Neuhasitelný oheň

Úvodní komentář z filmu Neuhasitelný oheň (H. Farocki, 1969)

Jak lze předvést zranění napalmem?

Když ukážeme popáleniny od napalmu, odvrátíte pohled.

Nejdříve odvrátíte pohled od obrazů.

Pak odvrátíte pohled od vzpomínek.

Pak odvrátíte pohled od faktů.

Pak odvrátíte pohled od samotných dějin.

Když vám ukážeme oběť popálenou napalmem, zraníme vaše city.

Pokud zraníme vaše city, budete se cítit, jako bychom na vás vyrukovali se samotným napalmem.

Můžeme vám jen naznačit, jak napalm účinkuje.
 


Snímky Haruna Farockého nepřetržitě promýšlejí obrazy a jejich zdroje, prozkoumávají instituce, které obrazy produkují a uvádějí je do oběhu. Režisér se také zajímá o propojení armády, vědy a průmyslu, tedy vojenských a civilních technologií, což v Neuhasitelném ohni dokazuje na příkladu firmy Dow Chemical, která vyráběla průhledné fólie pro potřeby všedního dne a zároveň napalm pro válku ve Vietnamu. V dikci naučného filmu zkoumá výrobu zbraní a ptá se: Jak snadno se dá udělat z konstrukčního prvku vysavače kulomet a naopak z kulometu vysavač?




2.16DOK.REVUE
02. 05. 2016


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film