Od filmových obrazů k těm zvukovým

dok.revue 1.20

Logo cyklu Radiodokument na Českém rozhlase Dvojka. Foto Tomáš Vodňanský

Dokáže zvuk zviditelnit viditelné? Proč zvukové obrazy podporují naši imaginaci? Je rozdíl, když posloucháme se zavázanýma očima? A je zvuk svobodnější než obraz? To jsou jen některé otázky, které se objevují v novém čísle dok.revue, jehož hlavním tématem jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? 

V hlavním rozhovoru čísla pak tvůrkyně a teoložka Viola Ježková přibližuje nejen svůj autorský přístup, ale i svou práci dramaturgyně Radiodokumentu pro Český rozhlas Vltava, která tak trochu připomíná práci terapeuta. Ježková navíc na FAMU vede semináře o radiodokumentu a vyprávění zvukem. K tomu dodává: „Obraz nás zahltí. Má obrovskou moc, téměř totální. Proto je třeba si od obrazů občas dát půst. Z toho důvodu se studenty na FAMU na semináři začínáme se škraboškami. Studenti stiženi vizualitou si zakryjí oči a chvíli jen poslouchají, klidně i půl hodiny... Učíme se vnímat skrze uši, uvědomit si, jakým způsobem v nás ožívají obrazy a jak se projevuje naše imaginace – to je ten půst.“ 

K rozkošatělému tématu čísla se váže i glosa Terezy Reichové Děkuji ti, étere, v níž tato filmová dokumentaristka přibližuje své první pokusy s tvorbou radiodokumentu pro Český rozhlas. První pokus se prý příliš nevydařil. „Proč to tak bylo?“ ptá se Reichová sama sebe. Proč je problém vtěsnat všechny významy díla jen do zvuku, když jsme zvyklí vyprávět audiovizuálně? Odpovědí je celá řada, jednu z nich nabízí například filmový teoretik Rick Altman, podle něhož je zvuk vždy událost, která má začátek, průběh a konec, je efemérní. Světlo je objekt, ale zvuk je prostor. Obraz vnímáme jako stálou vlastnost věcí, ale zvuk je proces v čase.1) Proto vyžaduje mnohem více soustředění zvuku naslouchat. Dokážeme to ještě ve věku všudypřítomných obrazů? Téma radiodokumentů se hodí do doby všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. 

O možnostech jiných průsečíků, tentokrát filmu a filozofie, píšou v teoretickém textu estetička Tereza Hadravová a dokumentaristka a kurátorka Andrea Slováková. Ve svém úvodu do „filmozofie“ představují základní přístupy, témata a klíčové osobnosti tohoto specifického průsečíku filmu a filozofie. 

V novém čísle dok.revue se dále dočtete, proč by film V síti měl být hlavně na síti a co si o novém filmu Víta Klusáka a Barbory Chalupové myslí filmový kritik Martin Šrajer, zakladatel platformy Digiděti Jan Kršňák a psycholožka Hedvika Boukalová. České vydání knihy srbského režiséra Gorana Markoviće Česká škola neexistuje přibližuje pro dok.revue jeho editor Jiří Fiala. Název knihy vychází z označení skupiny jugoslávských filmařů, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystudovala FAMU. Čtenář si také přečte, jak uvažuje Anna Kryvenko o svém připravovaném filmu Slunce živých mrtvých. Chce v něm pojednat o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů. Boj s chaosem v těchto týdnech zažíváme tak nějak všichni. Všem čtenářům dok.revue proto přeji alespoň částečné přátelství s vesmírem.


Poznámka

1) Jedná se o parafráze Altmanových myšlenek z knihy Sound Theory, Sound Practice (ed. Rick Altman, London, Routledge, 1992)




1.20DOK.REVUE
09. 04. 2020


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue