Korespondence


Autorkou ilustrací pro dok.revue je Michaela Kukovičová

Rozhovor vedený v dopisech zbavuje účastníky nutnosti bezprostřední reakce, vnáší do dialogu pauzu, poskytuje prostor k zamyšlení a sebereflexi. A zároveň je příležitostí, jak se v samotě setkat s druhým člověkem. V Ji.hlavě máte letos příležitost tuto sdílenou intimitu vidět na plátně. A ve čtení dopisů můžete pokračovat i ve čtrvtém festivalovém čísle dok.revue.

Dopisy si v něm vyměňují režiséři  Aleksandar Nikolic a Iva Radivojevic, oba původem z Jugoslávie, jejichž filmy byly zařazeny do soutěžních sekcí Mezi moři a První světla. Kreativní producenti České televize a BBC zase přemýšlejí, jakému režisérovi či režisérce by chtěli napsat oni. O filmové korespondenci Jonase Mekase a José Luis Guerína píše – téměř v žánru milostného dopisu – francouzská historička a teoretička Nicole Brenezová.

Místo hlavního článku tentokrát zaujal rozhovor s Peterem Tscherkasskym a Eve Hellerovou, kteří tvoří dvojčlennou rodinnou porotu letošní sekce Fascinace. Mluví o svých vlastních filmech, i o tom, čím se skví a co chybí současné digitální experimentální tvorbě. Připravili jsme pro vás také dva rozhovory s režiséry, jejichž filmy soutěží v České radosti: Martinou Malinovou a Jiřím Stejskalem. Oběma filmy zaznívá osamělý výkřik proti nelidským poměrům.

Dnes také vychází zvláštní příloha dok.revue věnovaná Alainu Resnaisovi. V překvapivě svěžích rozhovorech vypráví Alain Resnais o svých oblíbených komiksech, o tom, co oceňuje na amerických westernech a seriálech – a také o svých raných krátkometrážních dokumentech. Těm se věnují i autoři studií François Thomas, Mária Ferenčuhová a David Čeněk. Ne náhodou, neboť příloha vychází u příležitosti jejich letošní jihlavské projekce.




f4.14DOK.REVUE
27. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film