Nebojte se profesionálně usilovat o prodej svého filmu


A hlavně – nebojte se ptát! Připravujete dokumentární film a vůbec netušíte, na které festivaly jej přihlásit? Myslíte si, že váš film je dobrý, i když nevyhraje cenu za nejlepší dokument, ale rádi byste jej promítli v kině nebo odvysílali v televizi? Potřebujete najít distributora, který by se o váš film staral v Evropě, nebo hledáte „sales agenta“ s dosahem na celosvětový trh? Chcete se účastnit koprodukčních schůzek na nejvýznamnějších dokumentárních festivalech a trzích? Přihlaste svůj dokument na East Silver a přijeďte se letos podívat do Jihlavy, abyste potkali důležité lidi.

V čase od 24. do 28. října bude pro vás v Jihlavě již čtvrtým rokem otevřen trh východoevropských dokumentárních filmů – letos digitální! Filmaře z našich zemí to nestálo nic, East Silver ve spolupráci s Institutem dokumentárního filmu a jihlavským týmem Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů sehnal peníze z různých fondů – i když bychom jich potřebovali víc – a podařilo se nám celý rok aktivně propagovat kvalitní filmy z východní Evropy, oslnit nejdůležitější lidi, aby se na filmy podívali, nakoupili je, a hlavně, aby se přijeli s filmaři a producenty osobně potkat do Jihlavy. Proto neváhejte a vyhraďte si ve svém diáři prodloužený víkend, který vám pomůže nejen s propagací hotových filmů, ale otevře vám i možnosti financování nových projektů.

Co můžete očekávat?

Pokud jste filmař, festivalový nebo televizní dramaturg, filmový student, producent, distributor, provozovatel kina nebo novinář, bez problémů získáte akreditaci „Profesionál“. Zkuste si nalistovat v seznamu „Kdo je kdo“ – většinou jej vydáváme v angličtině, takže se můžete poptat i na „Hú is hú“ – kdy se v Jihlavě objeví pro vás zajímaví lidé, a ty se pak snažte kontaktovat. Ve videotéce East Silver je naleznete pěkně soustředěné – možná se právě budou koukat na váš film, a pokud ne, máte jedinečnou možnost se jich zeptat, jestli už váš film viděli, protože je přece nejlepší ze všech! Když budete slušní, nikomu to nevadí, jsou na to zvyklí, a je to navíc jejich práce.

Co je na takzvaném dokumentárním trhu dobré?

Uvidíte tam téměř tři sta sedmdesát výborných filmů z východní a střední Evropy, ukázky z připravovaných filmů a navíc – celý jihlavský program plný překvapení a dokumentárních pamlsků. Je otevřen od rána do noci – mladí obětavci si to tam rádi odsedí od devíti rána do deseti večer – poradí vám, dají krásný stříbrný katalog zdarma, přidělí vám hesla do počítače, který si můžete i předem zamluvit, a nechají vás klidně si vychutnávat filmy nebo čekat na svou profesionální šanci. Dokonce si u nich můžete dát kávu a vodu – chápeme, že nespaví profesionálové mají co dělat, aby do práce přinesli poznámky k téměř pěti stům zhlédnutým filmům! Vždy si proto rádi nechají poradit, na co se mají podívat, nebo si od vás najdou letáčky k vašim filmům ve svých akreditačních taškách („message pockets“). Rádi vám s propagací pomůžeme a letáčky ještě před začátkem festivalu připravíme do složek těch správných lidí, zavěsíme ve videotéce plakáty k filmům a od šesti vám každý den zprostředkujeme prezentace polských, rumunských, německých a britských filmařů, distributorů, televizních nákupčích a reprezentantů nadací, dokonce připravíme i vstup o tom, jak žádat filmové granty na Sundance fond. To vše v příjemné neformální atmosféře a u poháru vína.

Co se děje s filmem, až trh v Jihlavě skončí?

East Silver je sice náš trh, ale není jediný, kam je potřeba vycestovat osobně. Hned, jak film dokončíte, měli byste se rozhlédnout a zamyslet, kam se vám nejvíc oplatí film přihlásit, abyste pro jeho zviditelnění udělali co nejvíce. Festivalů a trhů je příliš mnoho, my jsme pro vás vybrali patnáct těch nejvýznamnějších v Evropě a Kanadě. Tam zdarma přihlásíme třicet vyvolených filmů. Výběr je posvěcením těch nejlepších – anebo si alespoň myslíme, že mají největší potenciál. Ty pak sami přihlásíme a odprezentujeme v Berlíně (Berlinale), Nyoně (Vision du Reel), Linzi (Crossing Europe), Torontě (Hot Docs), Krakově (Cracow IFF), Budapešti (Discop), La Rochelle (Sunny Side of the Doc), Karlových Varech (IFF KV), Marseille (FID Marseille), Prizreni (DOKuFest Kosovo), Sarajevě (Sarajevo IFF), Lipsku (Leipzig IFF), Sheffieldu (Sheffield IDFF), Kodani (CPH DOX) a Amsterodamu (IDFA).

Nákupčí ze světových televizí si už zvykli, že od nás každý rok dostanou katalog – posíláme jej adresně asi čtyř stům důležitým lidem. Kromě toho pečujeme o ty nejaktivnější s největším zájmem o dokumenty z našeho regionu. Doporučujeme jim filmy, které se hodí do jejich vysílání, pokud si je budou chtít koupit, obrátí se přímo na vašeho distributora nebo produkčního – pokud je právě on vaše kontaktní osoba jednající o penězích. Na zahraničních festivalech pak přesvědčujeme o našich filmech nové zájemce. Pomůžeme vám v rámci našich možností na všech úrovních, proto se nás nebojte ptát.




1.7DOK.REVUE
03. 09. 2007


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue