Jsa mlád, patře do tklivých vln (In Youth, Beside The Lonely Sea)

Úryvek z básně Thomase Baileyho Aldriche zdramatizované pro film V mládí, vedle osamělého moře

Jsa mlád, patře do tklivých vln,

tu byl jsem hlasů, vidin pln.

Titanie a její víly,

společníky mi v lesích byly.

Z každého květu, jenž plamenem vzplál

zpola zřetelný šepot zazníval.

Každičký větru dech já měl

za kmih perutě nebes posla.

Poté pohlcen v městský shon,

mamon a chtíč a hřích a hon,

vždy za mnou šly, nocí i dnem

sny mého dětství, sladký sen.

Jak v rokli, jež pozře každý zvuk,

tak tam, kde halasí lidský shluk,

za světélky své mysli dal jsem jít,

podivné strážce našel při mne bdít.

Neokusil jsemť smůly břímě,

poslové nebe stáli při mně.

Nyní se vidiny halí tmou

a jeden po druhém hlasy mrou.

Neslyším je v jich v hloubce, šíři.

Perutě často jinam míří.

Zmizí-li vidiny, zmizí hlas,

čeká mne temný, rmutný jen čas.

Úryvek z básně Thomase Baileyho Aldriche, která byla zdramatizována pro film novátorsky komponovaný na tři plátna V mládí, vedle osamělého moře (1924–1925; MFDF Jihlava, Fascinace: Moře).
 

Přeložila Zuzana Turková 




f4.13DOK.REVUE
23. 10. 2013


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film