Odpusťte si kecy o tom, co už vím

13 pravidel moorovské dokumentaristiky

  1. Má hlavní zásada pro tvorbu dokumentárních filmů je v podstatě prvním pravidlem Klubu rváčů.
  2. Odpusťte si kecy o tom, co už vím.
  3. Moderní dokument naneštěstí zmutoval do něčeho, co vypadá jako vysokoškolská přednáška. Přednáškový modus vyprávění.
  4. Nemám rád ricinový olej (stovky let starý, příšerně chutnající lék). Příliš mnoho vašich dokumentů chutná jako tato medicína.
  5. Levice je nudná.
  6. Proč se více vašich filmů nesnaží dostihnout skutečné zloduchy? A myslím tím SKUTEČNÉ zloduchy?
  7. Myslím, že je důležité, abyste tvořili osobní filmy.
  8. Namiřte své kamery na kamery.
  9. Knihy a televize jsou s nonfikcí už hotovy.
  10. Nakolik je to možné, zkuste natáčet výhradně lidi, kteří s vámi nesouhlasí.
  11. Když  natáčíte nějakou scénu, začíná vám to, co vidíte, pěnit krev?
  12. Méně je více. Ale to už víte.
  13. A konečně… zvuk je důležitější než obraz.
     

Americký dokumentarista, producent, kritik a odpůrce politické situace v USA Michael Moore v roce 2014 pro časopis IndieWire zformuloval 13 pravidel tvorby dokumentárních filmů. Moore se na začátku nového milénia zapsal do dějin dokumentární kinematografie svými filmovými esejemi, v nichž zesměšňoval a kritizoval americký zdravotnický systém, zbytečné násilí, destruktivní zásahy člověka do přírody a především bývalého prezidenta Spojených států G. W. Bushe. Mezi jeho nejznámější filmy patří Bowling for Columbine (2002), Fahrenheit 9/11 (2004), oceněný Zlatou palmou z Cannes, Kapitán Mike křižuje Ameriku (2007), Sicko (2007) a nejnovější celovečerní film Where to Invade Next (2015).




4.16DOK.REVUE
12. 09. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue