Třetí festivalový den uvedl očekávaný dokument Hranice práce filmařky Apoleny Rychlíkové. Režisérka spolu s novinářkou Sašou Uhlovou odhalila pracovní podmínky zaměstnání ohodnocených minimální mzdou. Uhlová natáčela skrytou kamerou na třídicí lince odpadu, v nemocniční prádelně či za pokladnou supermarketu. „Považuji za důležité, že reportáže i film slouží jako zárodky pro aktivity dalších lidí,“ řekla režisérka k filmu, který svým tématem vzbudil rozruch už před premiérou. Film vznikl pro cyklus České televize Český žurnál.
Domańska odkryla zákulisí Ku-klux-klanu
Inspirační fórum představilo polskou reportérku Katarzynu Surmiak-Domańskou, která ve své knize reportáží s názvem Ku-klux-klan. Tady bydlí láska rozkrývá zákulisí jedné z největších extremistických skupin na světě. „Na arkansaském sjezdu Ku-klux-klanu jsem vyslechla to, že Adolf Hitler byl dobrým vlastencem, holokaust je židovský výmysl a koncentrační tábor v Osvětimi nikdy neexistoval. A také, že Ježíš Kristus byl rasista,“ uvedla Domańska. „Pobídkou, proč jsem se tématu začala věnovat, byl rasistický televizní pořad pro děti. Na obrazovce je rozkošný chlapec Andrew, který v náručí drží pejska. Má blonďaté vlásky. Zaujal mě kontrast mezi obrazem a zvukem. Kdybyste vypnuli zvuk, získali byste dojem, že se díváte na večerníček,“ řekla autorka o knize, která nyní vyšla i v češtině.
Aleppo očima Bílých helem
Letošního vítěze zná už také nová sekce Svědectví o politice. Ocenění získal syrský režisér Ferás Fajád za film Poslední v Aleppu, který přináší netypický pohled na válkou zničené město očima záchranného týmu Bílých helem. „Oceňujeme mimořádné a autentické svědectví. Film zachycuje nejen lidské drama, ale má i působivé filmové zpracování se silným politickým poselstvím o těch nahoře i o těch dole, a to doslova," zdůvodnila porota výběr filmu, který letos zabodoval také na filmovém festivalu v Sundance.
Jak se vaří politická kampaň
Debatní prostor Inspiration Forum Lounge @ Respekt Café v přízemí DKO nabídl pohled do zákulisí politických kampaní. „Když dělám kampaň pro nějakou značku, vyzdvihnu její hlavní výhody. Podobně to funguje u politických stran. U každé strany jsem pochopil, proč ji určití voliči volí. Nejprve pro mě bylo nepředstavitelné, že někdo může volit SPD, ale každá strana si svého voliče prostě najde. SPD byla jediná strana, která při debatách nevykřikovala, že kdo nechce uprchlíky, tak je rasista. Naopak se těch lidí zastala,“ popsal fungování politického marketingu reklamní stratég Jakub Horák, který letos vytvořil volební kampaň pirátům.