Nové televizní formáty a co s nimi?

Poslední letošní dok.revue navazuje na vizi té loňské.

Více než kategorizovat, se snažíme hledat vzájemné souvislosti napříč celým spektrem dokumentární tvorby a jejího propojení nejen se společenskými tématy. Za celý rok vyšlo celkem šest čísel dok.revue, která přinesla různé pohledy na dokumentární svět skrze optiku historie, filozofie, estetiky, filmových teorií a v neposlední řadě i skrze zrak samotných dokumentaristů a dokumentaristek. Pomyslnou třešničkou na dortu pak je již tradiční přehled zásadních filmových a literárních zážitků aktivních osobností v české a slovenské dokumentaristice, od samotných tvůrců přes producenty až po filmové historiky a pedagogy. Jaké filmy a knihy letos ovlivnily naši dokumentární obec, se dočtete v každoroční Anketě. Žebříček toho nejlepšího, tu však nehledejte. Anketa nabízí především inspiraci k objevování nového nebo dávno zapomenutého.

Co nového se děje, tentokrát v televizním světě a za hranicemi samotného dokumentu, vám prostřednictvím rubriky Sport představí šéf oddělení dokumentární produkce švédské televize SVT Axel Arnö a jeho kolega z dánské televize DR Kim Christiansen. Jaké možnosti poskytují nové formáty, které se v zahraniční televizní tvorbě objevují, a jak je uplatnit v českém prostředí, pak ukáže reportáž z workshopu nazvaného Hranice filmu.

Jedním ze dvou dokumentů, který si letos z 19. ročníku MFDF Ji.hlava odnesl Zvláštní ocenění, byl film Češi proti Čechům Tomáše Kratochvíla. Osobní deník mladého režiséra, který svoji porozvodovou situaci řeší přestěhováním se do romského ghetta na Ústecku, jsme podrobili situační recenzi. Trojice odborníků z různých sfér, tvořená výtvarnicí Kateřinou Šedou, historičkou a ředitelkou Muzea romské kultury Janou Horváthovou a profesorem Jiřím Voráčem, vedoucím Ústavu filmu a audiovizuální kultury na MU, nabízí tři naprosto odlišné pohledy na jeden a tentýž film.

Kateřina Šedá byla v roce 2014 účastnicí Inspiračního fóra, kde své posluchače seznámila se svojí metodou umělecké tvorby, což naznačuje právě i v situační recenzi. V pravidelné rubrice Video dok.revue si nyní můžete její vystoupení z Inspiračního fóra 2014 připomenout.

V rubrice esej najdete obsáhlý text o životě a tvorbě francouzské dokumentaristky Raymondy Carascové, jejíž filmy o Tarahumarech letos uvedl 19. ročník MFDF Ji.hlava. Nicole Brenezová, autorka textu, na základě studia archivních pramenů a samotných filmů ukazuje, jakým způsobem se prolínala filozofie a film v tvorbě Carascové.

V rubrice Báseň pak nabízíme poslední kousek poezie z pera českého básníka a esejisty Ivana Diviše.

Nechť nový rok 2016 naváže na to dobré a inspirativní z roku 2015.




6.15DOK.REVUE
21. 12. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJen prázdné nádoby dokážou vydávat zvukDebata o filmu Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězduKamila BoháčkováNový film14,4V17.11.Z oslav 17. listopadu se postupem času stal kýč. Jak ho dokumentovat jinak? „Vyrobil jsem si k tomu jednoduchý nástroj, míchačku, která mi dovolila akci zaznamenat, ale přitom ji celou dekonstruovat, rozmazat,“ popisuje vizuální umělec Vladimír Turner práci na svém snímku 14,4V17.11., jenž se letos objevil v české experimentální soutěži Fascinace: Exprmntl.cz na MFDF Ji.hlava. „Cítil jsem se jako takový audiovizuální terorista se zbraní, která sice nezabíjí, ale její čočka může měnit svět.“Vladimír TurnerTémaOdkazy Jóhanna JóhannssonaJóhan Jóhannsson byl unikátní skladatel filmové hudby i výjimečný filmař. V následujícím slovenském textu se ohlížíme za jeho předčasně ukončenou tvorbou a představujeme pět filozofických rovin a symbolů jeho komplexního díla. Kdyby nebylo přísných protipandemických opatření, tak by v tuto dobu už bylo možné spatřit poslední film Jóhanna Jóhannssona Last and First Men i v českých kinech. Doufejme, že se tak stane co nejdřív, tento snímek si totiž zaslouží velké plátno.Adriana BelešováTémaHudba vychází přímo z mého nitraPrvní celovečerní a poslední životní film hudebního skladatele a filmaře Jóhanna Jóhannssona Last and First Men měl mít českou premiéru na sklonku tohoto roku. Pandemie a zavřená kina tomu však zabránily, protože tato audiovizuální báseň a experimentální sci-fi potřebuje velké plátno a prostorový zvuk, aby plně vyzněla, a tak jsou pro ni VOD platformy vyloučené. Jóhannssonova (nejen filmová) hudba v českém prostoru přesto rezonuje, a tak jsme se ho rozhodli v posledním letošním čísle dok.revue připomenout. Přinášíme osobní esej dánského skladatele filmové hudby Petera Albrechtsena, který byl Jóhannssonovým dlouholetým přítelem i kolegou. Esej vznikl krátce po Jóhannssonově předčasné smrti v roce 2018 jako nekrolog, ale nikdy nevyšel. Peter AlbrechtsenSportJak mluvit (a uvažovat) o trans lidechQueer filmový festival Mezipatra je – jako mnoho lidskoprávních akcí – nejen přehlídkou kinematografie, ale pořádá i spoustu setkání, přednášek a lekcí, jež slouží k rozšíření povědomí o tématech, která pořadatelé považují za důležitá pro aktivistický záměr LGBT+ komunity. Jednou takovou akcí byla i online přednáška Transparentní čeština, v níž členky spolku Trans*parent Markéta Bečková, Lenka Králová a Ivana Recmanová vytyčily za cíl seznámit posluchače se způsoby, jak adekvátně uvažovat a zpravovat o problematice genderu v kontextu lidí pohybujících se mimo dříve prosazovanou normativní škálu.Martin SvobodaBáseňOsobní život díry(pasáž z filmu)Ondřej VavrečkaRozhovorHledání pravdy za hranicemi rozbřeskuDokumentarista Gianfranco Rosi obdržel za své filmy mnohá ocenění – za snímek Sacro GRA získal v roce 2013 Zlatého lva v Benátkách a za Fuocoammare: Požár na moři si zase v roce 2016 odnesl Zlatého medvěda z Berlinale. O svém zatím posledním filmu Nokturno (2020), který natáčel tři roky ve válečných zónách mezi Sýrií, Irákem, Kurdistánem a Libanonem, si Rosi povídal s novinářem Neilem Youngem. Komentovaný rozhovor vyšel původně v časopise Modern Times Review (MTR). Přinášíme ho v českém překladu v rámci vzájemné spolupráce s MTR, podpořené Norskými fondy.Neil YoungNová knihaFilm jsou tajné dveře do reality Filmový publicista Pavel Sladký popisuje, jak vznikala jeho kniha s názvem Film jsou tajné dveře do reality, která přibližuje tvorbu deseti současných filmových režisérů, například Ulricha Seidla, Michaela Hanekeho, Cristiho Puiua, Larse von Triera či Claire Denisové.Pavel SladkýÚvodníkO filmech, které měly přijít, a nepřišlydok.revue 6.20Kamila BoháčkováAnketaNejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty k přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.