Odpoledne bylo dramatické

V rádiu Jana Klusáková mluvila o Živém kině o projekcích ve veřejném prostoru, které umisťují dokumentární filmy na taková místa, s nimiž souvisí. Film Oko nad Prahou se promítal na Letné, kde měla stát knihovna Jana Kaplického

Rok 2010. V rádiu Jana Klusáková mluvila o Živém kině o projekcích ve veřejném prostoru, které umisťují dokumentární filmy na taková místa, s nimiž souvisí. Film Oko nad Prahou se promítal na Letné, kde měla stát knihovna Jana Kaplického. Byl to dobrý týden, nepršelo a bylo ještě teplo. Česká televize, na kterou se často dívám, prochází změnami organizace. Dokumentarista Vít Janeček na svém blogu napsal, že řada věcí je nadějných, celek je ale mlhavý a některé věci si vzájemně odporují. Zapamatovala jsem si, že pochyboval, jestli to, že bude kanálů víc a celkový rozpočet bude pořád stejný, není v rozporu s možnostmi jejich profilace. Tento týden bude přes den 15 až 18 stupňů. Výkyvy teplot způsobují rýmu u celé rodiny. Odpoledne bylo dramatické. Student FAMU Jan Látal natočil krátký dokument s trojrozměrným obrazem, udělal to prý na koleně a sám si k tomuto sestavil potřebná technická zařízení. Je to poselství vesnice Tučín pro mimozemšťany. Obec získala ocenění za občanské aktivity. Českou republiku navštíví maďarský režisér András Szirtés, který natáčí kamerou s klikou, jakou se točilov dobách, kdy film vznikl, a promítne své filmy a deníky v Jihlavě.

Tento úvodník je inspirován deníkem paní Aleny Němcové, který do filmové podoby převedl Jan Gogola ml. a o němž si můžete přečíct na str. 4. O stopách, jež zanechává skutečnost pro filmové obrazy, píše ve své eseji i filozof Karel Thein.




3.10DOK.REVUE
24. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue