Korespondence


Autorkou ilustrací pro dok.revue je Michaela Kukovičová

Rozhovor vedený v dopisech zbavuje účastníky nutnosti bezprostřední reakce, vnáší do dialogu pauzu, poskytuje prostor k zamyšlení a sebereflexi. A zároveň je příležitostí, jak se v samotě setkat s druhým člověkem. V Ji.hlavě máte letos příležitost tuto sdílenou intimitu vidět na plátně. A ve čtení dopisů můžete pokračovat i ve čtrvtém festivalovém čísle dok.revue.

Dopisy si v něm vyměňují režiséři  Aleksandar Nikolic a Iva Radivojevic, oba původem z Jugoslávie, jejichž filmy byly zařazeny do soutěžních sekcí Mezi moři a První světla. Kreativní producenti České televize a BBC zase přemýšlejí, jakému režisérovi či režisérce by chtěli napsat oni. O filmové korespondenci Jonase Mekase a José Luis Guerína píše – téměř v žánru milostného dopisu – francouzská historička a teoretička Nicole Brenezová.

Místo hlavního článku tentokrát zaujal rozhovor s Peterem Tscherkasskym a Eve Hellerovou, kteří tvoří dvojčlennou rodinnou porotu letošní sekce Fascinace. Mluví o svých vlastních filmech, i o tom, čím se skví a co chybí současné digitální experimentální tvorbě. Připravili jsme pro vás také dva rozhovory s režiséry, jejichž filmy soutěží v České radosti: Martinou Malinovou a Jiřím Stejskalem. Oběma filmy zaznívá osamělý výkřik proti nelidským poměrům.

Dnes také vychází zvláštní příloha dok.revue věnovaná Alainu Resnaisovi. V překvapivě svěžích rozhovorech vypráví Alain Resnais o svých oblíbených komiksech, o tom, co oceňuje na amerických westernech a seriálech – a také o svých raných krátkometrážních dokumentech. Těm se věnují i autoři studií François Thomas, Mária Ferenčuhová a David Čeněk. Ne náhodou, neboť příloha vychází u příležitosti jejich letošní jihlavské projekce.




f4.14DOK.REVUE
27. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue