Poslední festivalová dok.revue


Festival končí a vy otevíráte pátou festivalovou dok.revue s posledním tématem, kterým je debut – tedy vlastně začátek. Při přípravě tohoto čísla jsme se – sami sebe i festivalových hostů – ptali: Je dnes lehčí stát se filmařem? Jak se k debutům staví zkušení i začínající producenti? Je pro začínajícího tvůrce důležité filmové vzdělání? A co je vlastně na debutech tak zvláštního, že se jim Ji.hlava rozhodla věnovat samostatnou cenu?

Právě ceny se v tuto chvíli předávají a my máme radost, že v tomto čísle se jako autorka i „téma“ objevuje debutantka Anna Roussillon, dvojnásobná jihlavská vítězka, na níž se upírají nejen První světla, ale jež získává také hlavní cenu v sekci Opus Bonum. I vítěz České radosti – pokud jde o jihlavské ceny, anti-debutant – Martin Dušek pro toto číslo dok.revue napsal krátký text. Objevuje se v duelu a zamýšlí se nad tím, zda je filmové vzdělání pro začínajícího režiséra důležité.

I v této dok.revue vycházejí rozhovory s režiséry, jejichž filmy byly letos zařazeny do České radosti. Jedním z nich je Dužan Duong, vedle Duška další odpadlík z FAMU, jehož snímek Mat goc byl letos nejkratším filmem České radost a především jeho debutem.

Pokud jsou i mezi vámi čtenáři-debutanti, doufáme, že nám zachováte přízeň i v následujících měsících. Dok.revue vychází od října do října v dvouměsíčním intervalu. Na další číslo se můžete těšit v polovině listopadu.




f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film