Na letošním 54. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary nebude po dlouhé době v hlavní soutěži hraných filmů žádný snímek českého tvůrce. Jedinou českou stopou v hrané soutěži je film slovenského režiséra Marko Škopa Budiž světlo, natočený ve slovensko-české koprodukci. Jinak je tomu však v soutěži dokumentů, kde se letos objeví nový dokument Martina Marečka s názvem Dálava o vzdálenosti mezi kulturami i o té, která nás dělí od sebe navzájem. V rozhovoru pro druhou letošní dok.revue Mareček prozrazuje, jak dokument vznikal i proč se po společensky angažovaných filmech pustil do intimní road movie o rodinných vztazích. Intimní totiž podle něj může být zároveň světové. Podobný rozměr má celovečerní debut Hovory o nevěře Američanky pocházející z Česka, Barbory Jíchové Tyson, který autorka pojala jako esejistickou koláž přesahující téma nevěry a manželství a poskytující lidem prostor k rozhovoru o morálce a hodnotách. Více se o snímku můžete dočíst v červnové dok.revue.
V tomto čísle však najdete i řadu výsostně společenských a aktuálních témat. Nad situací mediálních rad u nás se zamýšlí nakladatel Petr Minařík a o palčivých problémech současného vysokého školství, které otevírá nový film Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda, diskutují prorektor Univerzity Palackého Petr Bilík a historička umění a pedagožka Milena Bartlová.
Provokativním vykřičníkem za červnovou dok.revue je rada neúnavného grafomana světové kinematografie Wernera Herzoga, který všem filmařům doporučuje: „Než začnete něco natáčet, dostaňte se někam bez povolení. Když natáčíte filmy, musíte mít energii kriminálníků. Nikdy jsem nepodvedl nikoho, s kým jsem natáčel. Ale byrokraty a úředníky? Klidně!“
Čtení plné energie!