Kam za Ji.hlavou?

Česká radost v českých kinech a přehled dalších nových dokumentů, které za vámi přijdou až domů

Každý rok se část programu jihlavského festivalu dostane k divákům v dalších několika městech po celé České republice prostřednictvím festivalových ozvěn. Pět vybraných filmů ze soutěžní sekce Česká radost vstupuje hned příští týden do kin v rámci znovuobnoveného projektu Česká radost v českých kinech. Řada dokumentů, zastoupená českými distributory, bude k vidění v kinech a na dalších místech v průběhu následujících měsíců. V neposlední řadě jsou tu internetové portály, kde jsou festivalové filmy ke zhlédnutí právě teď. Na festivalu se letos probíraly možnosti alternativní distribuce a vzhledem k řadě projektů, které nabízejí projekci mimo kina za minimální poplatky, je dosti pravděpodobné, že některé z festivalových filmů se již brzy objeví u vašeho souseda v obýváku. Jihlavský festival slouží jako startér dalšího života dokumentárních filmů. Které z titulů tedy uvidíte v následujících dnech a týdnech? A kde?

Oficiální ozvěny festivalu, v rámci kterých budou uvedeny například filmy Mat Goc Dužana Duonga, Pavel Wonka se zavazuje Libuše Rudínské, Čtyři dny v hotelu Pavouk Filipa Remundy, Evangelium podle Brabence Miroslava Janka a František svého druhu Jana Gogoly, ml., začnou 5. listopadu v olomouckém univerzitním filmovém klubu Pastiche Filmy. Od 7. do 9. listopadu bude ozvěny hostit pražský DOX a liberecké kino Varšava. Od 10. do 12. listopadu kolekce zamíří do bratislavského kultovního klubu A4 – nultý priestor a 11. listopadu se bude promítat v Žilině. Poslední zastávkou ozvěn pak bude brněnské divadlo Husa na provázku ve dnech 15. a 16. listopadu. Konkrétní program pro každé město hledejte zde.

Česká radost v českých kinech (projekt organizovaný distribuční společností Verbascum Imago a MFDF Ji.hlava) startuje již 6. listopadu a letos do ní bylo vybráno pět celovečerních titulů. Ze soutěžních filmů to budou Pirátské sítě Davida Čálka, Jáma Jiřího Stejskala, K oblakům vzhlížíme Martina Duška a Lovu zdar! Jaroslava Kratochvíla. Kolekci poté doplní zahajovací film festivalu Adopce: konkurz na rodiče režisérky Alice Nellis. Projekt se nejprve představí v pražských kinech Lucerna a Atlas a poté vyrazí do desítek kin po celé republice. Nejčerstvější seznam projekcí najdete zde.

Česká pivní válka (Jan Látal) vstoupí do kin jako první.

Do distribuce se samostatně dostanou i další nové české dokumenty. Česká pivní válka Jana Látala vstoupí do kin už 30. listopadu. Od 27. listopadu bude v kinech k vidění snímek Je nám spolu dobře Saši Dlouhého a na Danielův svět Veroniky Liškové si budete muset počkat do 22. ledna příštího roku.

Dále do kin pronikne i film Jany Ševčíkové Opři žebřík o nebe. V rámci projektu Současný slovenský film putuje po republice slovensko-český zástupce v soutěži Mezi moři Felvidék – Horná zem Vladislavy Plančíkové. Mimo kina se už nějaký čas pohybuje film Gottland. Termíny jeho veřejných projekcí najdete zde.

A pokud chcete zůstat doma, nezapomeňte, že na webovém portálu dafilms.cz je ještě do úterý 28. 10. možné podívat se zdarma na filmy z programové sekce Továrna. California Company Town, Downeast, Poslední limuzína, Postel je rozbitá a Závod ke dnu jsou filmy, které zachycují například výrobu tří posledních luxusních limuzín kdysi slavné sovětské automobilky ZIL, umožňují podívat se do poslední americké sardinkárny a zamyslet se nad tím, jak v Čechách nakládáme s průmyslovým dědictvím.




f4.14DOK.REVUE
27. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film