Odpoledne bylo dramatické

V rádiu Jana Klusáková mluvila o Živém kině o projekcích ve veřejném prostoru, které umisťují dokumentární filmy na taková místa, s nimiž souvisí. Film Oko nad Prahou se promítal na Letné, kde měla stát knihovna Jana Kaplického

Rok 2010. V rádiu Jana Klusáková mluvila o Živém kině o projekcích ve veřejném prostoru, které umisťují dokumentární filmy na taková místa, s nimiž souvisí. Film Oko nad Prahou se promítal na Letné, kde měla stát knihovna Jana Kaplického. Byl to dobrý týden, nepršelo a bylo ještě teplo. Česká televize, na kterou se často dívám, prochází změnami organizace. Dokumentarista Vít Janeček na svém blogu napsal, že řada věcí je nadějných, celek je ale mlhavý a některé věci si vzájemně odporují. Zapamatovala jsem si, že pochyboval, jestli to, že bude kanálů víc a celkový rozpočet bude pořád stejný, není v rozporu s možnostmi jejich profilace. Tento týden bude přes den 15 až 18 stupňů. Výkyvy teplot způsobují rýmu u celé rodiny. Odpoledne bylo dramatické. Student FAMU Jan Látal natočil krátký dokument s trojrozměrným obrazem, udělal to prý na koleně a sám si k tomuto sestavil potřebná technická zařízení. Je to poselství vesnice Tučín pro mimozemšťany. Obec získala ocenění za občanské aktivity. Českou republiku navštíví maďarský režisér András Szirtés, který natáčí kamerou s klikou, jakou se točilov dobách, kdy film vznikl, a promítne své filmy a deníky v Jihlavě.

Tento úvodník je inspirován deníkem paní Aleny Němcové, který do filmové podoby převedl Jan Gogola ml. a o němž si můžete přečíct na str. 4. O stopách, jež zanechává skutečnost pro filmové obrazy, píše ve své eseji i filozof Karel Thein.




3.10DOK.REVUE
24. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeTo, co zažíváme v politice, zažíváme i domaIntimní, a přitom politický snímek Rentgen rodiny íránské filmařky Fírúze Chosrováníové (Firouzeh Khosrovaniové) vypráví příběh režisérčiných rodičů, které spojilo manželství, ale posléze se následkem nepřekonatelných rozdílů mezi světskými a náboženskými hodnotami zcela odcizili. O filmu pro dok.revue debatují publicista, vysokoškolský pedagog a odborník na Blízký východ Břetislav Tureček (BT), dokumentaristka, básnířka a aktivistka Martina Malinová (MM) a studentka dokumentu Širín Nafariehová (ŠN).Kamila BoháčkováNový filmGlobální home esejJak vzniká film Jiříkovo vidění, v němž otec s dcerou bojují za snížení CO2, celosvětovou uhlíkovou daň a stoprocentní dividendy, které by se z uhlíkové daně rozdělovaly lidem. Domácí film na světové téma by měl jít do kin na podzim příštího roku.Marta KovářováTémaNormální autistické dokumentyO lidech s poruchou autistického spektra panují zejména v hrané a seriálové tvorbě určité stereotypy. Každý autista však není jako hrdina filmu Rain Man. Nemusí žít v ústavu, ani oplývat genialitou. Jak autismus zobrazují dokumenty, které mohou pracovat se skutečnými, tedy sociálními herci?Martin ŠrajerBáseňBásněJan KačenaGlosaNové trendy tchajwanského dokumentuNedávno skončený švýcarský festival Visions du Réel představil průřez tím nejzajímavějším ze současného tchajwanského dokumentu. Sedm vybraných děl od tradičního dokumentu přes animaci po experimenty reprezentuje různorodost aktuální východoasijské produkce. Jaká nabízí témata?Sara SimićRozhovorNeobvyklý pohled na společenské stigmaRozhovor s Fridou a Lassem Barkforsovými, autory dokumentu Raising a School Shooter (2021), který měl světovou premiéru na letošním ročníku festivalu CPH:DOX.Jan KinzlNová knihaO řeholních sestrách a nasloucháníJak vnímají řeholnice současný svět? Je jejich víra pevná, nebo o ni musí stále bojovat? A lze porozumět bez naslouchání? Tyto a další otázky si klade literární dokumentaristka Kamila Hladká ve své nové knize Sestry, jež vychází 28. května v nakladatelství Dcera sestry. Rozhovory se čtyřmi generacemi řeholních sester přinášejí autentický vhled do jejich výjimečných osudů.Kamila HladkáÚvodníkKaždý je jinýdok.revue 2.21Kamila Boháčková