Medailonky redakce festivalové dok.revue



Veronika Jančová

Filmová teoretička a historička. Studentka filmové vědy na Masarykově univerzitě v Brně. Za svou bakalářskou práci Bezpečně pracovat, více vyrábět: Analýza české krátkometrážní produkce let 1945 –1959 s tematikou mechanizace průmyslu a bezpečnosti práce (2014) získala Cenu děkana a Cenu Ústavu filmu a audiovizuální kultury. Při studia působila jako asistentka v České televizi, absolvovala stáže v Národním filmovém archivu a spolupracovala s Národním technickým muzeem a DaAcademy.


Jindřich Keil

Student produkce na FAMU, nehotový filmový teoretik a mariánskolázeňský Švihák. Ze Západních Čech po gymnáziu přesídlil do Brna na filmovou vědu. V druhém ročníku byl součástí prvního týmu, který dostal na starost chod tzv. studentského kina při kině Scala. Absolvoval stáž v produkční společnosti nutprodukce, která jej nasměrovala ke studiu produkce. Pořádá kulturní akce a festivaly v Mariánských Lázních pod hlavičkou lázeňského spolku Švihák.


Kateřina Šardická

Studentka, externí dramaturgyně a scenáristka. Ve své diplomové práci se zabývá analýzou krátkých turistických filmů, které přispívaly k rozvoji cestovního ruchu a turismu v Československu v 60. a 70. letech. Spolupracovala dramaturgicky s filmovými festivaly a přehlídkami. V současné době externě spolupracuje s Národním filmovým archivem a s brněnským studiem České televize, kde se podílí na vývoji dokumentárních a zábavních pořadů. Příležitostně píše scénáře pro televizní cykly.


Jitka Lanšperková

Filmová teoretička a publicistka. Vystudovala žurnalistiku a nyní studuje filmovou vědu a kulturní management na Masarykově univerzitě v Brně. Ve své diplomové práci přináší sondu do světa českých debutujících režisérů hraného filmu. Od léta 2015 působí jako editorka on-line žurnálu dok.revue a úzce spolupracuje s Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů Ji.hlava v oddělení mediální komunikace. V minulosti byla redaktorkou kulturní rubriky na Aktuálně.cz.


Janis Prášil

Programový manažer HBO Europe s.r.o. Vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury a Sdružená uměnovědná studia na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a hudební konzervatoř Teplice v Čechách. Spolupracoval s Národním filmovým archivem a Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů Ji.hlava. Externě pracuje pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Přispívá do časopisu Cinepur a na webový portál 25fps. Zajímá se o přesahy mezi filmem, výtvarným uměním a hudbou.





f1.15DOK.REVUE
27. 10. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJen prázdné nádoby dokážou vydávat zvukDebata o filmu Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězduKamila BoháčkováNový film14,4V17.11.Z oslav 17. listopadu se postupem času stal kýč. Jak ho dokumentovat jinak? „Vyrobil jsem si k tomu jednoduchý nástroj, míchačku, která mi dovolila akci zaznamenat, ale přitom ji celou dekonstruovat, rozmazat,“ popisuje vizuální umělec Vladimír Turner práci na svém snímku 14,4V17.11., jenž se letos objevil v české experimentální soutěži Fascinace: Exprmntl.cz na MFDF Ji.hlava. „Cítil jsem se jako takový audiovizuální terorista se zbraní, která sice nezabíjí, ale její čočka může měnit svět.“Vladimír TurnerTémaOdkazy Jóhanna JóhannssonaJóhan Jóhannsson byl unikátní skladatel filmové hudby i výjimečný filmař. V následujícím slovenském textu se ohlížíme za jeho předčasně ukončenou tvorbou a představujeme pět filozofických rovin a symbolů jeho komplexního díla. Kdyby nebylo přísných protipandemických opatření, tak by v tuto dobu už bylo možné spatřit poslední film Jóhanna Jóhannssona Last and First Men i v českých kinech. Doufejme, že se tak stane co nejdřív, tento snímek si totiž zaslouží velké plátno.Adriana BelešováTémaHudba vychází přímo z mého nitraPrvní celovečerní a poslední životní film hudebního skladatele a filmaře Jóhanna Jóhannssona Last and First Men měl mít českou premiéru na sklonku tohoto roku. Pandemie a zavřená kina tomu však zabránily, protože tato audiovizuální báseň a experimentální sci-fi potřebuje velké plátno a prostorový zvuk, aby plně vyzněla, a tak jsou pro ni VOD platformy vyloučené. Jóhannssonova (nejen filmová) hudba v českém prostoru přesto rezonuje, a tak jsme se ho rozhodli v posledním letošním čísle dok.revue připomenout. Přinášíme osobní esej dánského skladatele filmové hudby Petera Albrechtsena, který byl Jóhannssonovým dlouholetým přítelem i kolegou. Esej vznikl krátce po Jóhannssonově předčasné smrti v roce 2018 jako nekrolog, ale nikdy nevyšel. Peter AlbrechtsenSportJak mluvit (a uvažovat) o trans lidechQueer filmový festival Mezipatra je – jako mnoho lidskoprávních akcí – nejen přehlídkou kinematografie, ale pořádá i spoustu setkání, přednášek a lekcí, jež slouží k rozšíření povědomí o tématech, která pořadatelé považují za důležitá pro aktivistický záměr LGBT+ komunity. Jednou takovou akcí byla i online přednáška Transparentní čeština, v níž členky spolku Trans*parent Markéta Bečková, Lenka Králová a Ivana Recmanová vytyčily za cíl seznámit posluchače se způsoby, jak adekvátně uvažovat a zpravovat o problematice genderu v kontextu lidí pohybujících se mimo dříve prosazovanou normativní škálu.Martin SvobodaBáseňOsobní život díry(pasáž z filmu)Ondřej VavrečkaRozhovorHledání pravdy za hranicemi rozbřeskuDokumentarista Gianfranco Rosi obdržel za své filmy mnohá ocenění – za snímek Sacro GRA získal v roce 2013 Zlatého lva v Benátkách a za Fuocoammare: Požár na moři si zase v roce 2016 odnesl Zlatého medvěda z Berlinale. O svém zatím posledním filmu Nokturno (2020), který natáčel tři roky ve válečných zónách mezi Sýrií, Irákem, Kurdistánem a Libanonem, si Rosi povídal s novinářem Neilem Youngem. Komentovaný rozhovor vyšel původně v časopise Modern Times Review (MTR). Přinášíme ho v českém překladu v rámci vzájemné spolupráce s MTR, podpořené Norskými fondy.Neil YoungNová knihaFilm jsou tajné dveře do reality Filmový publicista Pavel Sladký popisuje, jak vznikala jeho kniha s názvem Film jsou tajné dveře do reality, která přibližuje tvorbu deseti současných filmových režisérů, například Ulricha Seidla, Michaela Hanekeho, Cristiho Puiua, Larse von Triera či Claire Denisové.Pavel SladkýÚvodníkO filmech, které měly přijít, a nepřišlydok.revue 6.20Kamila BoháčkováAnketaNejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty k přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.