Kam za Ji.hlavou?

Česká radost v českých kinech a přehled dalších nových dokumentů, které za vámi přijdou až domů

Každý rok se část programu jihlavského festivalu dostane k divákům v dalších několika městech po celé České republice prostřednictvím festivalových ozvěn. Pět vybraných filmů ze soutěžní sekce Česká radost vstupuje hned příští týden do kin v rámci znovuobnoveného projektu Česká radost v českých kinech. Řada dokumentů, zastoupená českými distributory, bude k vidění v kinech a na dalších místech v průběhu následujících měsíců. V neposlední řadě jsou tu internetové portály, kde jsou festivalové filmy ke zhlédnutí právě teď. Na festivalu se letos probíraly možnosti alternativní distribuce a vzhledem k řadě projektů, které nabízejí projekci mimo kina za minimální poplatky, je dosti pravděpodobné, že některé z festivalových filmů se již brzy objeví u vašeho souseda v obýváku. Jihlavský festival slouží jako startér dalšího života dokumentárních filmů. Které z titulů tedy uvidíte v následujících dnech a týdnech? A kde?

Oficiální ozvěny festivalu, v rámci kterých budou uvedeny například filmy Mat Goc Dužana Duonga, Pavel Wonka se zavazuje Libuše Rudínské, Čtyři dny v hotelu Pavouk Filipa Remundy, Evangelium podle Brabence Miroslava Janka a František svého druhu Jana Gogoly, ml., začnou 5. listopadu v olomouckém univerzitním filmovém klubu Pastiche Filmy. Od 7. do 9. listopadu bude ozvěny hostit pražský DOX a liberecké kino Varšava. Od 10. do 12. listopadu kolekce zamíří do bratislavského kultovního klubu A4 – nultý priestor a 11. listopadu se bude promítat v Žilině. Poslední zastávkou ozvěn pak bude brněnské divadlo Husa na provázku ve dnech 15. a 16. listopadu. Konkrétní program pro každé město hledejte zde.

Česká radost v českých kinech (projekt organizovaný distribuční společností Verbascum Imago a MFDF Ji.hlava) startuje již 6. listopadu a letos do ní bylo vybráno pět celovečerních titulů. Ze soutěžních filmů to budou Pirátské sítě Davida Čálka, Jáma Jiřího Stejskala, K oblakům vzhlížíme Martina Duška a Lovu zdar! Jaroslava Kratochvíla. Kolekci poté doplní zahajovací film festivalu Adopce: konkurz na rodiče režisérky Alice Nellis. Projekt se nejprve představí v pražských kinech Lucerna a Atlas a poté vyrazí do desítek kin po celé republice. Nejčerstvější seznam projekcí najdete zde.

Česká pivní válka (Jan Látal) vstoupí do kin jako první.

Do distribuce se samostatně dostanou i další nové české dokumenty. Česká pivní válka Jana Látala vstoupí do kin už 30. listopadu. Od 27. listopadu bude v kinech k vidění snímek Je nám spolu dobře Saši Dlouhého a na Danielův svět Veroniky Liškové si budete muset počkat do 22. ledna příštího roku.

Dále do kin pronikne i film Jany Ševčíkové Opři žebřík o nebe. V rámci projektu Současný slovenský film putuje po republice slovensko-český zástupce v soutěži Mezi moři Felvidék – Horná zem Vladislavy Plančíkové. Mimo kina se už nějaký čas pohybuje film Gottland. Termíny jeho veřejných projekcí najdete zde.

A pokud chcete zůstat doma, nezapomeňte, že na webovém portálu dafilms.cz je ještě do úterý 28. 10. možné podívat se zdarma na filmy z programové sekce Továrna. California Company Town, Downeast, Poslední limuzína, Postel je rozbitá a Závod ke dnu jsou filmy, které zachycují například výrobu tří posledních luxusních limuzín kdysi slavné sovětské automobilky ZIL, umožňují podívat se do poslední americké sardinkárny a zamyslet se nad tím, jak v Čechách nakládáme s průmyslovým dědictvím.




f4.14DOK.REVUE
27. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeFilm V síti by měl být hlavně na síti, aby něco dokázal změnitDebata nad filmem V síti tvůrců Víta Klusáka a Barbory ChalupovéKamila BoháčkováNový filmSlunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna KryvenkoTémaJak uslyšet obraz?Hlavním tématem tohoto čísla dok.revue jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? Téma radiodokumentů se hodí do dnešních dnů všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. Kamila BoháčkováSportKreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna OndrejkováBáseňJiří TrnkaFrantišek HrubínTeorieKinematografická filozofieKinematografická filozofie či filmozofie představuje oblast výzkumu, která stojí na průsečíku filmové vědy a filozofie. Následující text je úvodem do filmozofie, jenž představuje její základní přístupy, témata a klíčové osobnosti. V první části zasazují autorky filmozofii do esteticko-historické perspektivy ztotožňování filozofie s uměním, zatímco v druhé části pak provádí „příčný řez“ dnešním stavem bádání a pokoušejí se vystihnout metodologickou i tematickou pluralitu aktuálních filmozofických přístupů.Andrea Slováková, Tereza HadravováGlosaDěkuji ti, étereFilmová dokumentaristka Tereza Reichová přibližuje své první pokusy s tvorbou radiodokumentu pro Český rozhlas. První pokus se prý příliš nevydařil. „Proč to tak bylo?“ ptá se Reichová sama sebe. Proč je problém vtěsnat všechny významy díla jen do zvuku, když jsme zvyklí vyprávět audiovizuálně?Tereza ReichováRozhovorPřinášet do světa určitý druh léčeníRozhovor s Violou Ježkovou o práci dramaturgyně Radiodokumentů, o tom, jak se v ní snoubí role autorky, dramaturgyně a teoložky i jak dokážou se zvukem pracovat filmoví dokumentaristé.Kamila BoháčkováNová knihaČeská škola neexistuje?České vydání knihy srbského režiséra Gorana Markoviće Česká škola neexistuje přibližuje jeho editor Jiří Fiala. Název knihy vychází z označení skupiny filmařů ze zemí bývalé Jugoslávie, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystudovala FAMU. Vydání publikace chystá Nakladatelství AMU v dubnu.Jiří FialaÚvodníkOd filmových obrazů k těm zvukovýmdok.revue 1.20Kamila Boháčková