Ji.hlava, den druhý

Úvodník druhého vydání festivalové dok.revue

Druhý festivalový den zahájilo věčné surrealistické snění. Ačkoliv – bylo opravdu surrealistické? První pověstné uvedení filmu Škeble a kněz (Germaine Dulac) na konci 20. let sami surrealisté vypískali, i přesto že jde o narativní dílo na námět surrealisty. David Čeněk, jeden z dramaturgů sekce, říká, že však záleží na úhlu pohledu. „Pokud budeme vycházet z historického hlediska a definujeme si, co je to surrealistický film, pak lze považovat snímek Škeble a kněz od Germaine Dulacové za první surrealistický film. Pokud se budeme ohlížet na to, že tvrdé jádro surrealistů tenhle film za svůj nepovažuje, pak ho za surrealistický nemůžeme považovat ani my," řekl.

Příznačně zvolené bylo také místo vybrané pro projekci filmového pásma Českých pohřbů. V Domu kultury a oddychu podruhé odešli na věčnost velcí čeští myslitelé jako spisovatelé Jakub Arbes, Alois Jirásek či Karel Čapek. Pohřby významných osobností českých dějin jsou okamžikem semknutí a kolektivní vzpomínkou, ať už je uváděné filmy zachycují jako velkolepý průvod davů, anebo jako obraz prázdné krajiny, prázdné pracovní desky či svíce hořící „věčným“ plamenem.

Na odpolední projekci Blízkého dalekého východu představil Filip Remunda své ukrajinské přátele a jejich názory na současnou situaci na Ukrajině. Český pohled na Ukrajinu z publika sledovala i Máša Aljochinová, která se v pátek zúčastní otevřené diskuze, která je součástí projektu Inspirační fórum.




f2.15DOK.REVUE
29. 10. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeTo, co zažíváme v politice, zažíváme i domaIntimní, a přitom politický snímek Rentgen rodiny íránské filmařky Fírúze Chosrováníové (Firouzeh Khosrovaniové) vypráví příběh režisérčiných rodičů, které spojilo manželství, ale posléze se následkem nepřekonatelných rozdílů mezi světskými a náboženskými hodnotami zcela odcizili. O filmu pro dok.revue debatují publicista, vysokoškolský pedagog a odborník na Blízký východ Břetislav Tureček (BT), dokumentaristka, básnířka a aktivistka Martina Malinová (MM) a studentka dokumentu Širín Nafariehová (ŠN).Kamila BoháčkováNový filmGlobální home esejJak vzniká film Jiříkovo vidění, v němž otec s dcerou bojují za snížení CO2, celosvětovou uhlíkovou daň a stoprocentní dividendy, které by se z uhlíkové daně rozdělovaly lidem. Domácí film na světové téma by měl jít do kin na podzim příštího roku.Marta KovářováTémaNormální autistické dokumentyO lidech s poruchou autistického spektra panují zejména v hrané a seriálové tvorbě určité stereotypy. Každý autista však není jako hrdina filmu Rain Man. Nemusí žít v ústavu, ani oplývat genialitou. Jak autismus zobrazují dokumenty, které mohou pracovat se skutečnými, tedy sociálními herci?Martin ŠrajerBáseňBásněJan KačenaGlosaNové trendy tchajwanského dokumentuNedávno skončený švýcarský festival Visions du Réel představil průřez tím nejzajímavějším ze současného tchajwanského dokumentu. Sedm vybraných děl od tradičního dokumentu přes animaci po experimenty reprezentuje různorodost aktuální východoasijské produkce. Jaká nabízí témata?Sara SimićRozhovorNeobvyklý pohled na společenské stigmaRozhovor s Fridou a Lassem Barkforsovými, autory dokumentu Raising a School Shooter (2021), který měl světovou premiéru na letošním ročníku festivalu CPH:DOX.Jan KinzlNová knihaO řeholních sestrách a nasloucháníJak vnímají řeholnice současný svět? Je jejich víra pevná, nebo o ni musí stále bojovat? A lze porozumět bez naslouchání? Tyto a další otázky si klade literární dokumentaristka Kamila Hladká ve své nové knize Sestry, jež vychází 28. května v nakladatelství Dcera sestry. Rozhovory se čtyřmi generacemi řeholních sester přinášejí autentický vhled do jejich výjimečných osudů.Kamila HladkáÚvodníkKaždý je jinýdok.revue 2.21Kamila Boháčková