Mimozemská návštěva, napalm a jízda trabantem

Úvodník druhé dok.revue roku 2016

Ilustrace: Michaela Kukovičová

Možná je květen lásky čas, možná je to také vhodné období pro Návštěvu. Jsme vůbec připraveni na setkání s mimozemskými bytostmi? Ku příležitosti české kinopremiéry dánského dokumentárního sci-fi Návštěva přijel do Čech jeho režisér Michael Madsen. V rozhovoru objasňuje, proč se rozhodl vyzkoušet jiný způsob tvorby dokumentárního filmu. Jeho snímek je totiž založen na konstruování potenciální situace a sledování reakcí zúčastněných.

Crowdfundingové kampaně jsou také efektním nástrojem, jak využít role „zúčastněných“, tedy přispěvatelů. Fredrik Gertten, švédský producent, je jedním z nejúspěšnějších filmařů v oblasti získávání peněz přímo od svých diváků. Síť fanoušků postupem času postavil do role distributora, díky čemuž, jak sám tvrdí, byly jeho filmy jako Bananas!* uvedeny na mnohem více místech po celém světě, než kdyby využil kanálů oficiálních distributorů.

Podobně bláznivé jako představy o návštěvě mimozemské civilizace na planetě Zemi může pro někoho být rozhodnutí nasednout do trabantů a přejet napříč Austrálii a půlku jihovýchodní Asie. Jakou hodnotu může člověku přinést sledování filmu Trabantem do posledního dechu a proč? Na to v situační recenzi odpovídají filmový kritik Tomáš Stejskal, socioložka Tereza Stöckelová a cestovatel Albert Fikáček, který před několika dny musel přerušit svůj pokus o přeplutí Středozemního moře na voru z PET lahví.

Producent Radim Procházka v rubrice nový film popisuje tvorbu dokumentárního filmu Planeta Česko režiséra Mariána Poláka. Planeta Česko zachycuje divoká zvířata na území České republiky, která se naučila žít v městských oblastech. Jaké tipy od svých zahraničních kolegů Radim Procházka při vývoji filmu dostal? Mimo jiné ať zapomene na slovo esej.

V rubrice kniha se pak slovenský filmový historik Martin Palúch svěří s útrapami, které jej provázely při rozvahách o tvorbě knihy věnované autorskému dokumentu na Slovensku. Ve svém příspěvku detailně popisuje, jaké využil metody a jaké filmy jsou podle něj nejpříznačnější pro slovenskou dokumentární tvorbu.

Vitaly Mansky zcela jistě při natáčení v Severní Koreji riskoval svůj život, když korejským úředníkům zatajoval část natočeného materiálu. Ba co víc, sestříhal z něj zcela jiný film, než k jakému mu korejská vrchnost schválila scénář. V rubrice sport přinášíme komentář k recenzím, které o jeho filmu V paprscích slunce vyšly.

Experimentální filmař Harun Farocki navštívil v roce 2007 ji.hlavský festival, který uspořádal retrospektivu jeho filmů. V rubrice báseň přinášíme úryvek z jednoho z jeho nejznámějších protiválečných filmů Neuhasitelný oheň kritizujícího užívání napalmu v boji. K této příležitosti také v týdnu vyjde nová tematická příloha věnovaná tomuto filmaři. Najdete v ní dva rozhovory s Harunem Farockým, jeho autorskou esej o technice montáže, Farockého slavnostní projev uveřejněný v německém časopisu Filmkritik a krátký portrét tohoto experimentálního filmaře z pera Arnda Beiseho.

V již pravidelné rubrice video.dokrevue najdete záznam masterclass Deborah Stratman o její tvůrčí metodě, kterou přednesla v roce 2014 na MFDF Ji.hlava.




2.16DOK.REVUE
02. 05. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJak na Johna Wilsona?Sérii HBO Jak na… s Johnem Wilsonem označili někteří filmoví kritici za nejlepší dokumentární počin loňského roku.Kamila BoháčkováNový filmO spojitých nádobách továrny a státuDokumentarista a sociolog Ivo Bystřičan představuje hlavní myšlenky své připravované dvanáctidílné dokumentární série Industrie o průmyslových a sociálních dějinách českých zemí, kterou by měla Česká televize vysílat letos na podzim.Ivo BystřičanTémaA hle, vzedme-li se řeka, neustoupíDo mozaiky zahraničních pohledů na osobnost a tvorbu Karla Vachka, kterou představujeme v tomto čísle dok.revue, přispěl i respektovaný filmový vědec Olaf Möller, spolupracující s řadou světových filmových časopisů (například Film Comment či Sight & Sound), filmových muzeí a světových festivalů – například Il Cinema Ritrovato či International Film Festival Rotterdam. Möller přednáší filmovou teorii a historii na Aalto University v Helsinkách a je spoluautorem několika knih o filmu.Olaf MöllerTémaKaždá lidská bytost má právo nosit boty, které nikde netlačíKarel Vachek byl v roce 2009 předsedou poroty na japonském Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jamagatě. Spolupracovnice festivalu a jeho bývalá ředitelka Asako Fudžioková pro dok.revue vzpomíná, jak festival málem smetl tajfun, Vachek si skoro zapálil dýmku na pódiu a posléze s japonským básníkem Gózóem Jošimasuem natáčel v horách film.Asako FujiokaTémaJako ten pes na pláži...Americká historička Alice Lovejoyová o setkání s Karlem VachkemAlice LovejoyTémaHnízdo v ložniciRenomovaný anglický filmový historik a profesor na univerzitě ve Staffordshiru Peter Hames, autor v zahraničí klíčové knihy o československé nové vlně The Czechoslovak New Wave z roku 1985, zaslal dok.revue svou vzpomínku na Karla Vachka.Peter HamesTémaSmát se tomu...Na setkání s Karlem Vachkem zavzpomínal pro dok.revue i italský producent a zakladatel nezávislé filmové společnosti Okta Film Paolo Benzi. Od roku 2012 je také hlavním tutorem projektu EMERGING PRODUCERS v rámci MFDF Ji.hlava.Paolo BenziSportJak si vloni vedly dokumenty v anketách a žebříčcích?Uzavření kinodistribuce do karantény pomohlo vloni zviditelnit menší, lokální i dokumentární filmy. Právě dokumenty tak mohly vloni hypoteticky konečně zazářit. Zda k tomu skutečně došlo, zjišťuje filmový kritik Martin Šrajer pomocí žebříčků nejlepších filmů dle profesionálních i amatérských diváků a divaček.Báseň19. března 1967, neděleKarel VachekRozhovorOdcházel jsem s propocenou košilíO svém setkání s Karlem Vachkem a s jeho filmy pro dok.revue debatovali častí návštěvníci Vachkových proslulých otevřených seminářů – filozof Miroslav Petříček (MP) a malíř Vladimír Kokolia (VK), dále Vachkův kolega na Katedře dokumentární tvorby na FAMU, pedagog a programový ředitel MFDF Ji.hlava Petr Kubica (PK), producent Radim Procházka (RP), který u Vachka na FAMU studoval a jeho filmy posléze produkoval, a filmový publicista Vladimír Hendrich (VH), jenž s Vachkem natočil desítky pořadů pro Český rozhlas Vltava.Kamila BoháčkováNová knihaJak vznikla knížka 5 ½ scénáře Ester KrumbachovéEditor, historik a pedagog Jan Bernard popisuje vznik publikace dosud neznámých scénářů Ester Krumbachové. Kniha vychází i s autorovou studií v březnu v Nakladatelství AMU.Jan BernardEsejCo dělat po pětadvaceti letechSvým čtením každý text vždy přepisujeme. Režisér, dramaturg a pedagog Jan Gogola ml. se ve svém hravém eseji pokouší po pětadvaceti letech přepsat dialog, který tehdy vedl se svým učitelem Karlem Vachkem (1940–2020) nad jeho filmem Co dělat?. Lze vést živou disputaci s mrtvými? A lze odejít i zůstat zároveň?Jan Gogola ml.ÚvodníkČlověk odjinudO novém čísle dok.revue věnovaném osobnosti Karla VachkaKamila Boháčková