Když intimní je světové

O dokumentech s přesahem

Ilustrace: Míša Kukovičová

Na letošním 54. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary nebude po dlouhé době v hlavní soutěži hraných filmů žádný snímek českého tvůrce. Jedinou českou stopou v hrané soutěži je film slovenského režiséra Marko Škopa Budiž světlo, natočený ve slovensko-české koprodukci. Jinak je tomu však v soutěži dokumentů, kde se letos objeví nový dokument Martina Marečka s názvem Dálava o vzdálenosti mezi kulturami i o té, která nás dělí od sebe navzájem. V rozhovoru pro druhou letošní dok.revue Mareček prozrazuje, jak dokument vznikal i proč se po společensky angažovaných filmech pustil do intimní road movie o rodinných vztazích. Intimní totiž podle něj může být zároveň světové. Podobný rozměr má celovečerní debut Hovory o nevěře Američanky pocházející z Česka, Barbory Jíchové Tyson, který autorka pojala jako esejistickou koláž přesahující téma nevěry a manželství a poskytující lidem prostor k rozhovoru o morálce a hodnotách. Více se o snímku můžete dočíst v červnové dok.revue.

V tomto čísle však najdete i řadu výsostně společenských a aktuálních témat. Nad situací mediálních rad u nás se zamýšlí nakladatel Petr Minařík a o palčivých problémech současného vysokého školství, které otevírá nový film Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda, diskutují prorektor Univerzity Palackého Petr Bilík a historička umění a pedagožka Milena Bartlová.

Provokativním vykřičníkem za červnovou dok.revue je rada neúnavného grafomana světové kinematografie Wernera Herzoga, který všem filmařům doporučuje: „Než začnete něco natáčet, dostaňte se někam bez povolení. Když natáčíte filmy, musíte mít energii kriminálníků. Nikdy jsem nepodvedl nikoho, s kým jsem natáčel. Ale byrokraty a úředníky? Klidně!“  

Čtení plné energie!




2.19DOK.REVUE
24. 06. 2019


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue