Odpusťte si kecy o tom, co už vím

13 pravidel moorovské dokumentaristiky

  1. Má hlavní zásada pro tvorbu dokumentárních filmů je v podstatě prvním pravidlem Klubu rváčů.
  2. Odpusťte si kecy o tom, co už vím.
  3. Moderní dokument naneštěstí zmutoval do něčeho, co vypadá jako vysokoškolská přednáška. Přednáškový modus vyprávění.
  4. Nemám rád ricinový olej (stovky let starý, příšerně chutnající lék). Příliš mnoho vašich dokumentů chutná jako tato medicína.
  5. Levice je nudná.
  6. Proč se více vašich filmů nesnaží dostihnout skutečné zloduchy? A myslím tím SKUTEČNÉ zloduchy?
  7. Myslím, že je důležité, abyste tvořili osobní filmy.
  8. Namiřte své kamery na kamery.
  9. Knihy a televize jsou s nonfikcí už hotovy.
  10. Nakolik je to možné, zkuste natáčet výhradně lidi, kteří s vámi nesouhlasí.
  11. Když  natáčíte nějakou scénu, začíná vám to, co vidíte, pěnit krev?
  12. Méně je více. Ale to už víte.
  13. A konečně… zvuk je důležitější než obraz.
     

Americký dokumentarista, producent, kritik a odpůrce politické situace v USA Michael Moore v roce 2014 pro časopis IndieWire zformuloval 13 pravidel tvorby dokumentárních filmů. Moore se na začátku nového milénia zapsal do dějin dokumentární kinematografie svými filmovými esejemi, v nichž zesměšňoval a kritizoval americký zdravotnický systém, zbytečné násilí, destruktivní zásahy člověka do přírody a především bývalého prezidenta Spojených států G. W. Bushe. Mezi jeho nejznámější filmy patří Bowling for Columbine (2002), Fahrenheit 9/11 (2004), oceněný Zlatou palmou z Cannes, Kapitán Mike křižuje Ameriku (2007), Sicko (2007) a nejnovější celovečerní film Where to Invade Next (2015).




4.16DOK.REVUE
12. 09. 2016


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film