O filmech, které měly přijít, a nepřišly

dok.revue 6.20

Příchozí. Foto Paramount Pictures

Letošní filmovou krajinu netvarovaly, tak jako obvykle, jen filmy, které jsme měli možnost zhlédnout – ať už přímo v kině v těch vzácných chvílích rozvolnění, nebo online během festivalů či na VOD platformách, jež nám letos nahradily náš běžný kulturní prostor. Krajinu zvrásnily i filmy, které jsme letos očekávali, na něž jsme se těšili, a přesto jsme je vidět nemohli. Kromě poslední bondovky k nim patří třeba sci-fi Duna kanadského tvůrce Denise Villeneuva, k jehož filmům jako Sicario: Nájemný vrah, Příchozí či Zmizení složil hudbu islandský skladatel a režisér Jóhann Jóhannsson. A právě na jeho první celovečerní a poslední životní film Last and First Men se mnozí letos těšili nejvíc. Měl být do českých kin uveden letos v listopadu, pandemie a zavřená kina tomu však zabránily a do online prostoru se tento snímek nehodí. Jóhannssonova temná, melancholická a něžná hudba jako by promlouvala z jiného světa. Je apokalyptická, a přitom plná naděje. Podobně působí i jeho celovečerní filmová adaptace sci-fi románu Last and First Men spisovatele Olafa Stapledona, v němž do Jóhannssonovy hudby a záběrů monumentálních brutalistních staveb Titova režimu promlouvá hlas herečky Tildy Swintonové. 

Navzdory tomu, že na své uvedení do kin tento mimořádný snímek u nás stále čeká, jsme se rozhodli věnovat část posledního letošního čísla dok.revue právě Jóhannssonově tvorbě. Přinášíme překlad osobního eseje Petera Albrechtsena, Jóhannssonova blízkého přítele a spolupracovníka, který vznikl krátce po Jóhannssonově smrti v únoru 2018. Adriana Belešová se pak pokusila ve svém souhrnném článku bilancovat celou tvorbu tohoto islandského tvůrce. 

Prosincové číslo dok.revue přináší jako vždy bilanční anketu o nejpodstatnější film a knihu roku 2020. Tradičně je součástí zimního čísla situační recenze vracející se k výraznému snímku uplynulého ročníku ji.hlavského dokumentárního festivalu. V tomto čísle debatuje o snímku Jana Gogoly Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězdu filmová kritička a teoretička Mária Ferenčuhová a dva významní slovenští dokumentaristé Peter Kerekes a Miro Remo. 

Aktuální dok.revue přináší čtenářům k Vánocům malý dárek v podobě možnosti zhlédnutí filmu Vladimíra Turnera 14,4V17.11, k jehož vzniku a koncepci autor napsal pro dok.revue text. Přečíst si můžete také to, jak Pavel Sladký koncipoval svou novou knihu Filmy jsou tajné dveře do reality, nebo glosu o tom, jak uvažovat a psát o transgender tématech

Děkujeme všem čtenářům za přízeň a na viděnou doufejme v lepších časech otevřeného světa a velkých pláten.




6.20DOK.REVUE
21. 12. 2020


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJak na Johna Wilsona?Sérii HBO Jak na… s Johnem Wilsonem označili někteří filmoví kritici za nejlepší dokumentární počin loňského roku.Kamila BoháčkováNový filmO spojitých nádobách továrny a státuDokumentarista a sociolog Ivo Bystřičan představuje hlavní myšlenky své připravované dvanáctidílné dokumentární série Industrie o průmyslových a sociálních dějinách českých zemí, kterou by měla Česká televize vysílat letos na podzim.Ivo BystřičanTémaHnízdo v ložniciRenomovaný anglický filmový historik a profesor na univerzitě ve Staffordshiru Peter Hames, autor v zahraničí klíčové knihy o československé nové vlně The Czechoslovak New Wave z roku 1985, zaslal dok.revue svou vzpomínku na Karla Vachka.Peter HamesTémaKaždá lidská bytost má právo nosit boty, které nikde netlačíKarel Vachek byl v roce 2009 předsedou poroty na japonském Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jamagatě. Spolupracovnice festivalu a jeho bývalá ředitelka Asako Fudžioková pro dok.revue vzpomíná, jak festival málem smetl tajfun, Vachek si skoro zapálil dýmku na pódiu a posléze s japonským básníkem Gózóem Jošimasuem natáčel v horách film.Asako FudžiokováTémaJako ten pes na pláži...Americká historička Alice Lovejoyová o setkání s Karlem VachkemAlice LovejoyováTémaA hle, vzedme-li se řeka, neustoupíDo mozaiky zahraničních pohledů na osobnost a tvorbu Karla Vachka, kterou představujeme v tomto čísle dok.revue, přispěl i respektovaný filmový vědec Olaf Möller, spolupracující s řadou světových filmových časopisů (například Film Comment či Sight & Sound), filmových muzeí a světových festivalů – například Il Cinema Ritrovato či International Film Festival Rotterdam. Möller přednáší filmovou teorii a historii na Aalto University v Helsinkách a je spoluautorem několika knih o filmu.Olaf MöllerTémaSmát se tomu...Na setkání s Karlem Vachkem zavzpomínal pro dok.revue i italský producent a zakladatel nezávislé filmové společnosti Okta Film Paolo Benzi. Od roku 2012 je také hlavním tutorem projektu EMERGING PRODUCERS v rámci MFDF Ji.hlava.Paolo BenziSportJak si vloni vedly dokumenty v anketách a žebříčcích?Uzavření kinodistribuce do karantény pomohlo vloni zviditelnit menší, lokální i dokumentární filmy. Právě dokumenty tak mohly vloni hypoteticky konečně zazářit. Zda k tomu skutečně došlo, zjišťuje filmový kritik Martin Šrajer pomocí žebříčků nejlepších filmů dle profesionálních i amatérských diváků a divaček.Báseň19. března 1967, neděleKarel VachekRozhovorOdcházel jsem s propocenou košilíO svém setkání s Karlem Vachkem a s jeho filmy pro dok.revue debatovali častí návštěvníci Vachkových proslulých otevřených seminářů – filozof Miroslav Petříček (MP) a malíř Vladimír Kokolia (VK), dále Vachkův kolega na Katedře dokumentární tvorby na FAMU, pedagog a programový ředitel MFDF Ji.hlava Petr Kubica (PK), producent Radim Procházka (RP), který u Vachka na FAMU studoval a jeho filmy posléze produkoval, a filmový publicista Vladimír Hendrich (VH), jenž s Vachkem natočil desítky pořadů pro Český rozhlas Vltava.Kamila BoháčkováNová knihaJak vznikla knížka 5 ½ scénáře Ester KrumbachovéEditor, historik a pedagog Jan Bernard popisuje vznik publikace dosud neznámých scénářů Ester Krumbachové. Kniha vychází i s autorovou studií v březnu v Nakladatelství AMU.Jan BernardEsejCo dělat po pětadvaceti letechSvým čtením každý text vždy přepisujeme. Režisér, dramaturg a pedagog Jan Gogola ml. se ve svém hravém eseji pokouší po pětadvaceti letech přepsat dialog, který tehdy vedl se svým učitelem Karlem Vachkem (1940–2020) nad jeho filmem Co dělat?. Lze vést živou disputaci s mrtvými? A lze odejít i zůstat zároveň?Jan Gogola ml.ÚvodníkČlověk odjinudO novém čísle dok.revue věnovaném osobnosti Karla VachkaKamila Boháčková