Když intimní je světové

O dokumentech s přesahem

Ilustrace: Míša Kukovičová

Na letošním 54. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary nebude po dlouhé době v hlavní soutěži hraných filmů žádný snímek českého tvůrce. Jedinou českou stopou v hrané soutěži je film slovenského režiséra Marko Škopa Budiž světlo, natočený ve slovensko-české koprodukci. Jinak je tomu však v soutěži dokumentů, kde se letos objeví nový dokument Martina Marečka s názvem Dálava o vzdálenosti mezi kulturami i o té, která nás dělí od sebe navzájem. V rozhovoru pro druhou letošní dok.revue Mareček prozrazuje, jak dokument vznikal i proč se po společensky angažovaných filmech pustil do intimní road movie o rodinných vztazích. Intimní totiž podle něj může být zároveň světové. Podobný rozměr má celovečerní debut Hovory o nevěře Američanky pocházející z Česka, Barbory Jíchové Tyson, který autorka pojala jako esejistickou koláž přesahující téma nevěry a manželství a poskytující lidem prostor k rozhovoru o morálce a hodnotách. Více se o snímku můžete dočíst v červnové dok.revue.

V tomto čísle však najdete i řadu výsostně společenských a aktuálních témat. Nad situací mediálních rad u nás se zamýšlí nakladatel Petr Minařík a o palčivých problémech současného vysokého školství, které otevírá nový film Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda, diskutují prorektor Univerzity Palackého Petr Bilík a historička umění a pedagožka Milena Bartlová.

Provokativním vykřičníkem za červnovou dok.revue je rada neúnavného grafomana světové kinematografie Wernera Herzoga, který všem filmařům doporučuje: „Než začnete něco natáčet, dostaňte se někam bez povolení. Když natáčíte filmy, musíte mít energii kriminálníků. Nikdy jsem nepodvedl nikoho, s kým jsem natáčel. Ale byrokraty a úředníky? Klidně!“  

Čtení plné energie!




2.19DOK.REVUE
24. 06. 2019


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film