Ister

Mezi břehy poezie, filozofie a dokumentu

The Ister (David Barrison, Daniel Ross, 2004)

Ister

Friedrich Hölderlin

Přijď, ohni!
Jsme dychtivi
Uvidět den
A když kolena
Přestála zkoušku,
Ať větří kdo chce křik lesa.
My však zpíváme, z daleka,
Od Indu jsme přišli sem,
A od Alfea, dlouho
Hledali, co nám připadlo,
Nikdo bez křídel
Neuchopí,
Co je na dosah,
A nepřejde na druhý břeh.
Tady však chceme stavět.
Neboť proudy zúrodňují
Hlínu. Kde rostou traviny
A chodí v létě
Pít zvěř,
Tam chodí i lidé.

Tohoto však jmenují Ister.
Krásně bydlí. Hoří listoví sloupů
A zmítá se. Divoce
Tyčí se rozhozeny; nad tím,
Druhý rozměr, ze skal
Trčí střecha.
A neudivuje mne,
Že Herkula pozval,
Pableskuje z dálky, až dolů na Olymp,
Když hledaje stín,
Dorazil od horkého Isthmu;
Nescházela jim odvaha,
Leč duchům je třeba
I zchladit se. Proto raději odtáhl
Sem k pramenům a na žluté břehy
Vysoko vonící a černající
Smrkovým lesem, kde v hloubi
Rád prochází se lovec
O polednách a v smolných stromech Isteru
Je slyšet růst.

Jakoby takřka
Tekl zpátky,
Zdá se mi, že musí
Přicházet od východu.
Mnoho by se o tom
Dalo povědět. A proč
Přímo visí na horách? Ten druhý,
Rýn, se uchýlil
Stranou. Nadarmo proudy
Nejdou do vyprahlosti. Ale jak? To že musí
Být jazykem. Znamení je třeba,
Jinak nic, dobrého i zlého, jež by nerozlučně
Neslo v své povaze slunce i lunu
A trvalo dnem i nocí,
A aby se nebešťané cítili spolu hřejivě.
Proto jsou také radostí
Nejvyššího. Jenomže jak
Sestoupit dolů? A zelené jak matka země
Jsou děti nebes. Ale až příliš trpělivý
Mi připadá, ne
Dost uvolněný, takřka pro smích. A právě on,

Když nadejít má ten den
Mládí, kdy začne
Růst, už jiný vysoko vzpíná
Svou nádheru a jako hříbě
Skřípe na udidle a do daleka slyší
Povětří jeho dusot,
Je ten, kdo si stačí;
Jen ho však pobodne skalisko,
A brázdy země
Byly by ve chvíli nehostinné;
Co činí však on, proud,
Neví nikdo


Ister, báseň Friedricha Hölderlina, zaujal Martina Heideggera natolik, že mu v roce 1942 věnoval cyklus přednášek. O vztahu poezie, filozofie a politické historie na cestě proti proudu Dunaje pojednává film The Ister (David Barrison, Daniel Ross, 2004), který je inspirován Heideggerovými přednáškami. Soubor Hölderlinových básní Světlo lásky (Československý spisovatel, 1977), jehož je Ister součástí, přeložil Vladimír Mikeš.




6.14DOK.REVUE
15. 12. 2014


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film