Poslední letošní dok.revue

Žádné účtování. Mohutný říční tok i rychlý vlak se dále řítí tmou

Ilustrace: Míša Kukovičová

V uplynulém roce vyšlo šest čísel dok.revue. Prostřednictvím textů různých žánrů jsme se v nich pokoušeli představit dokument jako živé, dynamické a mnohoznačné pole. Více než kategorizovat jsme se snažili ukazovat vzájemné souvislosti, dotazovat se a hledat; spíše než hodnotit jsme chtěli objevovat. V dok.revue proto převládají rozhovory, debaty, eseje a teoretické studie, a naopak téměř chybějí recenze – tradiční a obvykle dominantní žánr v jiných mediálních prostorech věnovaných reflexi filmu. Poslední letošní dok.revue však, alespoň na první pohled, hodnotí a škatulkuje. Číslu vévodí anketa, ve které se ptáme převážně českých dokumentaristů po filmu a knize, které je v roce 2014 nejvíce zaujaly. Čtenáři, kteří v jejich odpovědích budou hledat „nejlepší filmy tohoto roku“, však budou zklamáni; na to je seznam přece jen příliš různorodý. Právě v této rozmanitosti však, domníváme se, spočívá zajímavost ankety: každou odpověď je nutné číst v jejím vlastním kontextu, ve vztahu k tomu, kdo je jejím autorem. O důležitosti kontextu pro tvorbu i recepci filmů se zmiňuje také autorka významných filmových esejů Trinh Minh-ha v rozhovoru, který jsme připravili do tohoto čísla. Uzavírá je Rozálie Kohoutová, která představuje svůj nový film o kamarádkách Jenice a Perle, a Friedrich Hölderlin, jenž svou básní o Dunaji rozehrál multimediální referenční hru, jejíž poslední výron překvapivě ústí do mohutného toku dokumentu. Nechť i ten „zmítá se divoce“ v následujícím roce.




6.14DOK.REVUE
15. 12. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue