Medailonky redakce festivalové dok.revue



Veronika Jančová

Filmová teoretička a historička. Studentka filmové vědy na Masarykově univerzitě v Brně. Za svou bakalářskou práci Bezpečně pracovat, více vyrábět: Analýza české krátkometrážní produkce let 1945 –1959 s tematikou mechanizace průmyslu a bezpečnosti práce (2014) získala Cenu děkana a Cenu Ústavu filmu a audiovizuální kultury. Při studia působila jako asistentka v České televizi, absolvovala stáže v Národním filmovém archivu a spolupracovala s Národním technickým muzeem a DaAcademy.


Jindřich Keil

Student produkce na FAMU, nehotový filmový teoretik a mariánskolázeňský Švihák. Ze Západních Čech po gymnáziu přesídlil do Brna na filmovou vědu. V druhém ročníku byl součástí prvního týmu, který dostal na starost chod tzv. studentského kina při kině Scala. Absolvoval stáž v produkční společnosti nutprodukce, která jej nasměrovala ke studiu produkce. Pořádá kulturní akce a festivaly v Mariánských Lázních pod hlavičkou lázeňského spolku Švihák.


Kateřina Šardická

Studentka, externí dramaturgyně a scenáristka. Ve své diplomové práci se zabývá analýzou krátkých turistických filmů, které přispívaly k rozvoji cestovního ruchu a turismu v Československu v 60. a 70. letech. Spolupracovala dramaturgicky s filmovými festivaly a přehlídkami. V současné době externě spolupracuje s Národním filmovým archivem a s brněnským studiem České televize, kde se podílí na vývoji dokumentárních a zábavních pořadů. Příležitostně píše scénáře pro televizní cykly.


Jitka Lanšperková

Filmová teoretička a publicistka. Vystudovala žurnalistiku a nyní studuje filmovou vědu a kulturní management na Masarykově univerzitě v Brně. Ve své diplomové práci přináší sondu do světa českých debutujících režisérů hraného filmu. Od léta 2015 působí jako editorka on-line žurnálu dok.revue a úzce spolupracuje s Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů Ji.hlava v oddělení mediální komunikace. V minulosti byla redaktorkou kulturní rubriky na Aktuálně.cz.


Janis Prášil

Programový manažer HBO Europe s.r.o. Vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury a Sdružená uměnovědná studia na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a hudební konzervatoř Teplice v Čechách. Spolupracoval s Národním filmovým archivem a Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů Ji.hlava. Externě pracuje pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Přispívá do časopisu Cinepur a na webový portál 25fps. Zajímá se o přesahy mezi filmem, výtvarným uměním a hudbou.





f1.15DOK.REVUE
27. 10. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue