině. Poslední zastávkou ozvěn pak bude brněnské divadlo Husa na provázku ve dnech 15. a 16. listopadu. Konkrétní program pro každé město hledejte zde.

Česká radost v českých kinech (projekt organizovaný distribuční společností Verbascum Imago a MFDF Ji.hlava) startuje již 6. listopadu a letos do ní bylo vybráno pět celovečerních titulů. Ze soutěžních filmů to budou Pirátské sítě Davida Čálka, Jáma Jiřího Stejskala, K oblakům vzhlížíme Martina Duška a Lovu zdar! Jaroslava Kratochvíla. Kolekci poté doplní zahajovací film festivalu Adopce: konkurz na rodiče režisérky Alice Nellis. Projekt se nejprve představí v pražských kinech Lucerna a Atlas a poté vyrazí do desítek kin po celé republice. Nejčerstvější seznam projekcí najdete zde.

Česká pivní válka (Jan Látal) vstoupí do kin jako první.

Do distribuce se samostatně dostanou i další nové české dokumenty. Česká pivní válka Jana Látala vstoupí do kin už 30. listopadu. Od 27. listopadu bude v kinech k vidění snímek Je nám spolu dobře Saši Dlouhého a na Danielův svět Veroniky Liškové si budete muset počkat do 22. ledna příštího roku.

Dále do kin pronikne i film Jany Ševčíkové Opři žebřík o nebe. V rámci projektu Současný slovenský film putuje po republice slovensko-český zástupce v soutěži Mezi moři Felvidék – Horná zem Vladislavy Plančíkové. Mimo kina se už nějaký čas pohybuje film Gottland. Termíny jeho veřejných projekcí najdete zde.

A pokud chcete zůstat doma, nezapomeňte, že na webovém portálu dafilms.cz je ještě do úterý 28. 10. možné podívat se zdarma na filmy z programové sekce Továrna. California Company Town, Downeast, Poslední limuzína, Postel je rozbitá a Závod ke dnu jsou filmy, které zachycují například výrobu tří posledních luxusních limuzín kdysi slavné sovětské automobilky ZIL, umožňují podívat se do poslední americké sardinkárny a zamyslet se nad tím, jak v Čechách nakládáme s průmyslovým dědictvím.




f4.14DOK.REVUE
27. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue