Jsem špion

Úryvek z komentáře experimentálního filmu Sarah Wood.

Jsem špion (I Am a Spy, Sarah Wood, 2014)

Když se probudím, nejsi tady.
Ztratil ses.
Ztratil na moři. Ztratil ve vesmíru. Netuším, co tato ztráta znamená.

A teď jsem tady, v době, kdy se můžeme pohybovat více a spatřit více, než kdokoli v jakémkoli jiném okamžiku v dějinách. Tak proč stojíme na místě? Proč jsme se stali tak ostražitými a máme tolik skrupulí?

Podívej se, co dělám. Dokážu se lehko zabavit. Je pro mě těžké prodlévat v přítomnosti skutečné ztráty.

Tohle se opravdu stalo. V Africe chytili agentku při činu, když překročila novou státní hranici do sousední země. Stala se špiónkou ze vznešených důvodů. To byly představy. Na realitu došlo, když byla zajata nepřítelem, který ji mučil a zabil. Její tělo hodili zpět na druhou stranu hranice. Mrtvá byla vyvržena oběma stranami.

Matka její tělo pohřbívala každý den a každou noc bylo zase vykopáno.

Není-li nám dopřáno území, kde potom můžeme žít? A kde ležet mrtví?

Jeptišky z nedalekého kláštera svolily, aby agentka byla pochována ve zdech jejich kláštera. Nebyl to sice domov, ale alespoň něco.

Přináší smrt vždy takovýto druh vyhnanství?

Země a vzduch.


Experimentální snímek Jsem špion pojednává o smrti a věčném nahlížení na svět z různých úhlů. Obrysy viditelného prozkoumávané v nalezených obrazech sceluje možnost úhlů nadhledu. Ptačí perspektiva je úběžníkem efektivního pozorování, sledování se jeví nevyhnutelné. Skutečnost, která se stává historií v okamžiku pojmenování či zobrazení, nad svými odrazy ztrácí kontrolu.

Britská umělkyně Sarah Wood (1967) se zabývá tvorbou found footage filmů. Pracuje zejména s dokumentárními materiály, zkoumá vztah mezi historií a individuální pamětí či význam archivních institucí. MFDF Ji.hlava uvedl už v roce 2010 její film Pouze pro kulturní účely (2009).




4.15DOK.REVUE
19. 10. 2015


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film