Ji.hlava, den čtvrtý

Úvodník čtvrtého vydání festivalové dok.revue

Halfdan Tangen a Petr Horký na 19. MFDF Ji.hlava

Pokud jste ve snímku Víta Klusáka Matrix AB zmeškali Andreje Babiše citujícího Aristotela, nezoufejte. V sekci Film a filozofie ještě v sobotu uvedeme snímky bod a Ister, v neděli potom zopakujeme portrét Sørena Kierkegaarda režisérky Anne Regitze Wivel. V eseji Terezy Hadravové a Andrey Slovákové se můžete dočíst o vztahu filmu a filozofie a o způsobu, jakým je film schopný filozofovat. Autorky tyto způsoby demonstrují na příkladech filmů, které MFDF Ji.hlava uvádí.

Ji.hlavský festival také uspořádal retrospektivu norskému mořeplavci a dobrodruhovi Thorovi Heyerdahlovi, který patřil mezi nejznámější představitele experimentální archeologie a antropologie, zasvětil svůj život experimentům poukazujícím na možnosti předkolumbovských cestovatelů překonávat světové oceány za pomoci mořských proudů. Jeho nejslavnější výpravou byla plavba v roce 1947 z Peru do asi 8 tisíc kilometrů vzdálené Polynésie na replice inckého voru z balzového dřeva Kon-Tiki. Z této výpravy také vznikl Heyerdahlům první, Oscarem oceněný celovečerní dokument Ve znamení Kon-Tiki. Poté natoil ještě další tři dokumentární filmy – Galapágy (1955) o vykopávkách na Galapágách, které poukázaly na to, že Inkové nebyli prvními obyvateli tohoto souostroví; Aku-Aku (1960) o výpravě na Velikonoční ostrovy a na Oscara nominovanou Expedici RA (1972) zachycující 101 dnů a přes 8 tisíc kilometrů dlouho plavbu z afrického Sáfí na Barbados na papyrové lodi postavené podle staroegyptských metod. Na festivalu jeho dílo představil Halfdan Tangen, ředitel jednoho z nejpopulárnější norských muzeí, jež nese název Kon-tiki, a český dokumentarista a Heyerdahlův dobrý přítel Petr Horký.




f4.15DOK.REVUE
30. 10. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue