Nauč se číst krajinu

Letní vydání dok.revue nabízí pojetí projektivní scenáristiky v podání Martina Ryšavého, ženský element ve filmu Stále spolu nebo příběh knihy o časosběru Heleny Třeštíkové

Ilustrace: Michaela Kukovičová

V letní dok.revue přicházíme s novinkou v podobě video blogu. Od pondělí můžete pravidelně sledovat záznamy z festivalových masterclass či debat z Inspiračního fóra. Jako první svoji tvůrčí metodu představuje španělský režisér a dokumentarista Albert Serra, který bývá často označován za „radikálního klasika“. O způsobu své práce s hrdiny klasické literatury, jako byli Don Quijote nebo Casanova, se rozpovídal ve festivalové masterclass.

Letní vydání je tak trochu vizionářské, a přestože bývá rubrika Báseň někdy pouze doplňkovou pro potěchu ducha, tentokrát je v Herzogových tezích možné najít pojítka k několika tématům našich textů. Všech 24 rad velkého německého autora Wernera Herzoga může být přínosných nejen filmařům. Nejvíce inspirativní pro toto vydání se stala třináctka: „Nauč se číst podstatu krajiny.“

Scenárista a režisér Martin Ryšavý v rozhovoru sní o proměně vytěžené krajiny Podkrušnohoří v moře a rozjímá o tom, jak a zda vůbec by měla fungovat scenáristika mimo filmové médium. Na podzim se Ryšavý po roce vrací zpět do vedení katedry scenáristiky a dramaturgie s myšlenkami týkajícími se možných aktualizací scénářů mimo film.

Herzogovo třinácté heslo si vzala k srdci i rodina Mlčochova, jejíž život na šumavské louce s devíti dětmi ve třech maringotkách zachytila režisérka Eva Tomanová v dokumentárním filmu Stále spolu. V situační recenzi rozebírají profesor sociologie Ivo Možný, farářka Sandra Silná a odbornice na ženská práva Petra Havlíková způsob výchovy dětí v patriarchální rodině Mlčochových a hledají možná východiska pro dospívající děti, obzvláště pak chlapce, kteří v této rodině vyrůstají.

Česká republika je podle Andrey Slovákové začátečníkem v oblasti filmové a mediální výchovy. Ve své eseji Znát film konfrontuje české prostředí se zatím nedostižnou Velkou Británií či Řeckem, kde nezisková organizace učí děti v útlém věku pracovat s filmovým médiem hraním interaktivních her. Autorka v současné době v rámci aktivit portálu Doc Alliance Films vyvíjí počítačovou hru, jež by měla u dětí rozvíjet základní kognitivní, interpretační i tvůrčí schopnosti při práci s filmovým médiem.

Po několika redakčních debatách jsme se rozhodli omezit klasické recenze, jak je známe z ostatních médií, ať už půjde o film, knihu či jiné umělecké dílo. Místo toho chceme přinášet více autorských pohledů na dílo. To se daří v rubrice Nový film, kam pravidelně přispívají sami autoři (nejen) dokumentárních filmů, které jsou v různém stupni produkce. V letní vizionářské dok.revue pak najdete v rubrice Kniha osobitý popis vzniku díla Časosběr jako příběh dokumentaristky Heleny Třeštíkové, které by mělo vyjít už letos na podzim v Nakladatelství AMU.

Do soutěže o nejlepší dokument na nadcházejícím Mezinárodním festivalu Karlovy Vary byly vybrány celkem tři filmy – Mallory Heleny Třeštíkové, Amerika Jana Foukala a debut Resort Martina Hrubého. Jaká další dokumentární díla se v programu Karlových Varů objevila v minulých letech a kolik před třiceti lety stačilo snídaní k zasycení hostů festivalu, se můžete dočíst ve statistickém přehledu v rubrice Sport.

Za redakci dok.revue vám, našim čtenářům, přejeme léto plné plnohodnotných nejen filmových zážitků.




2.15DOK.REVUE
29. 06. 2015


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film